سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

تولید نشاسته از ذرت با کاربرد در صنایع غذایی ، دارویی و صنعتی

معرفي نشاسته

نشاسته يك پلي ساكاريد گياهي ذخيره شده در ريشه ها، جوانه و دانه هاي گياهان است. چنان چه تعداد واحدهاي قند يا مونو ساكاريد در يك كربوهيدرات بيش از 10 واحد باشد آن تركيب قندي، پلي ساكاريد ناميده مي شود .

نشاسته در اغلب میوه ها ، دانه ها ، غلات و غده های گیاهی (سیب زمینی) یافت می شود.

۴ منبع عمده نشاسته عبارتند از:

  • ذرت
  • سیب زمینی
  • گندم
  • برنج

نشاسته تجاری عمدتا از ذرت تهیه می شود . ذرت مهمترین ماده اولیه در تولید نشاسته و صنایع جانبی آن محسوب می شود. به عنوان مثال میتوان شربت فروکتوز غنی شده ذرت را به عنوان یکی از مهمترین فرآورده های جانبی نشاسته از ذرت که سالیان درازی است جایگزین قند در صنایع عظیم آبمیوه سازی و نوشابه سازی شده است نام برد.

طراحی ، تامین و راه اندازی خطوط فراوری ذرت و تولید نشاسته خشک ، گلوکز ، فروکتوز و سوربیتول،برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ایـ توجیهی تماس حاصل فرمایید: ۰۹۳۹۴۷۱۰۴۶۲

ذرت با نام علمی Zea mays یکی از غلات گرمسیری و از خانواده گندمیان (گرامينه) متعلق به گیاهان تک لپه می باشد. گیاه ذرت ، تنها غله ای است که در کشور مکزیک و گواتمالا تکامل یافته است. ذرت پرمحصول ترین غله دنیا به حساب می آید و از لحاظ مقدار تولید ، پس از گندم و برنج قرار می گیرد . امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردمان دنیا نقش اساسی دارد.

ذرت مهمترین ماده اولیه تولید نشاسته

در تهيه نشاسته از ذرت از تكنولوژى جداسازى به علت بصرفه بودن ازنظر اقتصادى و سازگارى با محيط زيست استفاده مي شود.

موارد مصرف و كاربرد نشاسته

نشاسته به عنوان ماده اوليه در بسياري از رشته هاي صنايع غذايي استفاده مي شود كه براي هر مورد نشاسته خاص آن مناسب است. در توليد دكستروز، دكسترين، گلوكز مايع و ساير انواع سيروپ، ماده اوليه اصلي نشاسته است و براي بسياري ديگر از رشته هاي صنايع، براي نقشي كه در بهبود ويژگي هاي فيزيكي، بالا بردن ثبات سيستم هاي كلوييدي و اثر غلظت دهندگي دارد از آن استفاده مي شود.

در پودرهاي نانوايي و مواد بهبود دهنده پخت به عنوان پركننده يا filler و جلوگيري از واكنش هاي شيميايي بين بيكربنات و اسيد پيش از ساختن خمير، در سس ها براي حفظ امولسيون روغن و سركه و جلوگيري از دو فاز شدن سيستم، در بيسكويت و كراكر براي بهبود بافت و تردي فراورده و كنترل PH ، در صنايع پخت پيش از قالب گيري و براي جلوگيري از چسبيدن خمير به قالب، در توليد انواع سوپ به عنون غلظت دهنده و در صنايع كنسروسازي، صنايع گوشت، صنايع غذاهاي منجمد، بيسكويت سازي، كيك سازي و نيز كاكائو، بستني، آدامس، قهوه، شير كندانسه و خردل از نشاسته استفاده مي شود.

همچنين قابل ذكر است كه از انواع نشاسته در فرمول داروهاي گوناگون استفاده مي شود.به علاوه از نشاسته هاي درجه دو يا انواع ويژه اي از نشاسته در توليد غذاي دام، نساجي، حفاري، چاه هاي نفت، چسب سازي، صنایع كاغذ سازي و پودرهاي آرايشي صورت استفاده مي شود.

بررسي كالاهاي جايگزيني نشاسته

نشاسته از گياهان مختلفي از جمله ذرت، گندم، سيب زميني و برنج بدست مي آيد. عمده ترين منابع تهيه نشاسته در مناطق مختلف متفاوت است و بستگي به پراكندگي جغرافيايي دارد.

بعنوان مثال سيب زميني در اروپا، گندم در استراليا و ذرت در آمريكا و در آسيا نيز از برنج و ذرت جهت توليد نشاسته استفاده مي شود. بنابراين كالاي جايگزين نشاسته ذرت، نشاسته توليد شده از گندم و برنج و سيب زميني مي باشد.

لازم به ذكر است كه استحصال نشاسته از سيب زميني فرآيند پيچيده تري داشته و گرانتر از انواع ديگر عرضه مي گردد. نشاسته برنج نيز به علت گران بودن برنج چندان مثرون به صرفه نيست و گران مي باشد.

كشورهاي عمده توليد كننده و مصرف كننده نشاسته ذرت

كشورهاي عمده توليد كننده ذرت عبارتند از: ايالات متحده آمريكا ، روماني، روسيه ، ايتاليا، چين، آرژانتين، برزيل و آفريقاي جنوبي و به تبع آن اين كشورها توليدكنندگان عمده نشاسته نيز محسوب مي شوند بطوريكه چين در حال حاضر 90 درصد بازار جهاني نشاسته را در اختيار دارد .

تاكنون بازارهاي هدف نشاسته توليدات داخل، كشورهاي همسايه نظير عراق، ارمنستان، آذربايجان، قرقيزستان، تركمنستان، افغانستان، ازبكستان بوده است.

شرايط صادرات نشاسته ذرت

جهت صادرات محصول محدوديتي وجود ندارد ولي نكته اي كه بايد بدان توجه نمود اين است كه بايد بر اساس استانداردهاي جهاني توليد شود.

بررسی سطح تكنولوژي واحدهاي تولید نشاسته در ایران

برخی کارخانه های فعال در زمینه تولید نشاسته از ذرت عبارتند از : گناب اروميه ،نشاسته دانه طلايي ، نشاسته البرز ، گلوكوزان ، مهشاد يزد و تعاوني توليدي و صنعتي نشاسته و گلوكز قزوين .

بسته پیشنهادی: لیست تولیدکنندگان انواع نشاسته و محصولات مرتبط با آن

لازم به ذكر است كه كارخانه هاي نشاسته دانه طلايي، گلوكزان و مهشاد يزد از دانه ذرت و مابقي از آرد ذرت، اقدام به استحصال نشاسته مي نمايند. همچنين همه واحدهاي توليد كننده از فرآيند و تكنولوژي مرسوم جهت استحصال نشاسته استفاده مي كنند.

تكنولوژي شركت گلوكزان بر گرفته از كشورهاي آمريكا و هلند ، شركت مهشاد يزد داراي ماشين آلات آلماني و ايتاليايي و ماشين آلات كارخانه نشاسته دانه طلايي، چيني مي باشد.

نكته اي كه بايد بدان اشاره نمود اين است كه نشاسته توليد داخل در اغلب موارد داراي كيفتي نسبتاً پايين تر از نشاسته توليدي كشورهاي اروپايي مي باشد كه اين امر ناشي از دو عامل مي باشد:

  1. عدم دسترسي به آخرين و جديدترين تكنولوژي هاي روز بدليل مسائل سياسي و اقتصادي
  2. با توجه به اينكه در ايران قيمت كالا بسيار اهميت دارد لذا توليد كننده بيشتر عامل كاهش هزينه را مد نظر داشته و بتبع آن به سمت استفاده از مواد اوليه با كيفيت پايين تر گرايش يافته كه در نهايت منجر به توليد با كيفيت پايين تر مي گردد. با اين حال نشاسته توليدي داخل داراي كيفيتي مرغوبتر از محصولات چيني مي باشد.

برخي از سازندگان و وارد كنندگان ماشين آلات توليد نشاسته از ذرت

  • شركت مهندسي سپهر طرح كيميا (وارد كننده ماشين آلات)
  • شركت فرآيند صنعت آروند (سازنده و وارد كننده ماشين آلات)
  • شركت تكفا (وارد كننده ماشين آلات)
  • شركت راس ماشين بين الملل (وارد كننده ماشين آلات)

كشورهاي خارجي توليد كننده خط توليد نشاسته از ذرت دانمارك، ايتاليا، آلمان و سوئد مي باشند كه شركت Laval Alfa سوئد در اين صنعت پيشگام مي باشد. همچنين ماشين آلات چيني نيز از تكنولوژي خوبي برخوردار مي باشند.

خط توليد نشاسته از ذرت

ایران از چه کشور هایی نشاسته ذرت وارد می کند؟

واردات عمده نشاسته مورد نياز ایران از كشورهاي زیر انجام می گردد:

ردیف نام کشور ها
1 ايتاليا
2 چين
3 اتريش
4 انگلستان
5 فرانسه
6 بلژيك
7 آلمان
8 تركيه

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش هاي توليد نشاسته از ذرت

روش متداول توليد نشاسته از ذرت در جهان روش آسياب تر در محيط اسيدي مي باشد. در ايران نيز از همين روش جهت استحصال نشاسته از ذرت استفاده مي گردد.مراحل توليد نشاسته از ذرت بصورت ذيل مي باشد:

  1. تميز كردن ذرت
  2. آماده سازي H٢SO٣ (با استفاده از گوگرد و آب)
  3. استيپينگ ذرت (خيساندن ذرت در اسيد به مدت 48 تا 50 ساعت 4.5-3.5=PH)
  4. آسياب ذرت و جداسازي جرم
  5. آسياب سبوس
  6. شستشو و جداسازي فيبر
  7. جداسازي نشاسته و گلوتن (توسط سپراتور۶۰۰۰=rpm)
  8. شستشو، آبگيري، خشك كردن و كيسه گيري نشاسته
  9. شستشو، آبگيري و خشك كردن جرم
  10. شستشو، آبگيري و خشك كردن پوسته

همانگونه كه در بخش هاي قبل اشاره گرديد، علي رغم استفاده از تكنولوژي و ماشين آلات خارجي در واحدهاي توليدي داخل، بدليل قدمت ماشين آلات و عدم دسترسي به آخرين و جديدترين تكنولوژي هاي روز دنيا كه قدرت جداسازي بالايي دارند، پر واضح است كه سطح تكنولوژي كشور در مقايسه با كشورهاي اروپايي و آمريكا پايين تر مي باشد.

البته ناگفته نماند با توجه به گسترش واحدهاي تحقيق و توسعه در كشور در سالهاي اخير، چندين شركت داخلي در زمينه توليد ماشين آلات با كيفيت مطلوب به موفقيت هايي دست يافته اند و اقدام به توليد نموده اند.

دياگرام فرآیند توليد نشاسته از ذرت

دياگرام فرآیند توليد نشاسته از ذرت

مواد اوليه عمده اين محصول ذرت و جهت ايجاد محيط اسيدي از گوگرد استفاده مي شود. محصولات عمده قابل استحصال از ذرت به شرح ذيل مي باشد:

  1. نشاسته : 67 درصد ذرت ورودي
  2. گلوتن: 6 درصد ذرت ورودي
  3. فيبر: 10.7 درصد ذرت ورودي
  4. خوراك دام خروجي استيپينك : 5.5 درصد ذرت ورودي
  5. جرم: 5 تا 6 درصد ذرت ورودي

بررسی مواد اوليه عمده مورد نياز و محل تامين آن

مواد اوليه عمده طرح تولید نشاسته ، ذرت مي باشد. 60 درصد ذرت مورد نياز كل صنايع كشور در داخل و 40 درصد وارداتي مي باشد.

كشورهاي عمده توليد كننده ذرت عبارتند از: ايالات متحده آمريكا ، روماني ، روسيه ، ايتاليا ، چين، آرژانتين، برزيل و آفريقاي جنوبي. در ايران ذرت معمولا در گرگان و گنبد ، خوزستان ، كرمانشاه ، خراسان ، گيلان و مازندران توليد ميگردد.

پيشنهاد منطقه مناسب براي احداث کارخانه تولید نشاسته ذرت

با عنايت به اينكه اولين اولين فاكتور در مكانيابي استقرار صنايع سهولت دسترسي به مواد اوليه مي باشد بنابراين استانهاي گرگان و گنبد ، خوزستان ، كرمانشاه ، خراسان ، گيلان و مازندران كه مراكز عمده توليد ذرت در كشور مي باشنددر اولويت قرار دارند.

مضافا اينكه اين استانها بويژه استان گيلان و خوزستان به علت داشتن راههاي ارتباطي دريايي و هوايي و وجود بنادر مهمي چون بندر امام خميني و بندر انزلي به بازارهاي خارجي از اهميت ويژه اي برخوردارند.

ایده مرتیط : تولید نشاسته فرصتی عالی و زودبازده

امتیاز کاربران: 2.35 ( 2 رای)
سفارش طرح توجیهی
گرد آورنده
ایـ توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی