نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح تولید گرانول گیاهی مورد استفاده در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی

سفارش طرح توجیهی

مقدمه ای بر گرانول گیاهی

گرانول گیاهی از نشاسته ذرت ، گندم و سیب زمینی قابل تولید است. در این تکنولوژی، توانایی استفاده از انواع نشاسته های ذرت، گندم و سیب زمینی وجود دارد. در ابتدا نشاسته ذرت ، گندم و یا سیب زمینی که از منابع داخلی قابل تامین است، در یک میکسر حرارتی به صورت گرانول درمی آید. با افزودن مواد رنگی مجاز میتوان انواع مستربچ های رنگی گرانول گیاهی تولید کرد. با انجام تغییراتی در خط تولید گرانول نیز میتوان انواع گریدهای مختلف گرانولهای گیاهی نظیر گرید تزریق و وکیوم فرمینگ ، گرید بطری و گرید فیلم و غیره تولید کرد.

نشاسته چیست؟

نشاسته یک پلی ساکارید گیاهی ذخیره شده در ریشه ها، جوانه و دانه های گیاهان است. چنانچه تعداد واحدهای قند یا مونو ساکارید در یک کربوهیدرات بیش از 10 واحد باشد آن ترکیب قندی، پلی ساکارید نامیده می شود. در صورتی که چنین کربوهیدراتی از یک نوع واحد قندی تشکیل شده باشد مثل نشاسته و سلولز هموپلی ساکارید گفته می شود و وقتی از بیش از یک نوع واحد قندی درست شده باشد مثل اکثر همی سلولزها، متروپلی ساکارید نامیده می شود. بنابراین نشاسته یک هموپلی ساکارید است که در آندوسپرم همه دانه ها وجود دارد. نشاسته ممکن است به گلوکز هیدرولیز شود و برای بدن انسان تامین انرژی کند.

گلوکز برای مغز و اعمال سیستم عصبی مرکزی لازم است و به هنگام مصرف در رژیم انسانی چهار کالری به ازای هر گرم تولید می کند.دانه های نشاسته یا گرانول ها شامل پلی مرهای بلند زنجیره ای از مولکول های گلوکز هستند که در آب نامحلولند. برخلاف مولکول های کوچک نمک و شکر پلی مرهای بزرگ تر نشاسته تشکیل یک حلال واقعی را نمی دهند. گرانول های نشاسته به هنگام هم زدن در آب تشکیل یک سوسپانسیون موقت را می دهند. گرانول های خام و نپخته نشاسته به محض جذب به آرامی متورم می شوند. تورم گرانول ها به هنگام پختن نشاسته بسیار مهم است و سبب خروج نشاسته شده که این امر سبب می شود نشاسته به عنوان یک غلظت دهنده کاربرد داشته باشد.

به طور کلی ویژگی های یک فراورده غذایی تمام شده به وسیله منبع نشاسته، دمای حرارت دادن، غلظت نشاسته استفاده شده در فرمولاسیون و سایر ترکیبات استفاده شده همراه نشاسته مثل اسید و شکر تعریف می شود این مطلب اهمیت نشاسته و کاربردش در صنایع غذایی مختلف و همچنین فراورده های گوناگون را آشکار می سازد.بر این اساس انواع زیادی از نشاسته و همچنین نشاسته اصلاح شده (modifiecl starch) برای نیازهای رژیمی ویژه و کاربردهای غذایی طراحی و تولید شده اند.

محصولات کوتاه زنجیره و متوسط زنجیره حاصل از شکستن نشاسته ممکن است به عنوان شبیه ساز چربی در تزیین سالاد و دسرهای منجمدشده استفاده شود. برای مثال نشاسته گندم و سیب زمینی و مالتودکسترین های تایپوکا ممکن است به عنوان جایگزین های چربی استفاده شود. این مواد قوام و احساس خوب دهانی مربوط به چربی را در یک فراورده غذایی تامین می کنند ضمن اینکه در مقایسه با چربی کالری کمتری دارند.

موارد استفاده از نشاسته در صنایع غذایی نشاسته به عنوان ماده اولیه در بسیاری از رشته های صنایع غذایی استفاده می شود که برای هر مورد نشاسته خاص آن مناسب است. در تولید دکستروز، دکسترین، گلوکز مایع و سایر انواع سیروپ، ماده اولیه اصلی نشاسته است و برای بسیاری دیگر از رشته های صنایع، برای نقشی که در بهبود ویژگی های فیزیکی، بالا بردن ثبات سیستم های کلوییدی و اثر غلظت دهندگی دارد از آن استفاده می شود.در پودرهای نانوایی و مواد بهبود دهنده پخت به عنوان پرکننده یا filler و جلوگیری از واکنش های شیمیایی بین بیکربنات و اسید پیش از ساختن خمیر، در سس ها برای حفظ امولسیون روغن و سرکه و جلوگیری از دو فاز شدن سیستم، در بیسکویت و کراکر برای بهبود بافت و تردی فراورده و کنترل PH ، در صنایع پخت پیش از قالب گیری و برای جلوگیری از چسبیدن خمیر به قالب، در تولید انواع سوپ به عنون غلظت دهنده و در صنایع کنسروسازی، صنایع گوشت، صنایع غذاهای منجمد، بیسکویت سازی، کیک سازی و نیز کاکائو، بستنی، آدامس، قهوه، شیر کندانسه و خردل از نشاسته استفاده می شود.

مطالب مرتبط: طرح توجیهی کارخانه ظروف یکبار مصرف آلومینیومی

همچنین قابل ذکر است که از انواع نشاسته در فرمول داروهای گوناگون استفاده می شود.به علاوه از نشاسته های درجه دو یا انواع ویژه ای از نشاسته در تولید غذای دام، نساجی، حفاری، چاه های نفت، چسب سازی، کاغذسازی و پودرهای آرایشی صورت استفاده می شود. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین نشاسته برای هر یک از مواد گفته شده در بالا، لازم است آزمون های مربوطه مانند: آزمون میزان ناخالصی ها، مواد جامد محلول، اکی والان دکستروز، حلالیت اندازه گرانول ها، میزان گرانول های ژلاتینه نشده، شفافیت، ثبات فیزیکی و شیمیایی، طعم، رنگ، ویژگی های کریستالی، قدرت ژل، قابلیت انتشار ذرات، باقی مانده SO2 ، دانسیته، قابلیت تخیمر، وزن مخصوص، فشار اسمزی ویسکوزیته، ساختمان میکروسکوپی و بالاخره شناسایی الگوی قندی و میزان مونو، دی و پلی ساکاریدها بر روی نشاسته مورد نظر انجام گیرد تا براساس آن بتوان نسبت به کاربرد آن تصمیم گیری کرد .

خاستگاه های نشاسته

نشاسته ممکن است از منابع گوناگونی با ساختارهای کریستالی متفاوت به دست آید. دانه های غلات مثل ذرت، گندم یا برنج منابع نشاسته به عنوان ریشه ها و جوانه ها هستند. نشاسته همچنین از دانه هایی لگومینوزهایی مثل دانه سویا به دست می آید یک نشاسته پودری به دست آمده از ساقه درخت پالم در مناطق گرمسیری آسیاست و به عنوان یک غلظت دهنده غذا و همچنین یک آهار دهنده استفاده می شود.اگر منبع نشاسته یک ریشه یا جوانه یا نوعی نشاسته باشد. مخلوط غلیظ شفافی ممکن است به دست آید در حالی که یک مخلوط غلیظ ابری معمولا به وسیله نشاسته های غلات به دست می آید.

ساختار نشاسته و ترکیب آن

گرانول های نشاسته دارای اندازه های متفاوت هستند و از دو تا 150 میکرون متغیر است. شکل آنها ممکن است گرد، بیضی یا چند وجهی باشد. انواعی از گرانول های نشاسته را می بینید. خصوصیات این گرانول ها در گیاهان مختلف بسیار متفاوت است. از این نظر می توانند به منزله مبنایی (از نقطه نظر مبدا) برای تقسیم بندی نشاسته های مختلف مورد استفاده قرار بگیرند. همان طور که گفته شد گرانول ها از لحاظ شکل ممکن است صورت های کروی، بیضی و یا چند وجهی داشته باشند که با میکروسکوپ قابل بررسی است. این گرانول ها اکثرا دارای یک مبدا مرکزی موسوم به هیلام هستند که اغلب توسط حلقه های متحدالمرکزی احاطه شده اند.

مهم ترین منبع تهیه نشاسته ذرت است اما نشاسته گندم، برنج، سیب زمینی، کاساوا به نام تاپیوکا tapioca و ساگو نیز تولید و به بازار عرضه می شود. در این میان بزرگ ترین گرانول ها (با قطر متوسط 33 میکرون) مربوط به سیب زمینی و کوچک ترین آنها (با قطر متوسط 5 میکرون) متعلق به برنج است. نشاسته از دو مولکول آمیلوز و آمیلوپکتین تشکیل شده است. مولکول های آمیلوز تقریبا یک چهارم کل نشاسته را تشکیل می دهند (اگرچه بعضی واریته ها آمیلوز ندارند). آمیلوز یک زنجیره خطی بلند متشکل از هزاران گلوکز است. در مولکول آمیلوز پیوند میان واحدهای گلوکز فقط به شکل 4 1 ـ آلفا است. نشاسته های دارای مقادیر بالای آمیلوز شکل خود را به هنگام شکل دادن حفظ کرده و تشکیل ژل می دهند.

انواع نشاسته

  1. نشاسته سیب زمینی
    برای تهیه نشاسته سیب زمینی از انواع دیر رس آن استفاده میکنند، این سیب زمینی ها را پس از شستن و رنده کردن به صورت پولپ درمیآورند و پولپ را وارد ظروفی میکنند که در آنجا از مواد خارجی سنگین که با آن مخلوط است جدا میشود و در جریان آب قرار میدهند. نشاسته سیب زمینی بدین ترتیب بوسیله آب گرفته شده و ایجاد نشاسته سبز Fecule Vetre میکند که بین 40 تا 50 درصد رطوبت دارد. آنگاه این نشاسته را به وسایل مکانیکی تحت فشار میگذارند و در اتو و با هوای گرم خشک میکنند. در این مورد نشاسته ای بدست میآید که بین 16 تا 18 درصد رطوبت دارد. دانه های آمیدن سیب زمینی ، بیضی شکل و ناف آن دارای دوائر متحدالمرکز است. بعضی از انواع آمیدنها نیز کوچکتر ، گرد و گاه بهم چسبیده هستند. قطر این دانه ها 15 تا 110 میکرون است.

    ترکیبات نشاسته سیب زمینی
    نام ماده درصد ترکیب
    نشاسته (ماده خشک) 80%
    آب 20%
    خاکستر (مواد معدنی) 0.3%
    شن 0.02%
    پروتئین 0.09%
    فسفر 0.07%
    کلسیم 0.03%
    آهن 3PPM
    حلالیت در آب سرد 0.1%
    شکل ظاهر گرانول نشاسته سیب زمینی در زیر میکروسکوپ
    شکل ظاهر گرانول نشاسته سیب زمینی در زیر میکروسکوپ

    گرانول گیاهی

  2. نشاسته ذرت
    ذرت با نام علمی mays Zea یکی از غلات گرمسیری و از خانواده گندمیان (گرامینه) متعلق به گیاهان تک لپه می باشد . گیاه ذرت ، تنها غله ای است که در کشور مکزیک و گواتمالا تکامل یافته است. ذرت پرمحصول ترین غله دنیا به حساب می آید و از لحاظ مقدار تولید ، پس از گندم و برنج قرار می گیرد . امروزه ذرت در تغذیه بسیاری از مردم دنیا نقش اساسی دارد . نشاسته تجاری عمدتا از ذرت تهیه می شود و ذرت مهمترین ماده اولیه در تولید نشاسته و صنایع جانبی آن محسوب می شود .
  3. نشاسته گندم

موارد مصرف و کاربرد گرانول گیاهی

تا چند سال گذشته ظروف یکبار مصرف، ورقها و گرانولهـای مربـوط از مـوادی ماننـد پلـی اسـتایرن یـا پروپیلن ساخته میشد، همچنین برای انواع کیـسه هـا، نایلونهـای سـلفون از مـواد پلاسـتیکی اسـتفاده میگردید. اما بنابر دلایلی از جمله بالا رفتن سریع قیمت نفت، محدود بودن منـابع نفتـی، تجزیـه پـذیر نبودن (که باعث آلودگی و تخریب محیط زیست میشود) ، امروزه در اکثر کشورهای جهان سعی بر ایـن است که از مواد جایگزین استفاده شود تا مشکلات پلاستیک و مواد پایه نفتی را ن داشته باشند. پـس از مطالعات و انجام آزمایشات مختلف بر نشاسته، موادی تهیه گردیده است کـه همـان خـواص مقـاومتی و کاربردی پلاستیک را دارد ولی تجزیه پذیر بوده و در مدت زمان سه تا شش مـاه، 90 درصـد آن تجزیـه میگردد.

استفاده از این مواد علاوه بر قیمت تمام شده پایین، مزا یای زیاد دیگری نیـز دارد و بـه همـین دلیل استفاده از آن در دنیا بسیار گسترش یافته است . هـم اکنـون در بـسیاری از کـشورهای پیـشرفته، ظروف یکبار مصرف، انواع کیسه های خرید فروشگاهی، قطعات کوچک که باید خواص پلاستیکی داشته باشند از مواد نشاسته ای تجزیه پذیر ساخته میشوند.

ظروف یکبار مصرف از گرانول های گیاهی

ظروف یک بار مصرف، رایجترین و عمومیترین آلاینده محیط زیست قلمداد میشوند. از سویی روش زندگی امروزی و سهولت کاربرد این ظرفها، موجب رواج و گسترش کاربرد آنها میشود و از سوی دیگر به همین نسبت به سرعت محیط زیست را تخریب میکند. به تازگی چاره ای معقول برای این پدیده پیدا شده است، ظرف هایی که از مواد گیاهی و قابل تجزیه هستند. این فنآوری که منابع آن در کشور ما موجود است، شاید چاره خوبی برای استفاده از ظروف یکبار مصرف باشد.

واژه زیست تخریب پذیر به معنی موادی است که به سادگی توسط فعالیت موجودات زنده به زیر واحدهای متشکله خود، تجزیه شده و بنابراین در محیط باقی نمیمانند. استانداردهای متعددی برای تعیین زیست تخریب پذیری یک محصول وجود دارد که اغلب با تجزیه 60 تا 90 درصد از محصول در مدت دو تا شش ماه مشخص میشود.
تولید پلاستیکها با استفاده از منابع طبیعی مختلف، باعث سهولت تجزیه آنها توسط تجزیه کنندگان طبیعی میشود. برای این منظور و با هدف داشتن صنعتی در خدمت توسعه پایدار و حفظ زیست بومهای طبیعی، تولید نسل جدیدی از مواد اولیه مورد نیاز صنعت بر اساس فرآیندهای طبیعی در دستورکار بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته است.

در این بین، تولید پلیمرهای زیستی جایگاه خاصی دارند. تولید اینگونه پلیمرها توسط طیف وسیعی از موجودات زنده مثل گیاهان، جانوران و باکتریها صورت میگیرد. چون این مواد اساس طبیعی دارند، بنابراین توسط سایر موجودات نیز مورد مصرف قرار میگیرند و تجزیه کنندگان از جمله مهمترین این موجودات زنده در موضوع مورد بحث ما هستند.

بهره برداری از پلیمرهای گیاهی در صنعت باید از دو نقطه نظر مورد توجه قرار گیرد:

  1. نقطه نظر محیط زیستی: این مواد باید به سرعت در محیط مورد تجزیه قرار گیرند، بافت خاک را بر هم نزنند و به راحتی با برنامه های مدیریت زباله و بازیافت مواد از محیط خارج شوند.
  2. نقطه نظر صنعتی: این مواد باید خصوصیات مورد انتظار صنعت (از جمله دوام و کارایی) را داشته باشند و از همه مهمتر، پس از برابری یا بهبود کیفیت نسبت به مواد معمول، قیمت تمام شده مناسبی داشته باشند.

بنابراین تولید پلیمرهای تجدید شونده با بهرهبرداری از کشاورزی، یکی از روشهای تولید صنعتی پایدار برای منظور دو روش اصلی به شمار میرود. ویژگی بارز پلیمر گیاهی این است که در محیطهای مختلف در مدت زمان کوتاهی تجزیه میشود. به همین سبب دولت طی بخشنامه ای به تازگی دستگاههای دولتی را به استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی پوسیدنی ملزم ساخته و این موضوع بازار مصرف گستردهای را برای تولیدکنندگان این محصول بوجود آورده، به نوعی که در حال حاضر بازار مصرف این محصول با نوعی کمبود عرضه مواجه است.

مضرات ظروف یکبار مصرف پلاستیکی

بطور کلی پلاستیک ها ، پلیمرهایی هستند که از سنتز مواد اولیه بنام مونومر تهیه می شوند . مونومرها مواد سمی هستند که برای سلامت انسان مضذ است . در حالیکه پلیمرها خنثی هستند و خطری برای سلامتی انسان ندارند . اما اشکال کار اینجاست که معمولا در فرآیند تهیه پلیمر مقداری مونومر باقی می ماند . محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از ظروف پلی استایرن برای مواد غذایی گرم و داغ از نظر بهداشتی به هیچ عنوان مناسب نیست . چون ظروف پلی استایرنی فوم و غیر فوم همیشه مقداری استایرن آزاد در ترکیبات پلیمری خود دارند که فوق العاده سرطانزاست . زمانی که ظروف پلی استایرن با مواد غذایی گرم و داغ به ویژه چرب تماس پیدا می کنند ،استایرن آزاد آن وارد ماده غذایی می شود و افرادی که بطور مستمر از غذاهای درون این ظروف استفاده می کنند دچار بیماری های خطرناکی از جمله سرطان می شوند .

در هنگام استفاده از از ظروف یکبار مصرف باید به علامت اختصاری که در کف ظرف حک شده است توجه کرد . استفاده از ظروف پلی اتیلنی (PE) و پروپیلنی(PP) که به رنگ سفید می باشند و عمدتا برای بسته بندی و نگهداری محصولات لبنی ،روغن و سرکه به کار می روند برای مواد غذایی گرم و مرطوب بلامانع است . استفاده از ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی سفید رنگ (HIPS) برای مواد غذایی گرم و مرطوب مشکلی ایجاد نمی کند ولی برای نگهداری مواد غذایی داغ مثلا با دمای 140 درجه سانتیگراد نامناسب است .
استفاده از ظروف پلی استایرنی شفاف (GPPS) تنها برای نوشیدنی های سرد مناسب است و برای مواد غذایی مثل چای و قهوه مناسب نمی باشد .

فواید استفاده از ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

  • پلیمرهای گیاهی نسبت به ظروفی که با پلاستیک های معمول ساخته می شود از انعطاف پذیری بیشتری بروردارند در ماکروفر قابل استفاده اند ، برخلاف پلی استایرن که استفاده از آن در دمای بالاتر از 65 درجه مجاز نیست ، دمای 90-100 درجه سانتیگراد را به راحتی تحمل می کند .
  • سازگاری با محیط زیست و تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از 6 ماه
  • تجزیه در خاک بدون آثار تخریبی بر محیط زیست
  • عاری بودن از هرگونه آثار مضر پلاستیک های نفتی پس از تماس با مواد غذایی داغ
  • وابسته نبودن به مواد اولیه نفتی و تقویت و توسعه صنایع کشاورزی
  • مصرف کم انرژی در فرآیند تولید محصول و امکان استفاده در صنایع بسته بندی غذایی

فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف نشاسته ای به سه بخـش اصـلی تقـسیم میـشود و نمـودار آن نیـز بـه صورت ساده نمایش داده میشود.

  1. تولید گرانول از نشاسته با استفاده از دستاه میکسر دور بالا
  2. تولید ورق از گرانول با استفاده از دستگاه اکسترودر
  3. تولید ظروف یکبار مصرف با استفاده از ورق

از دیگر موارد استفاده در تولید اسباب بازی، ظروف تزریقی، بادی و ترموفرمینگ، انواع ورق برای استفاده در فرآیند های مختلف و ظروف نهایی ترموفرم شده برای کاربرد در بسته بندی مواد غذایی است. ظروف تهیه شده از این پلیمر های زیست تخریب پذیر در صورت مدفون شدن در خاک تحت پنج عامل شامل میکرو ارگانیسم های خاک، دما، رطوبت، اکسیژن و فشار خاک حداکثر در مدت شش ماه تجزیه شده و می پوسند .
فرآیند تولید ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

اهمیت استراتژیک ظروف یکبار مصرف نشاسته ای

ظروف یکبار مصرف یکی از دغدغه های دوستداران محیط زیست است . این ظروف به واسـطه ترکیبـات پلاستیکی تجزیه ناپذیر هرگز قابل بازیافت و تجزیه توسط جرخه طبیعـت نیـستند و بـر پایـه همـین از جمله تهدیدات برای محیط زیست به شمار می روند . متاسفانه استفاده از این ظروف در کشور مـا بـسیار رایج شده و از حد استاندارد بسیار بالاتر است . با توجه به روند روز افزون اسـتفاده مـردم دنیـا از ظـروف یکبار صرف پلاستیکی و کلا پلاستیک های ساخته شده از مواد نفتی و عمر 300 ساله ایـن مـواد پـس از دفن در خاک ، آنها متوجه شدند بعد از مدت کوتاهی کره زمین را یک پوسته پلاسـتیکی احاطـه خواهـد کرد و تاثیرات کوتاه مدتی جون سرطان زایی و بلند مدتی جون تغییرات ژنی برای نسل هـای بعـدی بـه همراه خواهد داشت .

کار روی پلیمرهای گیاهی در جهان از سال 1970 و در زمان بحران نفت آغاز شد .در آنزمـان کـشورهای پیشرفته به فکر استفاده از موادی برای بسته بندی افتادنـد کـه وابـسته بـه نفـت و مـشتقات آن نباشـد ، بنابراین پلیمرهای گیاهی ساخته شده با ترکیباتی نظیر سیب زمینی ، ذرت و گنـدم مـورد آزمـایش قـرار
گرفت . این پلیمرهای هیدرو کربنی دارای خواص ضعیف پلیمری هستند که با تغییـر و اصـلاح آنهـا مـی توان به ویژگی های پلیمر نفتی رسید . شکل و ظاهر این ظروف کاملا مشابه ظـروف پلاسـتیکی اسـت بـا این تفاوت که زیست تخریب پذیر است.

تولید ظروف قابل بازیافت از پلیمرهای زیست تخریب پـذیر بـر دو پایـه طبیعـی و سـنتزی مـی باشـند . پلیمرها بر پایه مواد طبیعی ، بر اساس پلیمرهای با منشا حیوانی یا گیاهی است . عمـده تـرین و شـاخص ترین مواد اولیه طبیعی که در دنیا برای تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر مورد استفاده قرار می گیرنـد ، پلی ساکاریدها و بخصوص انواع نشاسته هاست که از گندم ،ذرت و سیب زمینی بدست می آید .

تنها برای استفاده از این پلیمرها در صنعت بسته بندی که نیاز به مواد مقام به محیط های آبی دارد ، می بایست ماهیت این ترکیبات از آب دوست (هیدروفیل) به آب گریز (هیدروذوب )تغییر یابد . مواد تشکیل دهنده پلیمرهای گیاهی در نقاط مختلف دنیا براساس مواد گیاهی فرق می کند . بطور مثـال در اروپا از نشاسته سیب زمینی و در امریکا از نشاسته ذرت و در استرالیا از نشاسته گنـدم اسـتفاده مـی شود .هرچند نشاسته سیب زمینی از لحاظ پلیمری دارای بیشترین خاصیت است ، اما در ایران از نـشاسته ذرت بیشتر استفاده می شود .
در استفاده از این ظروف هیچ محدودیتی وجود ندارد و تمام انواع ظروفی که بـا پلاسـتیک هـای معمـول ساخته می شوند با پلیمرهای گیاهی هم قابل تولید است .

فرآیند تولید گرانول گیاهی

فرآیند تولید این پلیمر ها شامل سه مرحله اطلاح نشاسته ذرت (سیب زمینی و گندم)، افزودن مواد کمکی و اکستروژن یا تهیه آمیزه نهایی می باشد. در مرحله نخست نشاسته گونه خوراکی توسط گروه های استری کننده واکنش داده شده و تغییر ماهیت هیدروفیلی به هیدرونوبی نشاسته صورت می پذیرد. در مرحله بعد، به نشاسته اصلاح شده مواد افزودنی مانند موم عسل، اسید های چرب گیاهی و غیره جهت ارتقای خواص فیزیکی پلیمر چون براقیت، نرمی و مقاومت گرمایی اضافه می گردد. پس از اختلاط در مخلوط کن های گرمایی ویژه، این مواد به بخش اکستروژن منتقل می شوند. در مرحله نهایی نیز آمیزه تهیه شده به صورت آمیزه ای یکنواخت به صورت گرانول تهیه شده و پس از رطوبت گیری (گاز گیری) آماده استفاده در فرآیند های مختلف می گردد.

گرانول های تهیه شده، پس از طی مراحل فوق وارد یک دستگاه اکسترودر با طراحی سیلندر و مارپیچ مختص پلیمر های گیاهی شده و پس از خروج از دای T شکل به صورت ورق وارد کلندر می گردد. در کلندر ضخامت ورق ها تنظیم شده و پس از پرس شدن و کاهش دما به صورت رول جمع آوری می شود. رول ورق گیاهی با عرض مناسب بسته بندی و آماده ارسال به بخش ترموفرمینگ یا تولید انواع ظروف بسته بندی می شود. در بخش ترموفرمینگ نیز ورق ها با ضخامت پهنای معین وارد دستگاه ترموفرمینگ شده و پس از پیش گرم شدن در دمای 80 درجه سانتی گراد به شکل محصول نهایی در می آید.

  • نحوه تولید نشاسته ذرت

    نحوه تولید نشاسته ذرت
    فرایند تولید نشاسته ذرت
  • تولید نشاسته سیب زمینی

    تولید نشاسته سیب زمینی
    فرایند تولید نشاسته سیب زمینی
  • تولید نشاسته گندم

    تولید نشاسته گندم
    فرایند تولید نشاسته گندم

ماشین آلات تولید مورد نیاز تولید گرنول گیاهی

ردیف نام ماشین
1 سپراتور گلوتن
2 سپراتور تغلیظ گلوتن
3 جرم سیلکون
4 انواع قالب
5 بند اسکرین
6 بند اسکرین ثقلی
7 خشک کن لوله ای
8 دجرمینیتور
9 پین میل
10 هیدروسیکلون
11 وکیوم فیلتر
12 وکیوم فیلتر پارچه جدا
13 خشک کن نشاسته

امتیاز کاربران: 0.97 ( 5 رای)
سفارش طرح توجیهی
گرد آورنده
ایـ توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی