سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

ایده احداث کارگاه بسته بندی تخم مرغ + طرح توجیهی ۱۴۰۰

خلقت یک بسته بندی طبیعی به تخم مرغ به نام پوسته داده است. با وجود مقاومت نسبی آن تخم مرغ محصولی بسیار شکننده است. به طور کلی اقتصاد حکم میکند که با اتخاذ روشهای تخصصی بسته بندی و جابجایی از تخم مرغ محافظت شود. این امر به کمک عملکرد بسته بندی ممکن میشود. بسته بندی یکی از مهمترین موارد در تهیه تخم مرغ با کیفیت و عرضه و فروش به خریداران است. بسته بندی تخم مرغ هم هنر و هم دانش تهیه محصولات برای ذخیره سازی و حمل و نقل و در نهایت فروش را در بر میگیرد.

چرا بسته بندی تخم مرغ مهم است؟ و اصلا چه دلیلی برای بسته بندی تخم مرغ ها وجود دارد؟

بسته بندی تخم مرغ و ذخیره سازی مناسب به کنترل رطوبت کمک می کند. در عین حال بسته بندی مناسب میتواند به جلوگیری از مرطوب شدن پوسته تخم مرغ ها کمک کند. تخم مرغ ها نیز نیاز به تنفس دارند از این رو مواد بسته بندی استفاده شده باید ورود اکسیژن را فراهم کند.

چرا بسته بندی تخم مرغ مهم است؟

مواد مورد استفاده باید تمیز و بدون بو باشد تا از آلودگی و لکه های احتمالی جلوگیری شود. از مواد معتبر بسته بندی تخم مرغ می توان استفاده مجدد کرد اما در مورد آسیب های احتمالی ، بو و تمیز بودن باید دقت کرد.

بسته بندی باید برای مقاومت در برابر روش های نگهداری و انواع مختلف حمل و نقل ساخته شود. همچنین بسته بندی تخم مرغ برای محافظت از تخم ها در برابر درجه حرارت که باعث خراب شدن و رطوبت می شود ساخته شود. سرانجام مصرف کنندگان دوست دارند آنچه را خریداری می کنند تولید تازه باشد.

یک بسته تخم مرغ باید به گونه ای طراحی شود که مشتریان نه تنها محصول را به عنوان یک بسته بندی تخم مرغ تشخیص دهند بلکه بتوانند تخمهای خریداری شده را نیز مشاهده کنند. بعبارت دیگر شکل بسته بندی تخم مرغ باید عینا نشان دهنده تخم مرغ باشد وبهتر است لایه رویی آن نیز شفاف باشد بگونه ای که تخم مرغ ها از بیرون قابل مشاهده باشد.

مطلب مرتبط : طرح توجیهی بسته بندی تخم مرغ

بسته بندی از تخم مرغ ها در برابر موارد زیادی محافظت می کند:

  1. میکروارگانیسم ها ، مانند باکتری ها
  2. از دست دادن رطوبت و تازگی
  3. درجه حرارت که باعث زوال می شود
  4. شکستن احتمالی در هنگام کنترل، ذخیره یا انتقال آنها.

فاکتورهای بسته بندی تخم مرغ

برای بسته بندی تخم ها باید فاکتورهای زیادی در نظر گرفته شود. مانند:

  1. نگهداری با کیفیت
  2. تجهیزات ذخیره سازی
  3. نوع حمل و نقل
  4. مسافتی که باید طی شود
  5. شرایط آب و هوایی
  6. زمان درگیر در بسته بندی
  7. هزینه های بسته بندی

هزینه طرح تولید بسته بندی تخم مرغ

حداقل هزینه احداث واخد تولید بسته بندی تخم مرغ

هزینه یک واحد بسته بندی تخم مرغ و راه اندازی آن بطور کلی وابستگی زیادی به مکان و یا شهر مورد اجرا دارد. طبیعتا نمیتوان انتظار داشت که هزینه راه اندازی یک واحد تولید در تهران با هزینه راه اندازی آن در یک شهر کوچک یکسان باشد. زیرا یکی از فاکتورهای مهم تعیین کننده هزینه جا و مکان و زمین و مساحت آن است. در ادامه یک برآورد حدودی از راه اندازی یک واحد کوچک تولیدی خواهیم داشت:

  • حداقل مساحت زمین موردنیاز : حدود ۲۵۰ مترمربع
  • میزان سرمایه گذاری ثابت : حدود ۳۰۰ میلیون تومان
  • ارزش ماشین آلات و تجهیزات : حدود ۱۲۰ میلیون تومان
  • ظرفیت تولید سالیانه : حدود ۱۰۰تن
  • زیربنای کل :حدود ۱۰۰مترمربع
  • تعداد نیروی انسانی مورد نیاز : ۲ نفر

مطلب مرتبط : راه‌اندازی خط تولید پرسود شانه تخم مرغ

ماشین آلات بسته بندی تخم مرغ

ماشین آلات برای راه اندازی یک کارخانه بزرگ و تمام اتوماتیک بسته بندی تخم مرغ به شرح زیر است:
1- دستگاه سورت و درجه بندی تخم مرغ
2- دستگاه جمع آوری تخم مرغ
3- دستگاه تفکیک شانه
4- دستگاه لودر تمام اتوماتیک تخم مرغ
5- دستگاه لودر نیمه اتوماتیک تخم مرغ
6- دستگاه کندلینگ
7- خطوط انتقال تخم مرغ

فرآیندهای تولید بسته های تخم مرغ

بسته بندی های تخم مرغ انواع مختلف دارد این بسته بندی ها هم در طراحی و هم در مواد بکاررفته با هم فرق دارند. سه نوع از مهمترین بسته بندی ها که از جنس فیبر و کارتن و پلاستیک هستند و از سایر بسته ها رواج بیشتری دارند برای حمل و نقل های معمولی از نظر امنیت و حفاظت حمل تفاوت چندانی با هم ندارند. اما برای حمل و نقل های با خطر آسیب بیشتر به تخم مرغ مانند جاده های ناهموار یا مسیرهای طولانی بهترین انتخاب برای بسته بندی می تواند بسته بندی های پلاستیکی باشد.

مواد اولیه برای بسته بندی تخم مرغ

  • فیبر
  • کارتن
  • پلاستیک

نمونه اول بسته بندی تخم مرغ

بسته بندی میتواند با پوسته های تمیز و بی بو در یک سبد یا جعبه محکم خطر آسیب به پوسته تخم مرغ را به شدت کاهش دهد. بسته بندی تخم ها در یک سبد ساده نیز امکان پذیر است. سبد فاقد مواد زائد است و بنابراین آسیب به تخم ها به راحتی اتفاق نمی افتد. این نوع بسته بندی ها میتواند برای حمل و نقل از راه دور مناسب باشد.

بسته بندی تخم مرغ

نمونه دوم بسته بندی تخم مرغ

تخم مرغ را می توان در بسته هایی که کوچکتر و خاص برای خرده فروشی هستند نیز بسته بندی کرد. هر بسته می تواند از چها تا دوازده تخم را در خود نگه دارد. بسته بندی ها میتواند در اندازه های ۴و ۶و ۸و ۱۰و ۱۲ تایی تنظیم شود. این موارد می تواند از مقوا یا خمیر چوب ساخته شود. همچنین بسته بندی تخم مرغ در موارد کوچک مقوایی و پوشاندن آنها با فیلم پلاستیکی نیز ممکن است.

موارد تخم مرغ نیز از پلی استایرن ایجاد شده است. از مزایای استفاده از پلی استایرن حباب مناسب و محافظت در برابر بو و رطوبت است. این بسته همچنین در برابر قارچ و رشد باکتری مقاوم است. با این حال موارد کوچک برای خرده فروشان و مشتریان خوب است. مزیت این نوع بسته بندی تخم مرغ برای فروش آسان برای خرده فروشان است. همچنین مشتریان قادر به بررسی تخم مرغ ها هستند.

بسته بندی تخم مرغ

برچسب زدن

برچسب ها منبع اطلاعات مهمی برای عمده فروش و خرده فروش و مصرف کننده هستند. اطلاعات مهم موجود در برچسب حاوی اطلاعاتی در مورد خریداران در مورد تخم ها ، اندازه و وزن و توضیحات کیفیت و درجه آنها است. همچنین می توانند مشخصات تولید کننده را نشان دهند. زمان تخم گذاری تخم ها ، نحوه نگهداری آنها و تاریخ تولید و انقضا آنها موارد مهم دیگر است. ترغیب خریدار به خرید محصول از دیگر عملکردهای برچسب زدن است.

ذخیره سازی و انبارداری و نگهداری تخم مرغ ها

برای ذخیره سازی موفق تخم ها باید شرایط زیر را رعایت کنید:

  1. تخم های گذاشته شده در انبار باید تمیز باشند.
  2. تخم مرغ ها نباید شسته و یا مرطوب شوند.
  3. بسته بندی استفاده شده باید جدید و تمیز و بدون بو باشد.
  4. از دست دادن آب در اثر تبخیر باید به حداقل برسد.
  5. فضای انبار باید عاری از رنگ آمیزی محصولات و مواد باشد
  6. فضای نگهداری باید به طور مرتب با ضد عفونی کننده های بدون بو تمیز شود.
  7. فضای ذخیره سازی باید در دمای ثابت نگه داشته شود و رطوبت آن نیز بررسی شود.
  8. تخم ها باید طوری ذخیره شوند که اجازه تنفس داده شود.
  9. تا آنجا که ممکن است ، باید کیفیت داخلی کنترل شود.
  10. زرده باید به خوبی بایستد و عطر و طعم سفیده و زرده نیز خوب باشد.
  11. در صورت تحقق همه موارد فوق ذخیره سازی و نگهداری در یخچال و فریزر ضروری است.

مطلب مرتبط : آشنایی با خط تولید پودر و مایع تخم مرغ

سرد نگه داشتن تخم مرغ ها

مهمترین عوامل در ذخیره سازی موفق به شرح زیر است:

  1. انتخاب و بسته بندی تخم مرغ
  2. تجهیزات و آماده سازی سردخانه
  3. درجه حرارت مناسب ، رطوبت و گردش هوا
  4. آزمایش دوره ای برای کیفیت
  5. تنظیم تدریجی تخم مرغ ها در دمای بالاتر

انتخاب و بسته بندی تخم مرغ برای ذخیره سازی

تخم مرغ های انبار شده باید تمیز و با کیفیت داخلی خوب باشند. مدت زمان بین تخم گذاری و ذخیره سازی نباید بیشتر از چند روز باشد. تخم ها باید در این مدت خنک نگه داشته شوند. مواد بسته بندی مورد استفاده برای ذخیره سازی باید جدید ، تمیز ، بی بو و بدون آسیب باشد.

هنگام استفاده مجدد از مواد بسته بندی بسیار تمیز ، بی بو و عاری از آسیب استفاده کنید. مهم است که مواد استفاده شده به تخم مرغ ها اجازه دهد نفس بکشند. همچنین باید محکم باشد تا در صورتی که بسته ها بر روی یکدیگر انبار شوند صدمه نبینند.

ذخیره سازی تخم مرغ ها

تجهیزات و آماده سازی سردخانه

فضای انبار باید دارای یک کف بتونی باشد که قابل شستشو باشد. دیوارها و سقف ها نیز باید قابل شستشو باشند. قبل از استفاده باید اتاق را با آب داغ و صابون یا یک ماده شوینده بدون بو تمیز شود. شستشوی نهایی با یک محلول هیپوکلریت در فضای داخل اتاق بسیار کمک خواهد کرد. اتاق ذخیره سازی باید پس از تمیز کردن کامل خشک شود. سپس بسته شود و یخچال روشن شود. بهتر است قبل از معرفی تخم مرغ چند روز اجازه دهید درجه حرارت و رطوبت تثبیت شود.

درجه حرارت مناسب ، رطوبت و گردش هوا

کنترل دقیق و وضعیت هوا ضروری است. دمای بین ۱٫۵- تا ۰ درجه سانتیگراد توصیه می شود. در دمای ۵ درجه سانتیگراد تخم مرغ ها منجمد می شوند. اتاق باید به خوبی ساخته شده و عایق بندی شود و یخچال و فریزر قادر به حفظ دمای یکنواخت کافی در کلیه محیط اتاق باشد.

تخم مرغ ها باید توسط نوارهای چوبی جدا شود و به خوبی از دیوارها دور نگه داشته شود تا مانع گردش هوا نشود. راهروها برای سهولت در رسیدگی به موارد خاص تخم مرغ و همچنین به گردش هوا کمک می کند. تهویه دوره ای اتاق ذخیره سازی برای ارتقاء گردش هوا توصیه می شود.

رطوبت نسبی باید بین ۸۰ تا ۸۵ درصد در دمای سردخانه -۱ درجه سانتیگراد باشد. در دمای سردخانه در حدود ۱۰ درجه سانتیگراد رطوبت نسبی باید بین ۷۵ تا ۸۰ درصد باشد. درچنین مواردی بطور متوسط ​​کاهش وزن تخم مرغ نباید بیش از ۰٫۵ درصد در ماه باشد.

در مراحل اولیه ذخیره سازی وقتی مواد بسته بندی به میزان زیادی رطوبت را جذب می کنند کف ها باید چندین بار در روز با آب تمیز شستشو شوند. اگر رطوبت بیش از حد شود قسمتی از هوا از طریق واحد حاوی کلرید کلسیم قابل چرخش است.

طرح توجیهی مرتبط : طرح توجیهی بسته بندی تخم مرغ

سخن پایانی و جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم که با ذکر نکات بسته بندی کردن تخم مرغ و مزیت ها و اهمیت آن شما را با یک فرصت جدید سرمایه گذاری و ایجاد کسب و کار و اشتغالزایی آشنا کنیم.

ابتدا اهمیت این موضوع و اینکه چرا اصلا بسته بندی تخم مرغ می تواند برایمان مفید و سودآور شود را با ذکر برآورد تخمینی از هزینه های راه اندازی یک واحد تولید کوچک بیان کردیم و درادامه گفتیم که یک کارخانه بزرگ تمام اتوماتیک برای راه اندازی نیاز به چه دستگاه هایی دارد. در نهایت نیز فرایند تولید و بسته بندی را ذکر کردیم و اینکه چگونه آنها را سالم نگهداری کنیم. امیدوارم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد.

اگر تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در نظرات همین مقاله ذکر کنید. در صورتی که سوالی دارید نیز خوشحال میشویم به آن پاسخ دهیم.

امتیاز نویسنده به مطلب

امتیاز کاربران: 4.24 ( 7 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی