سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر

طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر

بازيافت بين المللي PET از اوايل دهه ۱۹۹۰ مورد توجه، قرار گرفته است. تحقيقات نشان مي دهند که در طي سال هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۱، جمع آوري بطري هاي PET به منظور بازيافت آن ها، افزايش يافته است.به طوري که در سال ۱۹۹۹ حدود ۳۰۲۰۰۰ تن بطري PET براي بازيافت جمع آوري شد.
با وجود گذشت حدود ٣٥ سال از عمر صنعت پتروشيمي در ايران، بازيافت پلاستيك به دليل وجود منابع سرشار نفت و ارزاني مواد اوليه پلاستيك تا قبل از انقلاب اسلامي، مورد توجه صنايع قرار نگرفت.

پس از انقلاب و به خصوص در زمان جنگ تحميلي، محاصره اقتصادي و كاهش درآمدهاي نفتي و در نتيجه افزايش قيمت مواد پلاستيكي، تعدادي از كارخانه ها به فكر استفاده از ضايعات پلاستيكي و استفاده مجدد از مواد پلاستيكي افتادند .بدين طريق آهسته آهسته صنعت بازيافت پلاستيك رونق گرفت .در حال حاضر بسياري از كارخانه هاي كشور با استفاده مجدد از مواد پلاستيكي به عنوان جبران كننده در خريد مواد خام اوليه، صرفه جويي مي كنند .

امروزه در كشورهاي مختلف جهان بازيافت پلاستيك بسيار معمول است و به علت اهميتي كه مواد اوليه در فعاليتهاي صنايع دارند و نيز محدوديت منابع و افزايش قيمت اوليه مواد خام و سرانجام به دلايل ملاحظات زيست محيطي، اجزاء تركيبي زباله نظير كاغذ، مقوا، شيشه، پلاستيك و فلزات كه در انواع كالاهاي مورد نياز جامعه وجود دارند، از راه بازيافت دوباره مورد استفاده قرار مي گيرند و به عنوان مواد اوليه بار ديگر راهي كارخانجات مي شود.

اهمیت استراتژیکی طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر

بازيافت پلاستيك به جامعه هاي سراسر جهان فرصت مي دهد كه تاسيسات مورد نياز دفع پلاستيك را محدود كرده و در نتيجه هزينه هاي مربوطه را كاهش دهند و در عين حال با مسائل زيست محيطي جهان مبارزه كنند. بازيافت هم چنين سبب كاهش تقاضا براي انرژي و مواد خام اوليه خواهد شد. ساخت پلاستيك از مواد پلاستيك ضايعاتي بجاي استفاده از مواد گرانول اوليه و بكر نه تنها سبب حفظ منابع باارزش نفتي مي شود بلكه انرژي مورد نياز براي اين كار را به نصف يا كمتر از آن تقليل مي دهد.

نكته مورد توجه اينجاست كه اگر انواع مختلف پلاستيك ها با يكديگر مخلوط شوند افت محسوسي در كيفيت مواد توليدي بوجود خواهد آمد. بعنوان يك اصل ” تميزترين مواد دست دوم ارزش و بهاي بيشتري دارند ” و در عمليات بازيافت نيز اين قانون كلي بر اين اصل استوار است كه هرچه مواد زائد جامد به ماهيت اصلي خويش نزديك تر باشند هزينه هاي بسته بندي و تغيير كيفي آنها كمتر خواهد بود.

دست اندركاران صنعت بازيافت معتقدند بازيافت پلاستيك با توجه به هزينه بالاي آن و ساير هزينه هاي وابسته توجيه اقتصادي مناسبي ندارد. اما در عين حال با توجه به افزايش جمعيت و به تبع آن افزايش ميزان توليد زباله هاي پلاستيكي بازيابي اين بخش از پسماندها نيز ضرورتي انكارناپذير است. از سوي ديگر بازيافت زباله هاي پلاستيكي در صورتي كه در يك فرايند نظام يافته قرار گيرد و كنترل شود مي تواند در اشتغالزايي و تامين حفظ سلامت و بهداشت محيط زيست تاثير گذار باشد.
بديهي است بازيافت مواد بايد مطابق اصول و ضوابط بهداشتي صورت گيرد و در واقع تابع نظم و قاعده علمي و مشخص باشد. اولين قدم در بازيابي زباله، جداسازي آن بر حسب جنس و نوع مواد زائد است. با جداسازي و تفكيك مواد ازمبدأ توليد، علاوه بر اينكه سرمايه هاي ملي تلف نمي شود، بهداشت جامعه نيز رعايت مي گردد. قدم موثر در اين راه آموزش و ترغيب طبقات مختلف مردم به خصوص براي تفكيك اوليه مواد در منازل و ديگر مراكز توليد زباله مي باشد. بايد به مردم يادآوري شود كه اگر بازيافت و تفكيك زباله هاي شهري را افراد سودجو به طور غير قانوني انجام دهند لطمه بزرگي به بهداشت و سلامت شهروندان مي زنند و علاوه بر آلوده كردن معابر عمومي، در نهايت به شكلي ديگر بهداشت و تندرستي مردم را به خطر مي اندازند.

اگر چنانچه كاغذها، مقوا، نايلون و پلاستيك توسط مردم به طور جداگانه و بدون مخلوط شدن با مواد ديگر مثل پسماند مواد غذايي قابل فساد جمع آوري شود و با رعايت موازين بهداشتي به كارخانجات خمير كاغذ، پلاستيك و يا نايلون انتقال يابند، به ميزان بسيار بالايي بازيافت مواد ، امكان پذير خواهد شد.

خلاصه بررسي فنی، مالی و بازار طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي است

پیش بیني ظرفیت و تركیب تولید : ۴۰۰ هزار کیلوگرم در سال
مساحت زمین: ۶۰۰۰ متر مربع
زیربنای ساختمان تولیدي : ۲۰۰۰ متر مربع
امکانات زیربنایی مورد نیاز طرح بازيافت و توليد گرانول PETو الياف پلي استر
میزان آب مصرفی:۴۵۰۰ مترمکعب
میزان برق مصرفی: ۱۳۱۰۰۰ کیلووات
میزان گاز مصرفی:۴۱۴۲ متر مکعب
تعداد و ترکیب نیروی انساني طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر: ۲۲ نفر
ابعاد اقتصادي طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر
قیمت ماشین الات و تجهیزات طرح بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر: ۲۰۵۳ میلیون ریال
برآورد سرمایه گذاری کل: ۹۳۹۳میلیون ریال
برآورد سرمایه گذاري ثابت : ۹۱۸۷ میلیون ريال
پیش بینی شاخص هاي اقتصادي طرح توجیهی بازيافت و توليد گرانول PET و الياف پلي استر
دوره برگشت سرمایه : ۲ سال و ۹ ماه

امتیاز کاربران: 4.12 ( 3 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی