سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید تراپاژل سیلسیس، انقلابی در صنعت جاذب ها

معرفی تراپاژل سیلیس – کربن

تراپاژل ها گروه های جاذب هستند که بر حسب نوع ترکیب می توانند گازهای مختلف را جذب نمایند . زئولیت – کربن اکتیو و سیلیکاژل را می توان در اعداد تراپاژل ها محسوب نمود.

تراپاژل سیلیس – کربن ( با فرمول شیمیایی SiO۲.nH۲O+C ) به شماره ۶۱۸۳۹ در تاریخ ۸۹/۰/۱۷ در اداره مالكيت های صنعتی کشور به ثبت رسیده ، مراحل تولید آزمایشی خود را پشت سر گذاشته و آماده تولید انبوه می باشد .این ماده علاوه بر داشتن خصوصیات کامل سیلیکاژل در توانایی جذب رطوبت ، کلیه ویژگی های کربن اکتیو را داراست و بعنوان یک ژل ترکیبی می تواند ، رطوبت و سایر گازهای مزاحم محیطی را جذب نماید (جاذب چند منظوره ) و محافظت کامل از قطعات و تجهیزات بعمل آورد .

مطلب مرتبط : طرح تولید سوپرجاذب های اکریلیک

تراپاژل سیلیس – کربن انقلابی در صنعت جاذب ها محسوب شده و جایگزین مناسبی برای سیلیکاژل به شمار می آید . این محصول صد در صد داخلی و بدون مشابه خارجی است که می تواند کشور را از واردات سیلیکاژل بی نیاز ساخته و علاوه بر نقش جایگزینی واردات در رونق صنایع جنبی مانند کارخانجات سیلیکات سدیم ، گروه های اسیدی و کربن اکتیو موثر باشد .

تراپاژل سیلیس – کربن بصورت بسته های تی بگ و یا جاسازی در برج های جذب و … مورد استفاده قرار می گیرد .

کد آیسیک

کد آیسیک تراپاژل ۲۶۲۹۱۰۲۲ می باشد.

چگونگی ذخیره سازی و نگهداری و استانداردهای مربوط به آن

تراپاژل تولیدی معمولا با توجه به نیاز مصرف کنندگان بسته بندی میگردد . برای فروش به صورت عمده ، بسته بندی در بشکه های ۱۵۰ کیلویی فلزی نو صورت میگیرد . برای فروش به بازار بسته بندی ۲۵ کیلویی عمده ، که در بشکه های مقوایی با بسته بندی نایلون آماده میشود . برای فروشهای ۵ گرم تا یک کیلوگرم نیز می توان بسته بندی مناسب داشت .

نمودار تولید محصولات تراپاژل

نمودار تولید تراپاژل

توضیح موارد مصرف و کاربرد تراپاژل

تراپاژل موارد استفاده فراوانی در صنایع نفت گاز و پتروشیمی به عنوان نم زدا( Dessicant) دارد . سه نوع تراپاژل پرک ، کروی و پودر هیدراته به صورت عمده تولید می شوند . تراپاژل کروی از پرمصرف ترین نوع تراپاژل در صنایع نفت است.

انواع تراپاژل

تراپاژل از لحاظ ظاهری به سه دسته زیر تقسیم می شوند :

  1. تراپاژل پرک
  2. تراپاژل کروی
  3. پودر هیدراته

در صورت داشتن مشخصات فیزیکی و شیمیایی یکسان ، نوع شكل هیچ گونه تاثیری در عملکرد ندارد ، فقط میزان افت فشار و مقدار فضای خالی (Vodie Space) در بسترهای تراپاژل دارای مقادیر متفاوتی خواهد بود .

تراپاژل کروی کمترین میزان افت فشار و مقدار خالی را دارد و اساسا هنگامی که مقادیر این دو پارامتر از لحاظ پایین بودن مقدار آنها مد نظر باشد. استفاده از آنها در برج های نم زدای پالایشگاه های گاز اجتناب ناپذیر است .

سیلیکا ژل

بررسی کالا های جایگزین تراپاژل

تا قبل از این همانطور که توضیح داده شد از سیلیکا ژل استفاده می شد که با توجه به اینکه تراپاژل هم جاذب رطوبت و هم جاذب گازهای اضافی می باشد فوق العاده پر کاربرد تر خواهد بود.

اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

با توجه به گسترش روزافزون صنعت نفت و پتروشیمی و صنایع پائین دستی آن مصرف تراپاژل روز به روز افزایش داشته و چون تاکنون هیچ گونه جایگزینی برای تراپاژل (از نظر رطوبت گیری ) ساخته نشده می توان به اهمیت بسیار زیاد این محصول پی برد

کشور های عمده تولید کننده و مصرف کننده تراپاژل

از نظر مصرف ، همه کشور های دارای صنایع نظامی ، پتروشیمی و سایر صنایعی که نیاز به مواد جاذب رطوبت دارند کاملا به این ماده نیازمند بوده و می توان گفت تمامی کشور ها به نوعی مصرف کننده این محصول هستند .

اما عمده مصرف کنندگان این محصول سه کشور آمریکا، روسیه و چین هستند .

شرایط صادرات تراپاژل

با عنایت به اینکه این محصول اختراع جدیدی در زمینه رطوبت گیرها می باشد بنابراین با تبلیغات موثر و بازاریابی دقیق قابلیت صادراتی کامل را خواهد داشت .

ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز خط تولید در طرح توجیهی تولید تراپاژل

ردیف نام ماشین آلات و تجهیزات
۱ راکتور
۲ شیکر
۳ کوره پخت
۴ کوره پیش گرم
۵ دستگاه تزریق پلاستیک
۶ دستگاه بادی
۷ دستگاه تی بگ زن ۲۰-۱
۸ دستگاه تی بگ زن ۱۰۰-۲۰
۹ دستگاه مخازن
۱۰ خرک حمل مواد
۱۱ وان شستشو
۱۲ میکسر ۱۰۰۰ لیتری
۱۳ جرثقیل ریلی

بررسی اجمالی تکنولوزی و روش تولید تراپاژل

عمده ترین روش تولید تراپاژل (اعم از حالتهای فیزیکی پرک ، پودر هیدراته و یا کروی ) ، اضافه کردن اسید به سیلیکات سدیم یا پتاسیم و تشكيل ژل است . پس از تشکیل ژل، عمل شست شو و بعد از آن خشک کردن انجام می شود . کلسیناسیون مرحله نهایی تولید خواهد بود .

امتیاز نویسنده

امتیاز کاربران: 4.35 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. مطلب کامل و جالبی بود اما کسانی که می‌خوان کار صنعتی راه بندازن باید با سرمایهی خیلی زیادی وارد کار بشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی