سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح جامع مدیریت پسماند

طرح جامع مدیریت پسماند

محيط زيست يکي از بسترهاي داغ سياست جهاني است. فقط ضرورت بقاست که انسان را واداشته روي اين واژه تأکيد کند و آن را چون يک بحث سياسي- اجتماعي جدي بگيرد، تا با جلوگيري از برهم خوردن هارموني نظام طبيعت حاکم بر زمين، ناجي زمين و موجودات آن باشد. زمين، آب و انسان سه بازوي بهم پيوسته حيات هستند که بايد در تعادل و هارموني نگهداشته شوند. بر هم خوردن يکي از اين بازوها همه چارچوب فلسفه زندگي روي زمين را برهم مي‌زند.

ﺗﺨﺮﯾب ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻣاﻧﻌﯽ در برابر ﺗﻮﺳﻌه پاﯾﺪار

با ﻣاﺷﯿﻨﯽ ﺷﺪن زندگی اﻧﺴان و پیشرفت هاي ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﯾﮏ، زﻣﯿﻨه ی ﻣهار بیشتر طبیعت فراهم گردید.از اﯾﻦ پس اﻧﺴان به ﻋﻨﻮان ارباب بلامنازع طبیعت ظاهر گشت و برای دستیاب به اهداف و رﻓﻊ ﻧﯿازهاي رو به رﺷﺪ ﺧﻮد راه چپاول طبیعت را در پیش گرفت. در ﻧﺘﯿﺠه رابطه اﻧﺴان و طبیعت از ﯾﮏ رابطه ﻣﺘﻌادل و برابر به رابطه اي نابرابر تبدیل ﺷﺪ ﮐه اﻧﺴان ﺣاﮐﻢ طبیعت ﺷﻨاﺧﺘه ﻣﯽ ﺷﺪ. به اﯾﻦ ﺗﺮﺗﯿب دستیابی به ﺗﻮﺳﻌه پاﯾﺪار را با ﻣﺸﮑﻞ روبرو ﺳاﺧﺖ. با ﺗﻮﺟه به اﯾﻨﮑه در راﺳـﺘاي ﻋـﺪاﻟﺖ ﻣﺤﯿﻄـﯽ دستیابی به ﺗﻮﺳﻌه پاﯾﺪار ﻣﺘﻀﻤﻦ وﺟﻮد چهار ﻋاﻣﻞ اﻟﻒ) ﻣﺤﯿﻂ ب)ﺟﻤﻌﯿﺖ و منابع ، ج) اﻗﺘﺼاد، د) فرهنگ و ﺟاﻣﻌه ﻣﯽ باﺷﺪ، بنابراین نبود هریک از اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣاﻧﻊ از دستیابی به ﺗﻮﺳﻌه پاﯾﺪار و ﻋﺪاﻟﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ خواهد ﺷﺪ.
پسماند هاي مختلف حاصل اجتناب ناپذير استفاده گسترده از مواد شيميايي و محصولات و فرآورده هاي صنعتي و كشاورزي در زندگي روزمره مي باشد. تجربيات جهاني نشان داده است كه چنانچه بر پسماند ها مديريت مناسب صورت نگرفته و اين مواد با شيوه هاي علمي و فني به مواد با مخاطرات كمتر تبديل نشوند و يا بطور اصولي و به روش مناسب دفع نگردند، منشاء مخاطرات بسيار زياد و تهديدات فراواني خواهند شد. اين توجهات مي بايست شامل انجام تمهيدات مديريتي نظير كاهش و به حداقل رساندن توليد پسماندها در مبداء، توليد كالاهائي با قابليت بازيافت بيشتر و سهل تر، تفكيك و جمع آوري صحيح، بازيابي و دفع اصولي آنها باشد.
كاهش آلودگي ها، بازيابي و استفاده مجدد از پسماند ها، توليد محصولات سازگار با محيط زيست، افزايش راندمان مصرف مواد اوليه و كاهش پسماند ها از زاويه كلان اقتصادي توجيه پذير و قابل بررسي است و معمولا باعث افزايش سود اقتصادي در سطح خانواده ها، واحد هاي صنعتي و لايه هاي متنوع اجتماعي مي گردد.
مديريت صحيح پسماندهاي صنعتي غالبا شامل مراحل مختلفي است. حذف، تفكيك و يا كاهش مقدار پسماند در مبداء، بازيابي پسماندها، تصفيه پسماندها قبل از دفع و در پايان و به عنوان آخرين گزينه دفع پسماند ها، انجام عمليات دفن از اقداماتي است كه بايد در مديريت هوشمندانه، مدبرانه و مسئولانه پسماندها درنظر گرفته شود.
امروزه بسیاری از کشورهای صنعتی و توسعه یافته از قبیل سوئد و آلمان و…. بوسیله مکانیزه نمودن سیستم زباله و بازیافت مجدد زباله های تر (بجای دفن و یا سوزاندن زباله) کود کمپوست تهیه می نمایند و سود سرشاری را عاید اقتصاد و صنعت کشورهای خود نموده اند. این تحقیق نشان می دهد با استفاده از ماشینهای تولید کننده کود کمپوست (آلی) می توان کلیه پسماندهای غذایی و تر را به کودی مرغوب و باکیفیت تبدیل نمود. این در حالی است که اکثر خاکهای کشورمان از نظر مواد آلی فقیر می باشند و این کود بدلیل ترکیب پایدار و به علت وفور مواد آلی موجب بهبود خواص فیزیکی خاک گردیده و میزان جذب آب و نگهداری آن در خاک را افزایش و موجب غنی شدن خاک می گردد.

خلاصه بررسي اقتصادی طرح جامع مدیریت پسماند

ظرفیت اسمی تولید سالیانه : ۳۷۵٫۹۵۰ تن
مساحت زمین موردنیاز : ۱۵۰۰۰۰ متر مربع
زیربنای ساختمان ها : ۱۵۵۶۶ متر مربع
تعداد نیروی انساني مورد نیاز : ۲۳۳ نفر
میزان سرمایه گذاری ثابت : ۴۶۹۹۵۰ میلیون ریال
میزان سرمایه گذاری در گردش : ۳۸۳۳۳ میلیون ریال
میزان سرمایه گذاری کل : ۵۰۸۲۸۳ میلیون ریال
ارزش ماشين آلات و تجهيزات داخلي : ۲۲۷۷۱۹ میلیون ریال
ارزش دانش فني و تخصصي داخلي : ۰ میلیون ریال
خالص ارزش فعلي در نرخ تنزل ۱۸ درصد : ۱۹۱۵۴۶۱ میلیون ریال
نرخ بازگشت داخلي : ۸۱٫۷۶ درصد

امتیاز کاربران: 0.55 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی