سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید تنگستن

از تاریخچه حضور تنگستن در صنعت تا طرح توجیهی تولید تنگستن

استفاده از عناصر مختلف ر طول تاریخ برای صنایع مختلف و متفاوت کارایی بسیاری را داشته است. در بین تمامی انواع عناصر موجود بر روی زمین، برخی از این عناصر کارایی بیشتری را دارند. تنگستن به‌عنوان یکی از این عناصر در پوسته زمین وجود داشته و در صنایع مختلف کاربرد بسیاری را از خود برجای گذاشته است. این محصول که به طرق مختلفی می‌تواند به کاربرد برسد، در این مقاله مورد بحث و بررسی ما قرار گرفته است.

با بررسی طرح توجیهی تولید تنگستن، می‌توانید شناخت بیشتری را از این محصول به دست آورید. شناختی که می‌تواند به شما کمک کند تا برای برای داشتن یک طرح توجیهی استاندارد به خوبی عمل کنید. در این مقاله و در ادامه با آشنایی با این موارد و ویژگی‌ها و چگونگی تولید تنگستن به اطلاعات کامل و جامعی در این خصوص دست پیدا خواهید کرد.

برای سفارش طرح توجیهی تولید تنگستن به روز و اختصاصی با نرم‌افزار کامفار (فایل word , pdf) جهت اخذ جواز تاسیس و تسهیلات بانکی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۰۸۵۲۴۳ تماس حاصل فرمایید.

تاریخچه کشف، استخراج و استفاده از تنگستن در طول تاریخ بشر

برای آن که بتوانید نسبت به تنگستن اطلاعات بیشتری را داشته باشید، لازم است تا به اولین باری که این عنصر در طبیعت کشف شد، برگردید. اولین بار که عنصر تنگستن مورد کشف قرار گرفت و در دنیا مشاهده شد، به سال 1781 میلادی برمی‌گردد. چیزی در حدود دو سال طول کشید تا تنگستن قابلیت استخراج را پیدا کند و بتوان از آن به‌عنوان یک عنصر استفاده کرد. چند سال بعد و در سال 1847 این عنصر برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت برای بریدن فولاد به بهره‌برداری رسید.

در سال‌های بعدی، با شناخت بیشتر خواص و ویژگی‌های تنگستن استفاده از آن نیز افزایش یافت. این استفاده توانایی آن را پیدا کرد که به‌منظور برش فولاد و ترکیب با دیگر آلیاژها کاربرد خود را نشان دهد. در این بین انواع ترکیبات مختلف موجود از تنگستن نیز در طبیعت کشف شدند و توانستند که قابلیت‌های خود را در صنایع مختلف به اثبات برسانند.

تاریخچه استخراج و استفاده از تنگستن

فرایند اجرا و چگونگی تولید محصولات موجود در طرح توجیهی تولید تنگستن

برای آن که بتوان در طرح توجیهی تولید تنگستن از تنگستن استفاده کرد، در اولین قدم لازم است تا تنگستن از معادن مشخص خود استخراج شوند و به مرحله بعدی بروند. این موضوع نیاز به آن دارد که معدن‌کاوی برای تنگستن صورت گیرد. از همین رو لازم است تا حجم زیادی از معدن برداشته شود و به‌منظور نمونه‌برداری برای رسیدن به تنگستن مورد آزمایش قرار گیرد.

پس از کشف تنگستن و استخراج آن لازم است تا فرایند آزادسازی تنگستن صورت گیرد. در مرحله بعدی خردسازی توسط ماشین‌آلات مخصوص صورت گرفته و تنگستن آماده استفاده و بهره‌برداری خواهد شد. البته برای پیش بردن این مرحله روش‌های مختلف و بسیاری وجود دارد که هرکدام با ویژگی‌های خاص خود توانایی بروز مزایایی را برای طرح توجیهی تولید تنگستن دارند.

اصلی‌ترین ویژگی‌ها و مشخصات تنگستن برای استفاده در صنایع مختلف و متفاوت

تنگستن به‌عنوان بیست و ششمین عنصر فراوان در پوسته زمین شناخته می‌شود که با نماد W و عدد اتمی 82 در جدول تناوبی قرار دارد. این جایگاه در جدول تناوبی باعث شده است تا تنگستن به‌عنوان یک عنصر در دوره 6 جدول وجود داشته باشد. چیزی که باعث شباهت‌های این عنصر با مولیبدن شده و شعاع و بار یونی نزدیکی را برای آن دو به وجود آورده است.

علاوه بر این موارد، موارد دیگری نیز هستند که به‌عنوان ویژگی‌های عنصر تنگستن به دلیل جایگاه قرار گرفتن در جدول تناوبی به آن نسبت داده می‌شوند. سنگین و سخت بودن، سختی 7.5، داشتن جلا و درخشندگی، نقطه‌جوش 5900 درجه سانتی‌گراد و نقطه ذوب 3410 درجه سانتی‌گراد بخشی از این موارد هستند که هرکدام سبب به وجود آمدن برخی ویژگی‌ها در این عنصر شده‌اند.

 

کاربرد محصول موردبررسی در طرح توجیهی تولید تنگستن برای صنایع مختلف

تنگستن به‌عنوان یکی از فلزات پرکاربرد شناخته می‌شود که مصارف بسیاری دارد و در کاربردهای مختلف و متعددی مورد استفاده قار می‌گیرد. این فلز پرکاربرد، در برخی از موارد به‌عنوان محصول مصرفی مستقیم و در برخی موارد دیگر به شکل غیرمستقیم به بهره‌برداری و استفاده می‌رسد. در واقع طیف وسیعی از صنایع فلزات سخت تا صنایع آسیا کاری فلزات از تنگستن بهره می‌برند و نیاز به استفاده از آن دارند. به صورت کلی این مصارف و کاربردها را می‌توان به دسته‌بندی‌های زیر تقسیم کرد:

  1. فلزات سخت شامل محفظه‌ها، ابزارها، مته‌ها، پوشش‌ها، قالب‌ها، حفاری، جوشکاری، وسایل ورزشی، وسایل پزشکی، هوا و فضا، کانتکت‌های الکتریکی، تجهیزات نوری و نظامی و …
  2. فولاد و آلیاژهای خاص مانند فولادهای ابزار، فولادهای تندبر و سوپرآلیاژها و …
  3. محصولات شیمیایی مانند کاتالیزورها و رنگدانه‌ها
  4. عملیات سطحی مانند سطوح بسیار مقاوم به سایش، پاشش حرارتی، قالب‌های روزنرانی
  5. ماشین‌آلات و ساختمان‌های موتوری مانند وزنه‌های تعادل پروانه، وزنه‌های چرخ هواپیما و سایر وزنه‌ها
  6. صنایع شیمیایی مانند نمک‌های حاوی تنگستن در صنایع شیمی و دباغی، الکترودها، نازل‌ها، بوته‌های آزمایش

اهمیت استراتژیک محصول موردبررسی در طرح توجیهی تولید تنگستن

زمانی که صحبت از اهمیت استراتژیک یک محصول می‌شود، لازم است تا نسبت به جایگاه محصول در تاریخ بشر و امروزه توجه لازم را داشت. تنگستن به‌عنوان یکی از محصولات و موادی شناخته می‌شود که در دنیای صنعت و ساخت تجهیزات جنگی اهمیت بسیاری را دارد. همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، صنایعی چون صنایع روشنایی، صنایع فولاد و صنایع نظامی وابسته به این و محصول بوده و کاربرد بسیاری را دارند. با این حال، اصلی‌ترین استفاده از تنگستن را می‌توان در صنایع نظامی دید.

نگاهی به تاریخچه جنگ جهانی دوم و فروپاشی کشور شوروی در دهه نود میلادی نشان می‌دهد که در این شرایط میزان استفاده از تنگستن با میزان زیادی تغییرات را مشاهده کرده است. با فروپاشی کشور شوروی و کاهش میزان جنگ سرد در دنیا، میزان استفاده از تنگستن نیز به وضوح کاهش را تجربه کرد.

همین موضوع نشان دهنده اهمیت استراتژیک طرح توجیهی تولید تنگستن بوده و می‌تواند دلیلی بر چرایی استفاده روزافزون این ماده در تمام دنیا باشد. با توجه به اینک در طی سال‌های اخیر سیاست‌های ابرقدرت‌های دنیا به سمت سیاست‌های ستیزه‌جویانه به پیش رفته است، تنگستن افزایش استفاده و در نتیجه افزایش قیمت را در بازار جهانی تجربه کرده است. از همین رو طرح توجیهی تولید تنگستن اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

 

استانداردهای اصلی و لازم جهت اجرای طرح توجیهی تولید تنگستن

زمانی که قرار است تا یک محصول به تولید برسد و طرح توجیهی برای آن اجرا شود، لازم است تا استانداردهایی برای آن رعایت گردد. در زمان اجرای طرح توجیهی تولید تنگستن نیز رعایت کردن استاندارد اهمیت بسیاری دارد و می‌تواند موجب رشد و توسعه مراحل اجرای طرح شود. از همین رو استانداردهایی در دنیا برای طرح توجیهی تولید تنگستن وجود دارد که سازمان جهانی بر روی آن‌ها به دقت نظارت داشته و به دنبال رعایت کردن آن‌ها است. اصلی‌ترین استانداردهای سازمان جهانی AITI عبارت است از:

  1. پودر کیفیت APT 88-10116 GB
  2. تنگستنی‌های رشته 84-4187 GB
  3. تنگستنی‌های رشته 1997-418 GB/T
  4. پودر کیفیت WO3 82-3457 GB

عمده تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان در طرح توجیهی تولید تنگستن

زمانی که از هر طرحی سخن به میان آورده می‌شود، کشورهایی هستند که استفاده بیشتری را از آن محصول دارند. در این بین احتمالاً کشورهایی نیز هستند که به واسطه داشتن منابع کامل از محصول مورد نظر، توانایی تولید بیشتری را نیز برای آن محصول به ارمغان آورده‌اند.

حال و پس از آشنایی با طرح توجیهی تولید تنگستن لازم است تا درباره عمده تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تنگستن نیز نکاتی را بیان کنیم. به صورت کلی، تنگستن محصولی است که در کشورهای صنعتی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه همین کشورها خود به‌عنوان برترین و بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده تنگستن نیز شناخته می‌شوند. این کشورها که به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان تنگستن شناخته می‌شوند عبارت‌اند از:

چین، آمریکا، اروپا، ژاپن و برخی از دیگر کشورهای آسیایی

شرایط واردات و صادرات برای محصولات موجود در طرح توجیهی تولید تنگستن

با اینکه ایران کشوری است که منابع بسیاری دارد، اما تنگستن به‌عنوان یک محصول خاص شناخته می‌شود که لازم است تا دستگاه‌ها و ماشین‌آلات خاصی را برای بهره‌برداری داشته باشد. نبود تکنولوژی کافی جهت فرآوری و به تولید رساندن تنگستن در ایران سبب شده است تا ایران نتواند هیچ‌گونه صادراتی برای این محصول داشته باشد. البته در مورد این موضوع باید توجه داشته باشید که در این زمینه نداشتن شناخت کافی نسبت به پتانسیل‌های معدنی تنگستن در ایران و پایین بودن عیار معادن ایران نیز موضوع دیگری بوده که سبب عدم تولید این محصول در ایران و نیاز مبرم آن به واردات شده است.

این نیاز تا به امروز سبب شده است تا واردات تنگستن تنها به صورت‌هایی خاص صورت گیرد. پودر، رشته و برخی دیگر از ترکیبات، مواردی هستند که تنگستن به آن اشکال وارد کشور شده و به استفاده می‌رسد. برای این محصول براساس قوانین کشور حدود 15 درصد سود گمرکی و حقوقی در نظر گرفته شده است که به این ترتیب و به واسطه نیاز شدید داخلی، امکان ورود آن به کشور وجود داشته باشد.

تنگستن و استفاده از آن به‌عنوان یک محصول صنعتی پرکاربرد

ماشین‌آلات مورد نیاز به‌منظور اجرای طرح توجیهی تولید تنگستن

برای اجرای هر فرایند و در جهت تولید هر محصولی لازم است تا مشاین آلاتی حضور داشته باشند که بتوانند نیاز را برطرف کرده و در جهت تولید اقدام به عمل کنند. این موضوع در جهت اجرایی ساختن طرح توجیهی تولید تنگستن نیز کاملاً واضح بوده و نیاز به ماشین‌آلات مشخصی دارد. اصلی‌ترین ماشین‌آلات مورد نیاز برای اجرای طرح توجیهی تولید تنگستن عبارت است از:

  1. آسیاب گلوله‌ای
  2. کلاسیفیرها
  3. تانک‌های آب زدایی
  4. مجموعه فلوتاسیون
  5. مجموعه سرند
  6. کور گردان برای تشویه
  7. مخزن ته‌نشینی هیدرولیک
  8. مخزن ته‌نشینی کنسانتره‌ها
  9. اتوکلاوهای چرخشی افقی
  10. کوره گردان احیا
  11. مجموعه تغلیظ ثقلی مانند مارپیچ‌ها، مخروط‌ها، میزها و یک
  12. سایر لوازم و تعلقات خط تولید شامل 5 درصد کل
  13. هزینه حمل‌ونقل، خرید خارجی، نصب و راه‌اندازی شامل ده درصد کل

جمع‌بندی پایانی مقاله

اگر در دنیای صنعت فعالیت داشته باشید، حتماً به‌خوبی می‌‎دانید که تنگستن به‌عنوان یکی از عناصر مهم در این دنیا شناخته می‌شود. عنصری کاربردی که قابلیت‌های بسیاری را دارد و آشنایی با آن می‌تواند برای برطرف کردن بسیاری از نیازها کارایی داشته باشد. در این مقاله و آنچه گذشت، با بررسی این عنصر و طرح توجیهی تولید تنگستن سعی کردیم تا اطلاعات بسیاری را دراین‌باره گردآوری کنیم. از چیستی این محصول و تاریخچه آن گرفته تا بررسی مزایا و ویژگی‌های استفاده از این محصول را پیش بردیم. درنهایت نیز با سنجش و در نظر گرفتن کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده تنگستن سعی کردیم تا دید جامع و کاملی را دراین‌باره برای شما به ارمغان آوریم.

اکنون زمان آن است که به شما بگوییم اگر در پی داشتن طرح توجیهی تنگستن هستید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و با کمک آن‌ها و با داشتن یک طرح توجیهی تضمینی، برای وام بانکی، جذب سرمایه و… اقدام کنید.

سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
تماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی