سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید لاستیک (تایر)

برای سفارش طرح توجیهی تولید لاستیک (تایر) به روز و اختصاصی با نرم افزار کامفار (فایل word , pdf) جهت اخذ جواز تاسیس و تسهیلات بانکی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۰۸۵۲۴۳ تماس حاصل فرمایید

کارخانه تولید لاستیک

وقتی در طول شبانه‌روز فعالیت‌های مختلف خود را انجام می‌دهیم وسایل نقلیه از ابزارهایی هستند که بی‌شک استفاده می‌کنیم. وقتی می‌خواهیم خودمان را از مکانی که در آن قرار داریم به مکانی دیگر در فاصله‌ای دورتر برسانیم به سراغ این وسایل می‌رویم. خودرو، موتورسیکلت، اتوبوس و … سرعت و شتاب بیشتری به ما در جابه‌جا شدن می‌دهند. وقتی به عواملی که در این سرعت و شتاب مؤثر هستند دقت می‌کنیم می‌بینیم که چرخ‌ها نقش کمی ندارند.

چرخ‌های بادی که امروزه معمول هستند اجزایی دارند که در طرح توجیهی تولید لاستیک به یکی از آنها می‌پردازیم. لاستیک جزیی در چرخ‌های بادی است که تایر هم نامیده می‌شود و از جزء بادی یعنی تیوب چرخ محافظت می‌کند. همچنین لاستیک در میزان اصطکاکی که بین چرخ بادی و زمین ایجاد می‌شود تأثیر خود را می‌گذارد.

در ادامه همراه ای توجیهی باشید تا خلاصه ای از طرح توجیهی تولید لاستیک سبک و سنگین، مواد اولیه مورد نیاز و ماشین الات و خط تولید لاستیک خودرو را بررسی کنیم تا کارآفرینان و سرمایه گذاران بتوانند با آگاهی برای راه اندازی کارخانه لاستیک در کشور اقدام نمایند.

اجزای لاستیک
اجزای لاستیک

معرفی لاستیک

چرخ شکلی دایره‌ای دارد که لاستیک لایه‌ی بیرونی آن را تشکیل می‌دهد. در طرح توجیهی تولید لاستیک سه جزء را برای این محصول در نظر می‌گیریم:

  • روکش یا رویه (در اصطلاح به آن ترد (Tread) هم می‌گویند)
    روکش لاستیک در سطح خود دارای عاج و شیار است. عاج‌ها برجستگی‌هایی هستند که خاصیت کشسانی بیشتری به تایر می‌دهد و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. وجود شیارها نیز لازم است تا از میزان اصطکاک بین زمین و چرخ کم شود.
  • دیواره
    دیواره در لایه‌ی داخلی خود دارای بند و زهوار است که موجب برجستگی می‌شود.
  • لایه‌های داخلی
    لایه‌های داخلی به‌ترتیب از بیرون به درون شامل سرپوش، پوشش داخلی، محافظ فولادی (طوقه)، پوشش داخلی دیگر و آستر داخلی هستند. در این لایه‌ها نخ‌ها و سیم‌هایی به‌کار می‌رود. نخ‌ها از نوع کتان هستند و برای همین به دسته‌ی لایه‌های داخلی منجید هم می‌گویند.

طرح توجیهی بازیافت لاستیک به این مطلب مرتبطه که میتونید اون رو هم مطالعه کنید.

لاستیک‌ها در دو نوع بایاس و رادیال تولید می‌شوند که تفاوت عمده‌ی آنها در نحوه‌ی چینش لایه‌های داخلی است. در ادامه‌ی طرح توجیهی تولید تایر توضیح مختصری در مورد این انواع می‌دهیم.

  • لاستیک‌ بایاس

    در لاستیک‌های بایاس لایه‌های داخلی به‌صورت ضربدری چینش می‌شوند و نخ‌های آنها به‌صورت زاویه‌دار با دایره‌ی مجازی و مرکزی لاستیک برخورد می‌کنند. در این لاستیک‌ها نخ‌هایی از جنس نایلون به‌کار می‌رود و به‌جز در لایه‌ی محافظ فولادی از سیم استفاده نمی‌شود.

  • لاستیک‌ رادیال

    نخ‌هایی از جنس پلی‌استر یا ریون در لایه‌های داخلی لاستیک‌های رادیال وجود دارد. در این لاستیک‌ها لایه‌ها طوری روی هم قرار می‌گیرند که نخ‌های آنها عمود بر محیط دایره‌ی مجازی و مرکزی لاستیک است.

    در طرح کسب و کار تولید لاستیک به استفاده از لایه‌هایی به‌اسم کمربند (بلت) در لاستیک‌های رادیال تأکید می‌شود. این لایه‌های اضافی عرضی برابر با عرض عاج‌ها دارند. این لایه‌ها باعث دوام لایه‌های داخلی می‌شوند و در کناره‌ها قرار می‌گیرند. لاستیک‌های رادیال بسته به جنس لایه‌های کمربند رادیال نخی یا سیمی نام دارند.

    در اینجا برطبق برآورد های ما در بیزینس پلن تولید لاستیک لازم است بگوییم که استقبال بیشتری از لاستیک‌های رادیال می‌شود.

فرآیند تولید لاستیک
فرآیند تولید لاستیک

مراحل تولید لاستیک

ساختار لاستیک ریزه‌کاری‌هایی دارد و برای همین نمی‌توان خط تولیدی واحدی برای آن در نظر گرفت. عناصری که ساختار لاستیک را شکل‌می‌دهند هر کدام ترکیب‌ شیمیایی و الاستیکی خاص خود را لازم دارند تا بتوانند رفتار مناسب را از خود نشان دهند. علاوه‌براین در تولید لایه‌های داخلی از نخ و سیم استفاده می‌شود که عامل دیگری برای ریزه‌کاری‌ها در تولید لاستیک است. در انتها نیز عناصر با یکدیگر ترکیب می‌شوند و لاستیک نهایی تولید می‌شود.

مطالب مرتبط: طرح توجیهی لاستیک مصنوعی SBR

در طرح توجیهی تولید تایر با توجه به ابعاد فرآیند تولید این محصول سطح گسترده و طویلی برای کارگاه در نظر گرفته می‌شود. همچنین انتظار نمی‌رود که بتوان فرآیند تولید را به حالت اتوماتیک درآورد و لازم نیروی انسانی لازم تأمین شود.

با توجه به تفاوتی که لاستیک‌های بایاس و رادیال با هم دارند خواهیم دید که فرآیند تولید آنها فرق می‌کند اما این اختلاف زیاد گسترده نیست.

فرآیند تولید پودر لاستیک به این مطلب مرتبطه که میتونید اون رو هم مطالعه کنید.

فرآیند تولید لاستیک به چند بخش تقسیم می شود:

مواد اولیه تولید لاستیک

نخ‌ها، سیم‌ها و ماده‌ی الاستیک، موادی هستند که در ساختار لاستیک وجود دارند.
نخ‌ها و سیم‌های لازم را تهیه می‌کنیم و در واحد دستگاه‌های ریسندگی برای ترکیب در مراحل بعد با مواد الاستیک آنها را آماده می‌کنیم.
دستگاه مخلوط کن بنبوری برای تولید ماده‌ی الاستیک در طرح توجیهی تولید لاستیک به‌کار می‌رود. برای تولید این ماده کائوچو (طبیعی و مصنوعی)، دوده‌، روغن و مواد شیمیایی دیگر لازم است که لزوم استفاده و میزان آنها به نوع ماده‌ی الاستیک با ویژگی‌های خاص بستگی دارد.

بخش آماده‌سازی عناصر لاستیک

این بخش گسترده است و به زیرمجموعه‌های زیر تقسیم می‌شود:

  • اکسترودر (برای تولید روکش و دیواره)
  • کلندر (برای تولید لایه‌های داخلی)
  • گام کلندر (برای تولید آستر داخلی به‌طور خاص)
  • دستگاه استیلاستیک (برای تولید بلت سیمی)
  • بیدسازی (برای تولید بید به‌طور خاص)

بخش مونتاژ لاستیک

بخش مونتاژ لاستیک

در این بخش عناصر تولید شده ساختار خام لاستیک را شکل می‌دهند. مراحلی که در این بخش از فرآیند تولید در طرح توجیهی تولید لاستیک طی می‌شود بستگی به نوع لاستیک دارد که به دو مورد اشاره می‌کنیم:

  • یک مرحله برای ساخت لاستیک بایاس سواری
  • دو مرحله برای ساخت لاستیک‌های رادیال سیمی سواری

بخش پخت لاستیک

در این بخش لاستیک خامی که در بخش قبلی به‌دست می‌آید را داخل دستگاه پرس پخت قرار می‌دهیم تا تولید لاستیک نهایی شود. برای انجام پخت به‌طور کامل عواملی لازم است که طرح توجیهی تولید لاستیک حضور این عوامل را در ترکیبی که برای ماده‌ی الاستیک در بخش آماده‌سازی مواد اولیه تهیه می‌شود پیش‌بینی می‌کند.

بخش بازرسی

در این بخش لاستیک تولیدی و نهایی مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا از برآورده شدن خواص مورد انتظار مطمئن شویم.

در این طرح توجیهی موارد زیر برای آزمایش محصول تولیدی در نظر گرفته می شود:

  • بررسی ظاهری محصول (با چشم)
  • عکس‌برداری از بخش‌های داخلی لاستیک برای اطمینان از عدم وجود حباب هوا و جدایی بین اجزای لاستیک (با دستگاه اشعه‌ی ایکس)
  • دوام و ارتعاش لاستیک
  • عملکرد لاستیک هنگام رانندگی (به‌طور خاص مصرف سوخت)

وضعیت بازار لاستیک و صادرات آن

به‌دلیل وجود بیش از نیاز لاستیک در بازار و همچنین کم بودن تقاضا برای لاستیک‌های تولیدی شاهد بودیم که در 5 ماهه‌ی اول سال 1400 تولید این محصول افت داشت. در کاهش تولید لاستیک برآورده نشدن خواسته‌ی تولیدکنندگان مبنی بر افزایش 15 درصدی قیمت انواع لاستیک توسط سازمان‌های مربوطه هم تأثیر خود را گذاشته است.

داده‌های دریافتی از تولیدکنندگان لاستیک در 5 ماهه‌ی اول سال 1400 و بررسی آنها، کاهش وزنی 4/0 درصدی و تعداد 5/1 درصدی در حجم تولیدشده‌ی لاستیک را نسبت به مدت مشابه در سال 1399 نشان می‌دهد. لاستیک‌ وسایل نقلیه‌ی سواری بیشترین سهم را در این حجم تولیدی داشتند.

در 5 ماهه‌ی اول سال 1400 لاستیک‌های مربوط به وسایل نقلیه‌ی دوچرخه، موتورسیکلت و وانت رشد داسته است. بررسی تفکیکی میزان تولید هر یک از انواع لاستیک‌ها ما را به نتایج خوبی در طرح توجیهی تولید لاستیک می‌رساند. در این مدت لاستیک‌های مرتبط با دستگاه‌های کشاورزی، راه‌سازی، صنعتی و همچنین لاستیک‌های وسایل نقلیه‌ی سنگین تولید کمی نسبت به مدت مشابه در سال 1399 داشتند.

وضعیت اقتصادی ایران از عواملی است که تأثیر خاص خود را بر بازار لاستیک می‌گذارد؛ طرح توجیهی تولید لاستیک این عامل را حتماً لحاظ می‌کند. حذف اختصاص ارز 4200 تومانی برای واردات و تولید لاستیک مشکلاتی را در این بازار ایجاد کرده است. دور از انتظار نیست که در آینده‌ی نزدیک وضعیت چندان خوبی را در این بازار نبینیم. در سال‌های اخیر کامیون‌داران نسبت به کمبود لاستیک برای وسایل نقلیه‌ی خود و ایستادن در صفوف برای دریافت لاستیک اعتراض بیشتری داشتند.

کمبود در تولید انواع لاستیک و مشکلات در تهیه‌ی برخی مواد اولیه برای تولید آن با واردات حل می‌شود اما این راه‌حل هم با برداشتن 4200 تومانی دردسرهای خود را پیدا می‌کند. با کاهش تولید نسبی و وضعیت اقتصادی ایران که در واردات تأثیر خود را می‌گذارد، گرانی در بازار لاستیک وجود دارد.

امکان صادرات در طرح توجیهی تولید لاستیک اهمیت خود را دارد. در ابتدای سال 1400 تولیدکنندگان لاستیک درخواست داشتند که بتوانند محصول خود را صادر کنند. دلیل آنها برای این خواسته آن است که با وجود کاهش کلی تولید لاستیک در ، اما تولید برخی انواع و اندازه‌های مختلف لاستیک حجم زیادی داشته است. عدم صادرات تولید مازاد در برخی انواع و اندازه‌ها باعث انباشت آنها در بازار می‌شود.

درخواست صادرات بی‌جواب نمانده است و انجمن صنفی صنعت تایر مجوز صادرات 10 درصدی برای لاستیک‌های وسایل نقلیه و 30 درصدی برای لاستیک‌های مرتبط با دستگاه‌های کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی را ابلاغ کرده است. کشورهای عراق، پاکستان، افغانستان و سوریه از جمله کشورهایی هستند که تولیدکنندگان لاستیک در ایران محصولات خود از جمله لاستیک‌های وسایل نقلیه را صادر می‌کنند.

در پایان

مشاهده می‌شود که تولید لاستیک‌های وسایل نقلیه‌ی سنگین و همچنین دستگاه‌های مرتبط با راه‌سازی، صنعت و … ظرفیت زیادی برای تولید دارد؛ عاملی که برای انتخاب نوع محصول و همچنین اندازه‌ی آن در طرح توجیهی تولید لاستیک تأثیرگذار است. امکان تهیه‌ی مواد اولیه و دستگاه‌های مربوطه هم باید در این انتخاب لحاظ شوند.

انواع مختلف لاستیک بسته به کاربری و اندازه در بازار وجود دارد که با وجود تنوع زیاد از لحاظ ساختاری به دو دسته‌ی کلی بایاس و رادیال تقسیم می‌شوند. ساختار رادیال بیشتر مورد توجه بازار است و از آن استقبال زیادی می‌شود. احتمالاً پایداری ساختاری دلیل روی آوردن بیشتر مصر‌ف‌کنندگان به لاستیک رادیال است.

وضعیت بازار لاستیک در ایران با وضعیت اقتصادی حاکم قابل درک است. در طرح توجیهی تولید لاستیک واقعیات بازار پذیرفته می‌شود. با وجود وضعیت ناپایدار در این بازار اما در برخی انواع و اندازه‌های لاستیک می‌توان محصولات را صادر کرد و به این محصولات روی آورد. این امکان صادرات بیشتر به‌دلیل تولید زیاد و برای جلوگیری از جمع شدن آنها در انبارها است.

فیلم تولید لاستیک

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • دانلود فیلم تولید لاستیک
  • دانلود فیلم خط تولید لاستیک ماشین

امتیاز کاربران: 5 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی