نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح تولید GTL

سفارش طرح توجیهی

طرح تولید GTL

فناوری تولید فرآورده‌های نفتی از گاز هر چند بیش از ۸۰ سال قدمت دارد، ولی در مقیاس تجاری، هنوز در ابتدای راه توسعه خویش قرار دارد. جی . تی .ال به دلیل مزایا و منافع متعددی که دارد یک فرصت سرمایه‌گذاری بسیار خوب تلقی می‌شود.

فراورد‌ هایی هم چون نفت سفید و نفت گاز حاصل از فرایند GTL ، به دلیل محتوای کم گوگرد و مواد آروماتیکی ، همسویی بهتری با محیط زیست دارند . بعلاوه ، هیدروکربورهای اشباع شده ) پارافین‌ها (حاصل از این فرایند ، همانند واکس‌ها و روغن‌های روانساز ، با توجه به کیفیت مطلوب آنها ، دارای ارزش افزوده بالایی در تولید دیگر فراورده‌ها هستند .

معرفی محصول

محصول طرح حاضر تولید فرآورده‌های نفتی همچون بنزین سوپر، گاز مایع و وکس از گاز طبیعی می‌باشد.فناوری تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی(GTL)، به فرآیندی اطلاق می‌گردد که در آن بتوان، گاز طبیعی را به فرآورده‌های با ارزشی از جمله گازوئیل، نفت سفید و بنزین تبدیل نمود. فرآورده‌های نهایی بدست آمده از این فرآیند، اکثراً معادل فرآورده‌های نفتی حاصل از برج تقطیر پالایشگاه‌های نفت خام است که در دامنه C10 تا C20 قرار دارند و اصطلاحاً به آنها “فرآورده‌های میان‌تقطیری” گفته می‌شود؛ از همین روی بعضاً واژه GTL یا Gas To Liquids را “تبدیل گاز به فرآورده‌های میان‌تقطیری” نیز می‌گویند. (فرایندی که با استفاده از روش FT یا فیشر تروپس انجام می‌شود).

یکی از امتیازات مهم GTL نسبت به سایر آلترناتیو‌های حمل و نقل این است که این سوخت در همین اتومبیل‌های موجود و در همین زیر ساخت‌های موجود شبکه‌های توزیع استفاده میشود و مرغوب‌تر نیز هست در صورتیکه مثلا برای CNG یا LPG جایگاه‌های سوخت جدید با سرمایه‌گذاری بالا نیاز است.

اقتصادی و رایج شدن GTL ، با توجه به نکاتی که ذکر شد میتواند موجب کاهش تقاضای بین المللی برای نفت خام و افزایش تقاضای بین المللی برای گاز طبیعی شود و لذا این مسئله از نظر ژئوپولتیکی نیز دارای اهمیت است که باید به دقت به آن توجه نمود.

فرآورده‌های حاصله نیز از فرآورده های مشابه پالایشگاهی مرغوب‌تر است خصوصا از نظر نداشتن و یا بسیار کم بودن ترکیبات سولفور و آروماتیک‌ها . کیفیت فرآورده‌های مذکور به گونه‌ای است که در حال حاضر بدلیل اینکه استاندارد‌های آن بالاتر از استاندارد‌های تکلیف شده در اغلب کشورها و حتی کشورهای پیشرفته است، در واقع دارای استاندارد کیفیت بیش از نیاز است و لذا شاید استفاده مستقیم آن چندان مقرون به صرفه نباشد ، بلکه برای رساندن فرآورده‌های پالایشگاهی به استانداردهای مطلوب ، بهتر است با فرآورده‌های پالایشگاهی مخلوط شود .

بررسی بازار

امروزه اهمیت انرژی بر کسی پوشیده نیست، نزاع جهانی بر سر تصاحب منابع انرژی و استفاده بهینه از آن جهت توسعه تکنولوژی‌های نوین، غیر قابل تصور بودن رشد و توسعه جوامع امروزی را بدون منابع انرژی نمایان می‌سازد.

طرح احداث تولید GTL

با توجه به نمودار فوق، نیاز به انرژی‌های فسیلی همچنان رو به افزایش است و این در حالی است که به دلیل محدودیت مخازن نفت خام، طی ۱۵ سال آینده تولید نفت خام به نصف مقدار کنونی کاهش می‌یابد در حالی که نیاز به سوختهای فسیلی نسبت به مقطع کنونی ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

تحت این شرایط، بهره برداری از منابع گازی مورد توجه جدی جهانی قرار گرفته و کشورهای دارای منابع گاز، نسبت به توسعه میادین گازی و استفاده از گزینه‌های مختلف برای استفاده از گاز طبیعی، توجه ویژه‌ای مبذول داشته‌اند.

طرح احداث تولید GTL

ایران با دارا بودن ۱۸ درصد از ذخایر گاز طبیعی دنیا بعنوان یک منبع مطمئن انرژی تا ۲۰۰ سال آینده، پس از کشور روسیه، در مقام دوم کشورهای دارای منابع گاز جهان قرار دارد. وجود منابع عظیم گازی در کشور، کاهش ذخایر جهانی نفت خام، افزایش تقاضا در بازار انرژی و کالاهای مرتبط با نفت خام و نیز آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف انرژی‌های فسیلی دلایلی هستند که لزوم استفاده گوناگون از گاز طبیعی را به عنوان سوختی جایگزین توجیه می‌کند.

سرمایه گذاری مورد نیاز

برای احداث یک واحد تولید GTL با ظرفیت اقتصادی به حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۲ درصد می باشد و کمتر از ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

طرح احداث تولید GTL

مزایای اجرای طرح
سوخت جی.تی.ال برای حمل ‌و نقل پاک، عاری از گوگرد و آروماتیک است و امکان صادرات محصول در صورتی که استانداردهای لازم رعایت شوند وجود دارد و می‌تواند از سواوری خوبی برخوردار باشد.

با توجه به ماهیت این صنعت و پروسه استخراج از چاه و انتقال گاز تا راه اندازی یک واحد تولیدی حداقل ده هزار بشکه در روز ، حدود۳۰۰ نفر بطور مستقیم و ۴ هزار نفر به طور غیر مستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند. همچنین سودآوری، بازده و دوره برگشت مناسب، انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به محصولات نفتی از دیگر مزایای اجرای این طرح هستند.

امتیاز کاربران: 0.15 ( 2 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی