سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید رنگ پودری، ایده سرمایه‌ گذاری

امروزه‌ رنگ‌های پودری از پوشش و براقیت مطلوبی برخوردار هستند. این پودرهای رنگی از قابلیت ایجاد بافت رنگی با ضخامت‌های گوناگون برخوردار هستند. همچنین در صنایع نیز کاربرد بسیار گسترده‌ای دارند. ازجمله این کاربردها می‌توان به مبلمان فلزی، اتصالات فلزی، ابزار و ماشین‌آلات و پوشش‌های کل فلزات اشاره کرد.

نکاتی پیرامون محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید رنگ‌های پودری یا الکترواستاتیک

تولید پوشش‌های پودری بسیار به‌صرفه و کم‌هزینه است. بگذارید این جمله را برایتان کامل توضیح دهیم. ازآنجایی‌که هیچ ماده فراری در پوشش پودری وجود ندارد، بنابراین هوایی که برای مکش پودر اتاقک اسپری به کار می‌رود مجدداً به هوای آزاد برمی‌گردد. از طرفی چون در فرآیند تولید این پوشش‌ها مواد حلالی به کار نمی‌رود میزان تخلیه هوا از کوره نسبت به پوشش‌های دارای مواد حلال کمتر است و همین امر هم باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و هزینه می‌شود.

حتی به دلیل آماده بودن این رنگ‌ها و عدم نیاز به هیچ‌گونه آموزشی در زمینه ترکیب و آماده‌سازی پوشش پودری در نیروی انسانی موردنیاز هم صرفه‌جویی می‌شود. به‌علاوه چون این رنگ‌ها پوشش بسیار خوبی دارند با یک‌بار استفاده نیازی به استفاده مجدد نیست که این امر هم به‌خودی‌خود باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود.

اگر بخواهیم به دیگر محاسن رنگ‌های پودری اشاره کنیم باید بگوییم به دلیل نزدیک بودن قطعات چیده شده بر روی کانوایرها و پوشش‌دهی خوب این قطعات به روش اتوماتیک هزینه قطعات رنگ‌شده کاهش و امکان رسیدن به حداکثر کارایی و بازده در این پودرها افزایش می‌یابد. از سویی دیگر در صورت نیاز به استفاده بیش از یک پودر، هزینه هدر رفتن پودر مصرفی به دلیل قابلیت تعویض سریع رنگ سیستم و استفاده مجدد از پودر اسپری شده بسیار کم است.

این پوشش‌های پودری امروزه کاربرد بسیار وسیعی دارند و جایگزین بسیاری از لعاب‌ها و پوشش‌های مایع بر روی سطوح وسایل گوناگون تجاری و صنعتی شده‌اند. همان‌گونه که در ابتدا هم گفته شد این پوشش‌ها قابلیت ایجاد براقیتی بی‌نظیر دارند و می‌توانند رنگ‌ها و بافت‌هایی با ضخامت مختلف و با کیفیت بالا، بادوام و جذاب ایجاد کنند.

با رشد و توسعه تکنولوژی رنگ‌های پودری براق‌تر، مقاوم‌تر و بهتری تولید می‌شود. به‌گونه‌ای که این رنگ‌ها به دمای پخت کمتری نیاز دارند و در برابر شوینده‌ها و روغن‌ها کمتر آسیب‌پذیر هستند و خیلی زود خراب و خراشیده نمی‌شوند. همه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند که این پوشش‌های پودری بیش از نیمی از بازار مواد پوششی را به خود اختصاص دهد.

طرح توجیهی تولید رنگ های متال کمپلکس به این مقاله مرتبط است که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید.

پوشش‌های پودری در حوزه ساختمانی و معماری کاربرد بسیاری دارد و برای پوشش کابینت‌ها، قفسه‌ها، قطعه‌های آلومینیوم قالب‌های در و پنجره و مبلمان اداری استفاده می‌شود. این پوشش پودری در تولید محصولاتی که نیازمند مقاومت بالای آب و هوایی هستند هم کاربرد دارد. به‌عنوان‌مثال این رنگ‌ها در تولید صندوق‌های پست، ریل‌ها، حصارها، تیرک پارکینگ‌ها و شاهراه‌ها، شیروانی‌های فلزی، ریل‌های محافظ، ابزارهای کشاورزی و باغبانی، صندلی حیاط، فرفورژه، لوازم‌خانگی، تابلوهای برق صنعتی، خودروسازی و … به‌کاربرده می‌شود.

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی دیگر کاربرد این رنگ‌ها محدود به سطوح فلزی نیست. امروزه این رنگ‌ها برای سایر سطوح چوبی، پلاستیکی، سرامیکی، قطعات ساخته شده از آلیاژ برنج و غیره و همچنین پوشش بطری‌ها، اسکلت غرفه‌ها، داشبورد ماشین‌ها و … هم استفاده دارد.

در عصر کنونی با تأکید بر کنترل انتشار مواد در فرآیندهای صنعتی و نگرانی‌های روزافزون در حیطه آلودگی‌های زیست‌محیطی نظیر آب‌های سطحی و هوا، عوامل مختلفی کنار هم قرار می‌گیرند تا این رنگ‌های پودری گزینه مناسبی برای پوشش دادن باشند. به‌عنوان نمونه هیچ ماده حلالی در تولید، استفاده و یا تمیز کردن رنگ‌های پودری وجود ندارد و همین امر سبب حذف شدن انتشار ماده حلال در هوا و به‌تبع عدم نیاز به خروج، تصفیه و وجود سیستم‌های بازگشت ماده حلال می‌شود.

علاوه بر عدم وجود تأثیر نامطلوب زیست‌محیطی، رنگ‌های پودری با کاهش نیروی انسانی، کاهش مصرف انرژی، بهره‌وری عالی و ایمنی محیط کار و درنهایت صرفه‌جویی در هزینه بیش‌ازپیش توجه مصرف‌کنندگان را به خود جلب کرده است. حتی با مقایسه سیستم رنگ‌های پودری با سیستم رنگ‌های مایع هم این برتری اقتصادی به چشم می‌خورد.

طرح تولید رنگ الکترواستاتیک

پوشش‌های پودری علاوه بر مزایای عنوان شده در بالا به علت عدم نیاز به هوای خاص برای اتاقک پاشش پودر و قابلیت بازخور هوا به دستگاه به دلیل وجود نداشتن هیچ ماده فراری در ترکیبات پودر به کمترین میزان تهویه هوا برای سیستم نیاز دارند. این مقدار هوا در مقایسه با سایر سیستم‌های پوششی مایع مثل پایه آبی، رنگ‌های دارای درصد جامد بالا بسیار ناچیز است.

همان‌گونه که چند خط بالاتر هم گفته شد رنگ‌های پودری از قبل آماده هستند و زمانی که به دستگاه پاشش منتقل می‌شوند نیاز به انجام هیچ کاری نیست درحالی‌که بعضی از رنگ‌های مایع را باید با حلال یا کاتالیست مخلوط کرد. حتی زمانی که رنگ‌های پودری پاشیده می‌شود برعکس رنگ‌های مایع احتیاجی به کنترل پارامترهای بحرانی پاشیدن پودر مانند ویسکوزیته نیست.

پوشش دهی رنگ‌های پودری به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود، در بیشتر موارد نیازی به وجود تجهیزات دستی نیست و برعکس رنگ‌های مایع لازم نیست شخصی در این زمینه آموزش ببیند. همین موضوع هم سبب کمتر شدن هزینه نیروی کار در رنگ‌های پودری است.

راندمان بهره‌برداری از مواد در سیستم اسپری رنگ مایع حدود ۲-۹ درصد و در سیستم پوشش دادن الکتریکی حدود ۸۹-۹۹ درصد است. در پوشش دهی به‌وسیله پودر چون احتمال ریزش رنگ، حرکت کردن رنگ و سینه دادن رنگ کمتر است بنابراین میزان برگرداندن قطعه پوشش داده شده هم کمتر است. ضمناً در رنگ‌های پودری چون پس از اسپری کردن، پودرهای نچسبیده به قطعات مجدداً قابلیت احیا شدن دارند میزان مصرف مواد پودری ۵۹-۹۸ درصد است. حتی اگر حین اسپری کردن بعضی از قسمت‌های قطعات به‌خوبی پوشش داده نشود می‌توان با تفنگ بادپاش قطعه را تمیز و دوباره پوشش داد.

به‌طورکلی چون رنگ‌های پودری در مقایسه با رنگ‌های مایع پخت کامل‌تری دارند و به همین ترتیب هم مقاوم‌تر هستند، بنابراین میزان خسارت وارد‌شده به قطعات حین جابه‌جایی و جمع‌آوری و بسته‌بندی، مرمت و تعمیر قطعه و برگشت قطعه رنگ‌شده کمتر است.

در انتها میزان فضای اشغالی و مصرفی رنگ‌های پودری در مقایسه با رنگ‌های مایع کمتر است. همچنین رنگ‌های مایع به حلال نیاز دارند و چون میزان مایع حلال ازنظر مراجع زیست‌محیطی محدود شده است، بنابراین استفاده‌کنندگان این سیستم‌ها مجبورند از تجهیزات پرهزینه سوزاننده برای سوزاندن حلال‌های منتشر شده استفاده کنند. این کار در مقایسه با استفاده از رنگ‌های پودری هم پرهزینه‌تر است و هم رنگ‌آمیزی با آن‌ها به تمیزی رنگ‌های پودری نیست.

کاربرد محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید رنگ‌های پودری

رنگ‌های پودری در تولید مبلمان فلزی، اتصالات فلزی لوازم، خانگی، قطعات اتومبیل، آستری و رنگ رویه اتومبیل، ابزار و ماشین‌آلات، ورقه‌های آلومینیومی، پوشش کل فلزات، پوشش کویل‌های اجسام و اجسام حساس به حرارت کاربرد دارند.

آشنایی با ایده تولید رنگ های طبیعی به این مقاله مرتبط است که پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید.

استانداردهای مهم برای اجرای طرح توجیهی تولید رنگ‌های پودری

  • ASTM D3359: روش آزمون استاندارد برای اندازه‌گیری چسبندگی پوشش
  • ASTM D406: روش آزمون استاندارد برای اندازه‌گیری مقاومت سایشی
  • ASTM B117: روش آزمون استاندارد به‌منظور آزمون مه نمکی برای اندازه‌گیری مقاومت جوی پوشش

کشورهای عمده تولیدکننده و مصرف‌کننده رنگ‌های پودری

کشورهای عمده تولیدکننده رنگ‌های پودری آمریکا، چین، دانمارک، اروپا و ژاپن هستند و کشورهای عمده مصرف‌کننده رنگ‌های پودری روسیه، چین، کانادا، مکزیک و هند می‌باشند.

شرایط واردات و صادرات رنگ‌های پودری

  • شرایط واردات: بر اساس مقررات صادرات و واردات سال ۱۳۸۵ وزارت بازرگانی کشور، حقوق ورودی برای کد تعرفه‌های مربوط به رنگ پودری ۲۵ درصد و سود بازرگانی ۳۶ درصد است.
  • شرایط صادرات: ازآنجایی‌که رنگ‌های پودری جزو رنگ‌های صنعتی هستند، لذا محدودیت صادراتی ندارند و در دسته محصولات با مشوق‌های صادراتی قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها در بسته‌بندی‌های فلزی و پلاستیکی جهت صادرات عرضه می‌شوند و چون در دمای محیط پایدار هستند برای جابه‌جایی در مسافت‌های طولانی به شرایط محیطی خاصی احتیاج ندارند. محصولات رنگی طبق ماده ۲ قانون مقررات صادرات و واردات ایران (مصوب ۴/۴/۱۳۷۲ مجلس جمهوری اسلامی ایران) کد شماره ۱ دارند (با رعایت ضوابط برای صدور و ورود آن‌ها مجوز نیاز نیست).

طرج توجیهی تولید رنگ پوشش

اهمیت استراتژیک محصول مورد بررسی در طرح توجیهی تولید رنگ‌های پودری

رنگ کردن قطعات از مهم‌ترین بخش‌های تولید، زیبایی بخش محصول و از عوامل مهم جلب مشتری است. این کار همچنین سبب محافظت قطعه در برابر عوامل محیطی خورنده و افزایش طول عمر محصول می‌شود. لذا در شرایط حاضر با توجه به مصرف زیاد رنگ و ارتباط آن با افراد حفظ نکات ایمنی جهت سلامتی جامعه اهمیت بسیاری دارد.

فرآیند تولید رنگ‌های پودری

روش مرسوم ساخت رنگ‌های پودری اختلاط مذاب مواد اولیه مورد استفاده در اکسترودر است. این روش از هشت مرحله وزن کردن اولیه، پیش اختلاط (premix)، اکستروژن، سرد و خورد کردن، آسیاب و کنترل اندازه ذرات، فیلتر کردن (الک کردن)، هموژنه (اختلاط خشک) کردن و بسته‌بندی تشکیل شده است. در بین این مراحل سه مرحله پیش اختلاط، اکستروژن و آسیاب کردن از همه مهم‌تر و حیاتی‌تر است.

به‌تازگی یک فرآیند اضافی به هم‌پیوستگی پودر، بعد از مرحله آسیاب کردن اضافه شده است که پودرها را قادر به اختلاط تا مرحله رسیدن به هر نوع شیدی می‌کند. این فرآیند موجب تینت سریع رنگ مطلوب می‌شود. از دیگر پیشرفت‌ها در این حوزه دوغاب پودر بر پایه آب به‌عنوان رویه آکریلیکی اتومبیلی است.

روشی نوین نیز توسط شرکت Ferro در اکتبر ۱۹۹۵ ابداع شد. این فرآیند که VAMP نام دارد از دی‌اکسید کربن فوق بحرانی به‌عنوان محیط واکنش استفاده می‌کند. این شیوه جدید مزایای خاص خود را دارد.

ماشین‌آلات موردنیاز برای اجرای طرح توجیهی تولید رنگ‌های پودری

  • Pre-mixer
  • Charging system of auto pre-mixer
  • Chiller
  • Twin screw extruder
  • Compressor
  • Cooling belt
  • Grinding system
  • Lab pre-mixer
  • Lab extruder
  • Lab cooling band
  • Lab grinding system
امتیاز نویسنده

امتیاز کاربران: اولین نفری باشید که به این مطلب رای می دهد!
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی