سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

آشنایی با ایده خشک کردن میوه ها و پاستوریزاسیون و بسته بندی خشکبار

آشنایی با ایده خشک کردن میوه ها و پاستوریزاسیون و بسته بندی خشکبار

خشک کردن میوه ها و بسته بندی خشکباز از آن دست کسب و کارهایی است که همیشه جواب داده است و ریسک زیادی ندارد. باید بتوانید برند خود را در بازار جا بیندازید. همچنین نیم نگاهی به کشورهای منطقه داشته باشید.

معرفی طرح

به طور کلی آجیل به ميوه ‏هايي گفته میشود كه قسمت خوراكي آن پس از رسيدن به گونه طبيعي رطوبت فراواني دارد و بخش اعظم اين رطوبت با خشک كردن به شيوه ‏هاي گوناگون براي افزايش عمر نگهداري يا كاربردهاي ديگر، از ميوه‏ ها گرفته مي‌شود. خشك كردن ميوه‌جات يكي از روشهاي جلوگيري از فساد ميكروبي آنهاست. در اين روش در اثر كاهش ميزان رطوبت، امكان فساد ميكروبي بسيار كم مي‌شود و سرعت ديگر واكنشهاي مضر نيز به مقدار قابل توجهي كم مي‌شود. خشك كردن ضمن اينكه روي محصول اثر حفاظتي دارد وزن و حجم آن را نيز به ميزان چشمگيري كاهش مي‌دهد، در نتيجه از هزينه‌هاي حمل و نقل و ذخيره سازي مي‌كاهد. در ضمن خشك كردن در برخی موارد باعث توليد فرآورد‌هائي مي‌شود كه مصرف آنها آسانتر است.

خشک کردن میوه

اهميت اقتصادي توسعه صادرات ميوه جات خشك شده، توزيع نامناسب منابع غذائي و انواع محصولات كشاورزي و فصلي و منطقه‌اي بودن توليد بسياري از محصولات در جهان از جمله دلايل اهميت تولید آجیل میوه‌‍ مي‌باشد. همچنين نياز بيش از حد بعضي از كشورها به اينگونه محصولات بدليل شرايط خاص اقليمي آن ها و همچنين هزينه بالاي حمل و نقل سبزيجات و ميوه‌جات تازه و محدود بودن زمان نگهداري آنها دلايل ديگر اين امر و بيانگر اهميت اين محصول در دنيای امروز است. از طرف ديگر بهينه سازي شرايط كيفي محصولات و شرايط خشك كردن از لحاظ كاهش ميزان انرژي مصرفي و كاهش آلودگي محصولات خشك شده نيز حائز اهميت است.

محصول دیگر این طرح پاستوریزاسیون و بسته‌بندی خشکبار می‌باشد. خشکبار از نظر رده‌بندی هرم غذایی در گروه گوشت و جانشین‌های آن قرار می‌گیرد. این خوراکی به عنوان یک میان ‌وعده مفید بخشی از نیاز بدن به کالری و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین می‌كند. سدیم، پتاسیم، کلسیم و برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین E جزء ریز مغذی‌هایی هستند که در ترکیب آجیل موجود است. نکته مهم در مورد مغزها نوع و میزان چربی آنهاست که همانند یک شمشیر دو دم عمل می‌کند.

مصرف این چربی‌ها از یک سو موجب برقراری تعادل مثبت بین چربی‌های خون به نفع چربی‌های مفید می‌شود و می‌تواند در برابر بیماری‌های قلبی،عروقی و سکته‌های مغزی و قلبی اثر پیشگیری‌کننده داشته باشد. اما از سوی دیگر مسئله بالا بودن کالری این دسته از خوراکی‌ها بوده كه مصرف بیش از حد این مواد منجر به اضافه وزن می شود. خشکبار در گذشته به صورت فله‌ای عرضه می‌شده است اما به ویژه در یکی دو دهه‌ اخیر، بسته‌بندی خشکبار رواج بیشتری یافته است و حتی توانسته است تا حد زیادی به سایر کشورهای جهان نیز صادر شود.

بررسی بازار

مواد غذایی خشك شده در مقایسه با سایر مواد غذایی كه به روش‌های دیگر نگهداری می‌شوند، دارای مزایای خاصی همچون سبكی، كم‌حجم بودن محصول، بی‌نیازی از سردخانه جهت نگهداری، جلوگیری از فساد، سادگی بسته‌بندی، حمل و نقل و نگهداری با حداقل امكانات است. چیپس میوه‌ می‌تواند مصارف غذایی داشته باشند مانند آلو یا به شكل اسلایس، خلال، حبه یا دانه كامل خشك در رده خشكبار و آجیل قرار گیرند. چیپس میوه‌ها اگر بدون شكر باشند، جایگزین خوبی برای تنقلات غیرسالم محسوب می‌شوند.

بسته بندی خشکبار

با توجه به بررسی‌های به عمل آمده واحدهای موجود پاسخگوی تقاضای کشور نمی باشند و میزان تقاضای این محصول رو به افزایش است. لذا پیش بینی می گردد تولید این محصول با تقاضای مناسبی در کشور روبرو گردد. علاوه بر موارد بیان شده در صورت تولید با کیفیت مناسب و توجه به بسته‌بندی محصول توانایی رقابت در بازارهای صادراتی نیز فراهم خواهد بود. در سال های اخیر کشور عراق بعد از چین بالاترین حجم صادرات کشور را به خود اختصاص داده است و خشکبار ایران نیز برای صادرات به این کشور جایگاه ویژه ای به خود اختصاص داده است لذا می تواند بازار مناسبی برای انواع میوه های آجیلی و خشکبار داشته باشد.

سرمایه گذاری مورد نیاز

برای احداث واحد بسته بندی خشکبار حدودا به 68 میلیارد ریال سرمایه اولیه نیاز دارید. به طور معمول واحدهای بسته بندی نیازمند سرمایه در گردش بالایی نیز می باشند و برای این کار نیز بیشتر از 40 میلیارد ریال سرمایه در گردش نیاز دارید. . در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد صنعتی با ظرفیت عملی 1.152 کیلو گرم در سال که محصولات آن شامل مغز بادام و مغز گردو و آلبالو و توت خشک می باشد ارائه می گردد.

هزینه های بسته بندی خشکبار

مزایای اجرای طرح

با توجه به مواردی چون امكان صادرات به كشور عراق و آذربایجان و كشورهاي خاورميانه و صادرات زميني تا سواحل درياي مديترانه و از آنجا به كشورهاي اروپايي و آفريقايي و استرداد مالیات بر ارزش افزوده محصولات صادراتی این طرح به صادر کننده از یک سو و نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب مناسب، طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند میتوان معرفی نمود.

امتیاز کاربران: 2 ( 2 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی