نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونیکی

طرح توجیهی توليد طلا و نقره از ضايعات الكترونیکی

سفارش طرح توجیهی

توليد طلا و نقره از طريق بازيافت ضايعات الكترونیکی

در حال حاضر خريد يك كامپيوتر شخصي بسيار ارزان تر از ارتقاء دادن كامپيوتر قبلي است. حال بر سر كامپيوتر قبلي چه خواهد آمد؟ ضايعات الكترونيكي كه برخي از افراد آن را به جنبه سياه دنياي جديد ديجيتالي تشبيه كرده اند مشكلات زيادي را براي محيط زيست ما به وجود آورده است. در اين مقاله سعي كرده ايم به مسائل و مشكلات ضايعات الكترونيكي بپردازيم . قبل از اينكه به بحث در مورد ضايعات الكترونيكي بپردازيم، تعاريف زير بيان مي شود:

  • زباله (Trash)

    هر آنجه به علت غير قابل مصرف بودن دور ريخته مي شود .

  • ضايعه (Waste)

    ضايعه شامل مواد جامد، مايع، و گاز غير مطلوب پس از تكميل يك فرايند مي باشد. ضايعات ميتوانند به صورت منابع بالقوه اي در اكولوژي صنعتي نگريسته شوند.

  • ضايعات الكترونيكی (E-waste)

    صنعت الكترونيك از رشد بالا و سريعي برخوردار بوده است. همراه با اين رشد، محصولات منسوخ شده و قديمي صنعت روز به روز افزايش پيدا مي كند؛
    ضايعات الكترونيكي اكنون بيشترين رشد را در دنياي صنعت امروز داراست و بيشتر كشورهاي صنعتي گريبان گير اين مساله هستند. اكنون بيشتر دولت ها به فكر بازيافت اين محصولات به صورت جامد هستند. بخشي از زباله صنعتي، طيف وسيعي از وسايل الكترونيكي مثل فريزر، وسايل تهويه مطبوع، تلفن هاي دستي، ضبط صوت هاي شخصي و كليه وسايل الكتريكي مصرفي تا رايانه را شامل مي شود .

انواع ضايعات الكترونيكی در رايانه

  1. تجهيزات فناوري اطلاعات
  2. تجهيزات سرگرم كننده
  3. تجهيزات ارتباط از راه دور
  4. وسايل سمعي و بصري مانند ديسك فشرده
  5. انواع مختلف پرينتر ها و تجهيزات آنها مانند كاتريج
  6. مدارهاي الكترونيكي پرينتر ها
  7. باتري ها

ضايعات الكترونيكی مشكلي بحراني است

  • ضايعات الكترونيكي مخاطره انگيز هست . ند ضايعات الكترونيكي شامل 1000 نوع ماده مختلف است كه خيلي از آن ها سمي است و ممكن است آلودگي هاي جديدي ايجاد كند .
  • مواد الكترونيكي به علت پيشرفت سريع در تكنولوژي كارايي مطلوب خود را از دست مي دهد و بيش از ساير مواد توليدي، ايجاد ضايعه مي كند.
  • در آمريكا بيش از ساير كشورها از رايانه شخصي استفاده مي شود. بيش از 50 %خانواده ها داراي رايانه شخصي هستند.
  • از سال 2005 به ازاي وارد شدن هر رايانه جديدي به بازار، يك رايانه از رده خارج ميشود.
  • تنها در كاليفرنيا بيش از 2 بيليون دلار خرج بازيافت اين مواد در عرض 5 سال آينده خواهد شد.
  • در سال 1998 بيش از 20 ميليون رايانه در آمريكا از رده خارج شد كه معادلي 7تا 5 ميليون تن وزن داشت و 3% تا 5% در سال به آن اضافه مي شود .

ضايعات الكترونيكی در هند

هند امروز حدود 1/38 ميليون رايانه خارج از رده دارد و توليدكنندگان آن سالانه 1050 تن زباله الكترونيكي به آن اضافه مي كنند. اين تعداد نسبت به 20 ميليون رايانه خارج از رده آمريكا اندك است، اما يك «روند رو به رشد» را نشان مي دهد. اين مسأله با ورود زباله هاي الكترونيكي از سنگاپور و كره جنوبي پيچيده تر گرديده است.
كارشناسان محيط زيست در هند هشدار داده اند كه حتي به كارگيري روش هاي اوليه و مقدماتي براي بازيافت ضايعات الكترونيكي براي سلامت انسان و محيط زيست بسيار خطرناك است و بنابراين بايد به صورت جدي از واردات زباله ها و پسماند رايانه ها به هند جلوگيري شود. قسمت هاي رايانه شامل نمايشگر (مانيتور ) ، چاپگر، صفحه كليد، واحد مركزي پردازش و به حركت آورنده فلاپي داراي فلزات قيمتي مانند طلا، نقره و پلاتين است البته حاوي مواد خطرناك مانند سرب، كادميوم و جيوه نيز مي باشد و تجزيه و بازيافت اين مواد براي سلامتي انسان زيان آور است .

ضايعات الكترونيكی در ايران

به گفته يكي از كارشناسان محيط زيست در سازمان محيط زيست ايران، هنوز هيچ برنامه اي در زمينه بازيافت مواد الكترونيكي بويژه مواد سمي موجود در اجزاء سخت افزار رايانه ها وجود ندارد. به گفته اين كارشناس اگر چه مواد سمي در رايانه ها وجود دارد ولي بازيافت آن ها به مراتب گران تر از دور انداختن آن هاست و در نتيجه هنوز پيش بيني هاي لازم در اين زمينه اتخاذ نشده است .

مواد موجود در رايانه هاي روميزي و مقدار بازيافت آنها با استفاده از روشهاي جاري در جدول زیر بيان شده است:
مواد استفاده شده در رايانه هاي روميزي وكارآيي رويه هاي جاري بازيافت

شرایط واردات ضايعات الكترونيكی

در سال 1994 Basel Convention منع صدور هر نوع از ضايعات خطرناك از جمله ضايعات الكترونيكي را از كشورهاي غني به كشورهاي در حال توسعه تحت هر عنواني – مانند بازيافت – ممنوع ساخته است. به همين دليل واردات ضايعات الكترونيك به داخل كشور ممنوع مي باشد .

بررسی و ارائه استاندارد ملي یا بین المللي

با مراجعه به فهرست استانداردهاي تدوين شده موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران، استاندارد اجباري و يا تشويقي براي بازيافت ضايعات الكترونيكي تدوين نشده است . ليست استانداردهاي جهاني مورد قبول موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران بر اساس جدول زير مي باشد :

استانداردهاي مورد قبول موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

از آنجايي كه ضايعات الكترونيكی حاوي موادي سمي هستند ، موادي مانند: سرب و كادميويم كه در ساخت صفحه مدارات، اكسيد سرب و كادميوم در tubes ray cathode monitor(CRTs) ،جيوه در صفحات مانيتور هاي صفحه تخت ، كادميوم در باتري هاي رايانه ، پلاستيك هاي كه در كيس هاي رايانه استفاده مي شود، كابل هاي معمولي و كابل هاي حاوي پلي وينيل كلورايد كه در هنگام سوختن (جهت آزاد سازي مس از درون سيم ها) اكسيدهاي سمي آزاد مي سازند .
به علت وجود اين گونه خطرات، بازيافت مواد الكترونيكي بايد تحت شرايط خاص به انجام برسد و مجوزهاي لازم از سازمان هاي نظارت دولتي دريافت گردد. با سوزاندن و يا دفن كردن ضايعات رايانهاي مشكلات اساسي از طريق ايجاد آلودگي هاي محيط زيستي به وجود خواهد آمد. دفن ضايعات باعث مي شود مواد سمي به درون آب هاي جاري و زيرزميني آزاد شوند؛ همچنين سوزاندن اين مواد باعث ورود مواد سمي و اكسيدها به درون هوا مي شود. به همين علت بازيافت رايانه ها خطرات جدي از جنبه هاي محيط زيستي و شغلي، در برخواهند داشت. به خصوص زماني كه صنعت بازيافت به علت سود دهي كم آن، مقررات مرتبط با مسائل ايمني كاركنان را رعايت نمي كنند .
قانون مديريت پسماند مصوب سال 1383 مجلس شوراي اسلامي نيز در بندي خاص به مقوله زباله هاي ويژه از جمله زباله هاي الكترونيك پرداخته و مسوليت دفع؛ امحا و بازيافت آن را بر عهده توليدكننده نهاده است .

قیمت تولید داخل و جهانی ضايعات الكترونيكی

در حال حاضر محلي در داخل كشور وجود ندارد كه ضايعات الكترونيكي را به صورت رسمي خريداري نمايد و به همين دليل نرخ دقيقي نمي توان براي ضايعات الكترونيكي در داخل كشور يافت. افراد دست فروش كه در محل هاي مختلف ضايعات را از مردم خريداري مي نمايند در رنج بين 300 تا 5000 ريال به ازاي هر كيلو گرم ضايعات الكترونيكي پرداخت مي نمايند. در خارج از كشور و در آمريكا به صورت رسمي ضايعات الكترونيكي خريداري مي شوند. قيمت مانيتور تا 20 اينچ برابر 17 دلار و از 20 اينچ به بالا 25 دلار خريداري مي شود. كامپيوتر نيز بنا به اندازه آن قيمت هاي مختلفي دارد ولي به طور متوسط قيمت آن 10 دلار به ازاي هر كيلوگرم مي باشد .

موارد مصرف و كاربرد

توليد طلا و نقره به وسيله بازيافت ضايعات الكترونيكي براي بازيافت نمودن ضايعات الكترونيكي به كار برده مي شود.

بررسي كالاهای جایگزین

در اين مورد بدست آوردن طلا و نقره با روشهاي ديگر مي تواند جايگزين مناسبي براي اين روش باشد. البته قيمت طلا و نقره در بازار جهاني مشخص مي باشد و در صورت توليد زير قيمت بازار جهاني، مي توان آن ها را به فروش رساند .

اهميت استراتژيك ضايعات الكترونيكی

رايانه شامل اجزاي سمي زيادي مي باشد .فهرست اجزاء الكترونيكي سمي در رايانه به شرح زير مي باشد :

  • تخته مدار رايانه كه داراي فلزات سنگين مثل سرب و كاديوم است
  • باطري هاي رايانه كه داري كاديوم است
  • لامپ پرتو كاتودي به همراه اكسيد سرب و باريوم
  • كابل هاي مسي با پوشش « .پي .وي » .سي و قطعات پلاستيكي رايانه كه در زمان سوخته شدن براي بازيافت فلزات ارزشمند دي اكسيد هاي بسيار سمي را از خود آزاد مي كنند.

با توجه به سمي بودن اين اجزا، بازيابي رايانه مي تواند مشكل بزرگي را از محيط زيست برطرف سازد.
رشد فزاينده توليد زباله هاي الكترونيك در دنيا كه با توجه به عمر مفيد 3تا 2 ساله قطعات الكترونيكي در دنيا هر روز شتاب بيشتري به خود مي گيرد و از اين رو كشورهاي مختلف در حال برنامه ريزي براي بازيافت اين گروه از زباله ها و كاهش خطرات آن هستند .

اكنون به دليل فقر برنامه و سيستم هاي بازيافتي ويژه زباله هاي الكترونيك و بنا بر آمار سازمان ملل 70 درصد ضايعات رايانه ها و موبايل هاي جهان در چين بازيافت ميشود و از اين رو جهت فراگير شدن برنامه هاي بازيافت زباله هاي الكترونيك، در سال 2008 وزاري 170 كشور جهان در بالي اندونزي گرد هم آمدند تا راههاي بازيافت زباله هاي خطرناك از جمله زباله هاي الكترونيك را بررسي كنند .
بي برنامگي در سامان دادن زباله هاي الكترونيك خطرات جدي را متوجه محيط زيست بخصوص در تهران به عنوان مركز انتقال و توليد ضايعات الكترونيكي كرده است .

كارشناسان محيط زيست معتقدند بايد ضايعات الكترونيكی را بعد از تفكيك به روشهاي درست حمل كرد و بعد از آن با ريختن قالب زخيم بتن اطراف آن در عمق 7 تا 8 متري زمين چال كرد تا كوچكترين تشعشعات آن به بيرون و فضاي محيط زيست نفوذ نكند . با توجه به اينكه بسياري از قطعات دستگاههاي رايانه اي “الكترومگنتيك” هستند اگر به صورت درست و كارشناسانه دفع نشوند با تشعشعاتي كه از خود بروز مي دهند سلامتي انسانها را با خطر جدي روبرو خواهند كرد .
در قطعات “الكترومگنتيك” امواج به صورت عمود بر هم منتشر مي شود كه براي انسانها بسيار خطرناك است .اين مساله درست مانند كاري است كه دستگاههاي مايكروويو انجام مي دهند و مواد غذايي را از درون مي پزند اين تشعشعات نيز مي توانند تاثيرات خطرناك و مخرب ژنتيكي بر بدن انسانها گذاشته و علاوه بر آسيب رساندن به اندامهاي داخلي بدن موجب متولد شدن كودكان ناقص الخلقه نيز شوند .

بر اساس قوانين جهاني زباله هاي الكترونيكي و الكتريكي (WEE) ،بازيافت اين نوع زباله ها به ميزان چهار كيلوگرم به ازاي هر نفر الزامي است به خطرات دفع غير علمي و غير اصولي اين نوع زباله اشاره كرد و گفت: گوشي هاي تلفن از رده خارج شده، باتري، قطعات فرسوده رايانه، ماكروويو و ديگر لوازم الكترونيك به دليل وجود فلزات سنگين در اين زباله ها و موادي از قبيل پلاستيك، سرب، آلومينيوم، طلا، نقره و بويژه فلزات سنگيني همچون جيوه، كادميم و آرسنيك بسيار خطر آفرين هستند و اگر گوشت حيواناتي كه اين مواد در بدن آنها تجمع يافته باشد مصرف شود سلامت افراد جامعه را به شدت تهديد مي كند .

عمر كوتاه تجهيزات كامپيوتري از يك طرف و تنوع طلبي مردم به استفاده از تجهيزات الكترونيكي جديد سبب شده است كه رفته رفته بحث زباله هاي الكترونيكي به مشكل بزرگ دنيا تبديل شود؛ مشكلي كه كشورهاي پيشرفته و بزرگ براي آن راه حلي يافته اند و با تصويب قانون خاص مربوط به آن و موظف شناساندن توليدكنندگان به بازيافت محصولات توليد شده خود اين مشكل را تا حدودي حل كرده اند .
قانون زباله هاي تجهيزات الكترونيكي و الكتريكي (WEEE) بازيافت زباله هاي الكترونيكي به ميزان چهار كيلوگرم به ازاي هر نفر را الزامي مي كند . به موجب اين قانون توليدكنندگان موظفند بودجه طرح هاي بازيافت را تامين كنند و خرده فروشان خدمات بازپس گيري را در اختيار مشتريان قرار دهند . زباله هاي الكترونيكي كه دستگاه هاي PC ،كنسول بازي، مايكروويو و ماشين لباسشويي و… را در برمي گيرند، امروزه به عنوان سريع ترين منبع توليد زباله در اتحاديه اروپا شناخته شده اند .

كشورهاي عمده تولید كننده و مصرف كننده ضایعات الكترونيكی

كشورهاي عمده توليد كننده ضايعات الكترونيكي در جهان كشورهاي توسعه يافته مي باشند. البته بعضي از اين كشور ها ضايعات خود را به كشورهاي در حال توسعه منتقل مي نمايند. كشورهايي كه ضايعات الكترونيكي زيادي توليد مي كنند عبارتند از :
آمريكا، هند، كره، سنگاپور و كشورهاي اروپايي

واحدهاي تولیدی فعال در کشور

در ايران واحدي كه توليد طلا و نقره را از ضايعات الكترونيكي به انجام برساند وجود ندارد. اما در تهران بعضي از افراد در امر خريد قطعات قديمي و رايانه هاي مستهلك فعاليت مي كنند فعاليت اين افراد در محله شوش تهران متمركز است . فعالان اين بازار با جدا كردن مس و طلاي موجود در بعضي از قطعات رايانه و با فروش اين مواد سود فراواني به دست مي آورند. در ضمن بسياري از قطعات موجود در اين رايانه هاي مستهلك سر از بازار لوازم الكترونيكي دست دوم درمي آورند .
تعداد زيادي از اين قطعات غيرقابل استفاده و بازيافت بوده و به صورت سنتي دفن مي شوند كه اين امر به محيط زيست آسيب فراواني مي رساند و حتي در برخي موارد به آلوده كردن آب هاي زيرزميني منجر مي شود كه عواقب ناگواري در پي خواهد داشت .
در اواسط سال 1998 در سوئيس براي آشغالهاي الكترونيكي اقداماتي شروع شد در سوئيس دو سازمان S.EN.S (مؤسسه سوئيسي بازيافت زباله ها) و SWICO (انجمن صنايع فناوري ارتباطات و اطلاعات سوئيس) نقش مهمي را در اين زمينه ايفا مي كنند . آنها جوازهايي براي متخصصين بازيافت زباله ها صادر مي كنند و با بازرسي هاي منظم، ماشين آلات را كنترل مي كنند. تا اواخر سال 2001 چهار جواز توسط SWICO و ده جواز توسط S.EN.S به متخصصين بازيافت زباله ها واگذار شد و هشت جواز توسط هر دو سازمان به متخصصين بازيافت پرداخت شد.

ماشين آلات مورد نياز براي احداث يك واحد بازيافت طلا و نقره از ضايعات الكترونيكی

ماشين آلات مورد نياز براي احداث يك واحد بازيافت طلا و نقره از ضايعات الكترونيكی

پيش بيني عرضه در بازار آينده كشور

محصولات توليدي طرح حاضر طلا و نقره مي باشد كه به هر ميزان كه توليد شوند، به راحتي به فروش مي رسند و از اين نظر هيچ شرايط خاصي وجود ندارد .

فرآيند توليد ضايعات الكترونيكی

فرآيند توليد ضايعات الكترونيكي به علت ايجاد سموم بسيار مضر براي بدن انسان بسيار خطرناك مي باشد. لذا توليد آن در محيط كاملاً مجهز بايد به انجام برسد .
از هر 100 تن ضايعات الكترونيكي 1.6 كيلوگرم طلا و 18.9 كيلوگرم نقره وجود دارد. كه با توجه به قابليت بازيافت به ترتيب %99 و %98 مي توان انتظار داشت در هر 100 تن ضايعات الكترونيكي 1.58 كيلوگرم طلا و 18.52 كيلوگرم نقره بازيافت مي شود .

فرآيند توليد ضايعات الكترونيكی

  1. دريافت ضايعات الكترونيكی

    ضايعات به دو صورت جمع آوري شده از زباله هاي شهري و همين طور خريداري شده از مردم دريافت مي شوند .
    شركت مي تواند براي دريافت مواد اوليه، دو سياست در پيش داشته باشد. سياست اول بدين شرح است كه تعدادي پرسنل در محلهاي معيني از شهرهاي بزرگ مستقر نموده كه وظيفه آنها خريداري نمودن ضايعات الكترونيكي از مردم مي باشد. سياست ديگر مي تواند بدين شرح باشد كه ضايعات الكترونيكي را از شهرداري خريداري نمايد. بدين ترتيب كه طبق قراردادي با شهرداري، شهرداري موظف شود در محلي كه زباله هاي شهري را بازيافت و دفع مي كنند، ضايعات الكترونيكي را جدا كرده و به شركت تحويل دهد .

  2. فرآيند جدا سازي

    در اين مرحله بايد ضايعات الكترونيكي را بنا به نوعشان و شباهت آنها به يكديگر، از هم جدا نموده و براي ارسال به مراحل بعدي آماده نمود. در اينجا بايد قطعات پلاستيكي از قطعات فلزي جدا شوند و قطعاتي مانند انواع مقاومت كه قابليت بازيافت ندارند از قطعاتي كه قابليت بازيافت دارند، جدا شوند. قطعاتي كه شامل طلا و نقره مي باشند شامل نمايشگر (مانيتور)، چاپگر، صفحه كليد، واحد مركزي پردازش و به حركت آورنده فلاپي مي باشد كه بايد از بقيه ضايعات جدا شوند .

  3. بازيافت طلا و نقره

    1. در اين مرحله قطعاتي كه شامل طلا مي باشند وارد دستگاه بازيافت ضايعات مي شوند.. ابتدا ضايعات تا دماي 200 درجه سانتيگراد گرم مي شوند. پس از اين مرحله پلاستيكهاي موجود در اطراف فلزات از آنها جدا شده و از طريق دريچه اي كه در پايين دستگاه وجود دارد، از دستگاه خارج مي شود. گازهاي سمي نيز از مكنده بالاي دستگاه بازيافت جدا شده و به سمت دستگاه Recovery Gas مي روند
    2. پس از جداسازي پلاستيك ها، مقداري اسيد سولفوريك به مواد اضافه مي شود و پس از 30 تا 50 دقيقه كه ضايعات در اسيد سولفوريك غوطه ور شدند، اسيد از چرخه خارج شده
    3. باقيمانده ضايعات تا دماي 800 درجه سانتيگراد گرم مي شوند. در اين مرحله نيز فلزاتي نظير آلومينيوم ذوب شده و از چرخه خارج مي شود
    4. ضايعات باقيمانده بايد از دستگاه بازيافت خارج شده و به مدت 2 تا 4 ساعت در محلي خشك و خنك نگهداري شده تا مقداري خنك شوند.
    5. پس از خنك شدن، بايد ضايعات باقيمانده ، به آنها استيك اسيد 100% اضافه شده و مقداري روغن فلكسون اضافه شده و به مدت 24 ساعت در دماي 40 تا 50 درجه سانتيگراد نگهداري نموده و پس از اين مدت هيدروكلريدريك اسيد 35 درصد صنعتي به محلول اضافه شده و پس از اين كه دماي ماده به تا 80 90 درجه سانتيگراد رسيد، به مدت 4 تا 6 ساعت نگهداري كرده و پس از اين مدت رسوب طلا و نقره در محلول ايجاد مي شود.
    6. پس از جداسازي طلا و نقره از رسوب ايجاد شده، آنها براي اينكه عيار مناسب را بدست آورند با مس و آلياژهاي ديگر مخلوط شده و به صورت شمش در مي آيند.
  4. بازيافت گازهاي سمي

    گازهاي سمي توليد شده در اين مرحله بايد توسط دستگاه recovery Gas بازيافت بشوند. اين دستگاه تنها دستگاهي است كه در اين خصوص توليد شده است و نحوه عملكرد آن توسط شركت سازنده بيان نشده است .

تعیین نقاط ضعف و قوت تكنولوژي هاي موجود

نقطه ضعف روش ارائه شده در فوق، سمي بودن بيش از حد اين روش و توليد سموم بسيار خطرناك مي باشد. از ديگر نقاط ضعف اين روش طولاني بودن مدت زمان آن و هزينه زيادي است كه مواد اوليه آن ايجا مي نمايند .

معرفي منابع تامين مواد اوليه

ضايعات الكترونيكي بدين ترتيب به وجود مي آيند :

  1. در امور كوچك و شخصي: امروزه به علت افزايش تكنولوژي، وجود نرم افزارهاي كاربردي جديد،… معمولا هر 18 ماه يكبار رايانهها را ارتقاء داده و هر رايانه بيش از چهار الي پنج سال عمر مفيد ندارد .
  2. توسط مراكز بزرگتر: مثل شركت ميكروسافت كه داراي 50000 كارمند در سراسر جهان است و هر سه سال يكبار، رايانه جديد براي اعضا تهيه مي كند . بعضي از آنها بيش يك رايانه در اختيار دارند .
    در سال 1997 بيش از 2/3 ميليون ضايعات الكترونيكي در آمريكا سوزانده و يا در زمين دفن شدند. به نظر مي رسد كه بيشتر ضايعات الكترونيكي، خانگي يا مربوط به سازمانهاي كوچك است كه به جاي عمليات بازيافت، آن ها را مي سوزانند؛
    بعضي از رايانه ها استفاده دوباره مي شوند. يعني وقتي كه استفاده كننده شخصي آن را از رده خارج مي كند، توسط افراد ديگر مورد استفاده قرار مي گيرد كه البته ميزان آن سه درصد است. اين ها به مدارس و يا شركت هايي كه سود چنداني ندارند فرستاده مي شوند. بعضي از مغازه ها آن را به قيمت كمتري مي خرند، تعمير مي كنند و دوباره براي سوده دهي به قيمت پايين مي فروشند.
  3. بازيافت هاي خانگي: بازيافت مواد خيلي بهتر از خاكستر كردن آن ها است. در سال 1998 ،11% رايانه ها بازيافت مي شد و هر ساله 18% به آن اضافه مي شود و به نظر مي رسد كه 12.75 ميليون رايانه (شامل مانيتور و صفحه كليد) در سال 2002 بازيافت شود. معمولا براي بازيافت هر قطعه از رايانه 10 تا 30 دلار خرج مي شود، چه بعضي از قطعات رايانه بسيار ارزانتر از بازيافت آن است و طبيعتا افراد ميلي براي بازيافت آن پيدا نمي كنند.
  4. زندان ها: در بعضي از زندان هاي آمريكا حدود 50000 نفر مشغول به بازيافت ضايعات الكترونيكي هستند و 350 شغل جديد در زندان ها پديد آمده است .

پیشنهاد منطقه مناسب براي اجرای طرح

انتخاب محل اجراي يك طرح توليدي عموماً بر اساس معيارهاي زير صورت مي گيرد :

  • بازارهاي فروش محصولات
  • بازار تامين مواد اوليه
  • احتياجات و نيازمندي ديگر طرح
  • امكانات زيربنايي مورد نياز طرح
  • حمايتهاي خاص دولتي
  • دسترسی به نيروي انساني متخصص
  1. بازارهاي فروش محصول

    يكي از معيارهاي مكان يابي هر طرح توليدي، انتخاب محلي است كه داراي نزديك ترين فاصله با بازارهاي محصولات طرح باشد. بازار فروش طلا و نقره در كليه استان هاي كشور وجود دارد و توليد كارخانه مورد نظر، آن قدر زياد نمي باشد كه از نظر فروش محصولات مشكلي وجود داشته باشد

  2. بازار تامين مواد اوليه

    ماده اوليه مصرفي طرح، يعني ضايعات الكترونيكي در شهرهاي بزرگ توليد مي شوند و چون حجم زيادي نيز مي گيرند، لذا نزديكي به محل توليد اين مواد اوليه بسيار با اهميت مي باشد. اما احداث واحدهاي آلاينده در شعاع 120 كيلومتري تهران ممنوع مي باشد، و با توجه به اينكه اكثر ضايعات الكترونيكي در تهران احداث مي شوند، لذا بهترين منطقه از اين نظر، در شعاع 120 كيلومتري تهران مي باشد كه استان هاي قزوين، قم و مركزي و سمنان، گزينه هاي بسيار مناسبي از اين نظر مي باشند .

  3. احتياجات و نيازمندي هاي ديگر طرح

    هر طرح توليدي نيازمند مواردي مانند برق، آب، ارتباطات، نيروي انساني و غيره مي باشد. در مورد طرح حاضر از آنجايي كه كليه نيازمندي هاي فوق در سطح نياز طرح در نقاط مختلف كشور قابل تامين است لذا محدوديتي به لحاظ انتخاب محل خاص وجود ندارد .

  4. امكانات زيربنايي مورد نياز

    از جمله امكانات زيربنايي مي توان به راههاي ارتباطي، شبكه برق سراسري، فاضلاب و غيره اشاره كرد كه در طرح حاضر در سطح نياز طرح، مي توان گفت كه محدوديت و حساسيت خاصي در انتخاب محل اجراي طرح وجود ندارد .

  5. حمايت هاي خاص دولتی

    طرح حاضر يك طرح خاص است و يك نياز ملي مي باشد ولي با توجه به جستجو هاي به انجام رسيده، دولت در اين خصوص اعتبار خاصي را تصويب ننموده است. ولي به نظر مي رسد كه دولت در سال هاي آينده در اين خصوص اعتباراتي را تصويب كند تا بخش خصوصي را ترقيب به ايجاد واحدهاي بازيافت ضايعات الكترونيكي نمايد .

  6. دسترسی به نيروي انساني متخصص

    اين طرح نياز به نيروي انساني متخصص دارد و با توجه به اينكه در داخل كشور تا كنون در اين خصوص اقدامات خاصي انجام نگرفته است، حتي ممكن است نياز به استفاده از مشاور خارجي داشت باشد. بقيه نيرو انساني مورد نياز، كارگران ساده مي باشد كه با آموزش مختصري مي توانند كارايي لازم را بدست آورند و لذا از نظر تامين نيروي انساني مشكل خاصي وجود نخواهد داشت.

با جمع بندي مطالعات مكان يابي، محل اجراي مناسب اجراي طرح در جدول زير آمده است:

امتیاز کاربران: 2.18 ( 2 رای)
سفارش طرح توجیهی
گرد آورنده
ایـ توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی