سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح احداث کارخانه شیر خشک

مقدمه

اهمیت گروه شیر و لبنیات در یک برنامه غذایی سالم غیر قابل اغماض است. رژیم غذایی غنی از شیر و فرآورده‌های لبنی به ساخته شدن و حفظ توده استخوانی در سراسر دوره زندگی کمک می‌کند. دریافت فرآورده‌ های لبنی خصوصاً برای سلامتی استخوان‌ها در دوران کودکی و نوجوانی، زمانی‌ که توده استخوانی درحال ساخته شدن هستند، بسیار مهم است.

مصرف شیر و فرآورده‌ های لبنی مزایایی برای سلامتی دارد. افرادی که رژیم غذایی غنی از شیر و مواد لبنی دارند، خطر کاهش توده استخوانی در دوره زندگیشان کاهش می‌یابد. مواد غذایی موجود در گروه شیر، ریز مغذی‌هایی را برای انسان فراهم می‌سازند که برای سلامتی و ثبات بدن ضروری هستند. این ریز مغذی‌ها شامل کلسیم، پتاسیم، ویتامین D و پروتئین است. رژیم غذایی محتوی مواد لبنی، کیفیت تغذیه‌ ای بالاتری را دارا می‌باشد. مواد مغذی مانند کلسیم برای ساخته شدن استخوان‌ها و دندان‌ها مفید هستند و همچنین برای حفظ توده استخوانی ضروری می‌باشند.

معرفی شیر خشک

شیر خشک، ماده پودر مانندی است که وقتی آن را با آب مخلوط نمایند، شیر بدست ‌می‌آید. این نوع شیر را معمولاً داخل قوطی‌های مقوایی بسته‌بندی ‌می‌کنند و نگهداری آن از شیر مایع راحت‌تر است. چون شیر مایع را اگر داخل یخچال نگهداری نکنیم، پس از مدتی ترش ‌می‌شود؛ در حالی که شیر خشک را برای مدت طولانی ‌می‌توان نگهداری نمود.

انواع متفاوت شیر خشک از جمله کم‌چرب و یا پرچرب موجود ‌می‌باشد. معمولاً چربی موجود در شیر خشک، سبب ترش شدن سریع آن ‌می‌شود؛ بنابراین، اغلب شیر خشک را به صورت بدون چربی عرضه ‌می‌نمایند. شیر خشک اولین بار در قرن بیستم تهیه شد و امروزه بسیار مورد استفاده قرار ‌می‌گیرد. البته هنوز نتوانسته جای شیر را بگیرد.

پودر پرمیت:آب پنیر، در طول شکل‌گیری پنیر، پس از رسوب حاصل از فیلتراسیون تولید می‌شود. سپس پودر توسط پردازش حرارتی از آب پنیر، به دست ‌می‌آید.

بررسی بازار

طی فرآیند توسعه اقتصادی، رفتار مصرفی مردم تغییر ‌می‌ یابد و به تبع آن الگوی غذایی دچار تحول ‌می‌گردد. تغییر الگو به معنای تغییر سبد مصرفی و‌‌ اندازه سبد ‌می‌باشد که ناشی از افزایش درآمد، آگاهی عمومی، تکنولوژی تولید و عرضه محصولات جدید است.

در این راستا دولت‌ها و تولیدکنندگانی که دارای افق دید وسیع‌ تری هستند، برای سیاست‌ گذاری و سرمایه‌ گذاری‌ های آتی، اقدام به تحلیل فرصت‌ها و تهدید‌ های آینده خواهند کرد.

یکی از شاخصه‌های رشد و توسعه یک جامعه، توجه دولت و مردم آن کشور به مقوله سلامتی و تغذیه افراد جامعه است. آگاهی از ارزش و کیفیت غذای مصرفی و تلاش برای تغییر جهت مثبت در عادات و منش‌های غذایی از نشانه‌های توسعه‌ یافتگی محسوب می‌شود.

فرآورده‌های لبنی به عنوان یکی از غذاهای کامل و توصیه شده، گرچه از دیر زمان مورد توجه برخی از کشورها و اقوام بوده است و در فرهنگ غذایی آنان اهمیت زیادی داشته، اما در حال حاضر مصرف سرانه آن در دنیای پیشرفته به سرعت در حال افزایش بوده و گرایش مردم به آن در طی توسعه اقتصادی بیشتر ‌می‌گردد.

با توجه به ارزش بالای تغذیه‌ای فرآورده‌های لبنی و تأثیر بسزای آن در سلامت آحاد جامعه، همواره سیاست‌های حمایتی از سوی دولت‌ها در جهت اعتلای این صنعت وجود داشته است.

سرمایه گذاری مورد نیاز احداث کارخانه شیر خشک

ردیف موضوع هزینه ها(میلیون ریال)
1 سرمایه گذاری ثابت 147،456
2 سرمایه در گردش 56،598
3 کل سرمایه گذاری 204،053
4 هزینه سالیانه تولید 697،095
5 اشتغال زایی 25 نفر

مزایای اجرای طرح

بر اساس آمارنامه کشاورزی، استان تهران از لحاظ جمعیت مصرف‌کننده فرآورده‌ های لبنی، با عنایت به اینکه پرجمعیت‌ترین استان کشور است،‌ حائز رتبه اول است. با توجه به ماهیت ماده اولیه و محصول تولیدی به لحاظ زمان ماندگاری، نزدیک بودن محل تولید و مصرف از مزایای انتخاب محل اجرای طرح است. مقایسه میزان تولید فرآوره‌های مورد نظر طرح با جمعیت مصرف‌کننده بیانگر نیاز استان تهران به تأمین فرآورده‌های لبنی از استان‌های مجاور است و این مورد نیز توجیه دیگری بر انتخاب استان مرکزی به عنوان محل اجرای طرح خواهد بود.

بررسی کالاهای جایگزین شیرخشک

پودر آب پنیر به دلایل

  • قیمت مناسب
  • ارزش تغذیه‌ای بالا
  • قدرت اتصال با آب (ژله ای شدن)
  • داشتن رنگ، طعم و مزه شیرخشک
  • خاصیت دمینرال و شیرین با حلالیت بسیار عالی
  • پروتئین بالای موجود در این محصول (۸ الی ۱۲درصد)

جایگزین مناسبی برای شیرخشک در فرآورده‌های حجیم شده غلات، کیک و بیسکوئیت، فرآورده‌های گوشتی (سوسیس و کالباس)، فرآورده‌های لبنی، ماست، شکلات و … می‌باشد. زیرا خاصیت امولسیفایر پودر آب پنیر به دلیل داشتن پروتئین‌های محلول و همچنین آبگیری این پروتئین‌ها، به دلیل خاصیت هیدروفیلی بالا، به مراتب بیشتر از شیرخشک می‌باشد.

امتیاز کاربران: 4.2 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی