نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن دام و طیور

راهنمای کامل پرورش کرم میل ورم + بررسی سود

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

اگر شما هم به دنبال راهی هستید تا میزان پروتئین دریافتی روزانه خودتان را به راحتی و ارزان بالا ببرید، فضای زیادی را اشغال نکنید و به زیرساخت خاصی احتیاج نداشته باشید، پس به دنبال چیزی به جز کرم های میل ورم نگردید.در زمان کمبود غذا شما حیواناتی کارآمد لازم خواهید داشت که جای کمی اشغال کنند و به راحتی بتوانید از نظر مخفیشان کنید.

پروتئین یکی از گرانترین مکمل های تغذیه‌ای است که میتوانید تهیه کنید ولی با اینحال این ماده یک جزء اصلی در هر رژیم غذایی عجیب و غریب در سراسر دنیاست؛ چه در تغذیه خوک و عقرب و مرغ و چه سگ و انسان! ما کرم‌های خوراکی را در رژیم غذایی همه حیوانات خانگی‌مان گنجانده ایم، از جمله سگ‌هایمان و همه آنها از کرم‌ها لذت میبرند. مخصوصا جوجه مرغ‌ها و جوجه اردک‌ها عاشق این غذا هستند و استفاده از کرم به عنوان منبع غذایی آنها نه تنها رشد طبیعی و سالم آنها را تضمین میکند بلکه به طور غیر قابل باوری آنها را آرام و اهلی میکند.

کرم های میل ورم حتی برای انسان‌ها نیز غذای بسیار خوبی محسوب میشوند. بسیار خوشمزه هستند، طعم آجیل مانند و بافت دلپذیری دارند.
شاید تصمیم بگیرید این کرم‌ها را برای استفاده حیوانات‌ پرورش دهید، اما اگر در موقعیت خاصی قرار بگیرید احتمالا خوشحال خواهید شد که کرم‌ها را برای مصرف خودتان نگه دارید. این کرم‌ها در آینده به احتمال زیاد میتوانند غذای تمام انسان‌ها باشند.

ایـ توجیهی در این مقاله قصد دارد تمام مراحل راه اندازی را قدم به قدم با عکس به شما آموزش دهد . هزینه ساخت این پروژه بسیار کم میباشد، میتوانید در زمان کم پروژه را به سرانجام برسانید و در حدود 0.14 متر مربع فضا نیاز خواهد داشت. پروژه فوق حدود 450 گرم تا 680 گرم میل ورم تولید میکند. همچنین راجع به نگهداری و نیازهای غذایی حشرات و چگونگی وارد کردن آنها به زنجیره غذایی صحبت خواهیم کرد.

مطالب پیشنهادی:طرح توجیهی پرورش کرم میل ورم (ویرایش 98)

سرمایه مورد نیاز و سود

پرورش میل ورم را اگر با ۱۰۰۰ عدد سوسک میل ورم شروع کنید طبق تحقیقاتی که انجام شده هر سوسک حدودا ۲۵۰ تومان است که هزار عدد برایر با ۲۵۰ هزار تومان شده بنابراین اگر تجهیرات را خودتان بسازید حدودا سرمایه مورد نیازتان با تجهیزات مصرفی و تغذیه میل ورم ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان می باشد و به فضای ۱۰ متری نیاز دارید.

هر سوسک هر ۱۰ روز حدود ۲۰۰ عدد تخم میکند.۱۰۰۰ عدد میل ورم هر ماه ۶۰۰.۰۰۰ تخم کرده .هر ۱۰۰۰۰ هزار عدد سوسک هم برابر با حدود یک کیلو می شود.

۶۰۰.۰۰۰ عدد میل ورم حدودا ۶۰ کیلو میل ورم می شود که در حال حاظر در دی ۹۸ هر کیلو میل ورم زنده ۶۰.۰۰۰ تومان می باشد.از هر ۱۰۰۰ عدد سوسک هر ماه حدودا ۳.۶۰۰.۰۰۰ تومان سودتان می شود.

1

لوازم و ابزار مورد نیاز

لوازم

  • حدوداً ۲ متر و ۴۳ سانتی متری به عرض و طول ۲.۵۴ سانتیمتر در ۵.۰۸
  • ۱۵۰ عدد پیچ چوب 3.81 سانتی‌متر
  • ۱۷ عدد سبد ذخیره‌سازی
  • فویل آلومینیوم ( ترجیحا ضخیم با عرض ۴۵.۷۲ سانتی متر)
  • توری پنجره
  • نایلون
  • چسپ آکواریوم
  • رنگ
  • ۲ عدد ظرف پلاستیکی (ظرف های دونات) – حدوداً به ارتفاع ۱۰.۱۴ سانتی متر که در دو قسمت 2/54 سانتیمتری باز شود.
  • سبوس گندم و جو دوسر

ابزار

  • قیچی
  • تفنگ چسپ
  • متر اندازه گیری
  • ماژیک
  • اره چوب ( اره دیسکی گرد بر بهترین انتخاب می‌باشد.)
  • دریل
  • مته
  • گونیا مخصوص نجاری یا خطکش تی
2

ابعاد

ابعاد مزرعه کرم میل ورم بستگی به سبدهای ذخیره سازی دارند که استفاده میکنید. . شما میتوانید از هر سبدی که دوست دارید استفاده کنید ترجیحا با ارتفاع مشابه سبد های ما استفاده کنید و سپس ابعاد را طبق آن تغییر دهید. برای راهنمایی شما در این امر میتوانید در زیر ابعادی را که ما در نظر گرفتیم، مشاهده کنید :

  • ارتفاع هر یک از سبد ها هرکدام ۸.۲۶ سانتی متر می‌باشد. به یک فضای 0.6 سانتی متر بین هر سبد احتیاج است، پس فاصله از بالای هر ریل تا بالای ریل بعدی باید ۸.۸۹ سانتی‌متر باشد. در مجموع ۱۷ سبد داریم که ارتفاع کل آن ۱۵۱.۱۳ سانتیمتر خواهد بود و ما در اینجا نیم اینچ برای رند شدن اضافه کردیم و ارتفاع کل 152.4 سانتیمتر شد.
  • لبه بالایی 46.35 سانتی‌متر طول و ۳۵.۵۶ سانتی‌متر عرض دارد و فاقد دیواره می‌باشد. این لبه بالای ریل ها قرار میگیرد و سبد ها به صورت کشویی در میان آن قرار میگیرند.
  • ابعاد بالای دیواره که دقیقا در زیر لبه بالایی قرار دارد ۴۲.۲۳ سانتی متر طول و ۳۱.۱۱ سانتی متر عرض می‌باشد. بنابراین ما طول ریل ها را ۳۱.۷۵ سانتیمتر و فاصله آنها از هم را ۴۲.۵۵ سانتیمتر در نظر گرفتیم.
  • تخته های ۲ در ۱ اینچ کمی از یک اینچ کمتر قطر دارند، حدوداً ۲۲.۲ میلیمتر. پس الوار تکیه گاه باید ۴۲.۵۵ سانتیمترباشد که در بالا آورده شده است به علاوه ۴.۴۵ سانتیمتر در هر سمت ۲۲.۲ میلیمتر برای تخته بالایی و ۲۲.۲ میلیمتر برای ریل که مجموعا 51.44 سانتیمتر خواهد بود.
  • توری ها و فویل آلومینیومی هم باید هم مطابق سبد شما اندازه گیری و برش داده شود. کف سبدهایی ما ۳۸.۱ در ۲۷.۹۴ سانتیمتر است.
  • در هر مرحله از کار باید سبد ها و سینی را چک کنید تا مطمئن شوید به راحتی بین هر ریل سُر میخورند اما از جای خود خارج نمی‌شوند.
3

ساخت

حتما به خاطر داشته باشید که هنگام اندازه گیری و علامتگذاری ضخامت اره چوب را در نظر بگیرید. ما از اره دیسکی استفاده کردیم، که باعث اضافه شدن ۳ میلیمتر میشود. اگر شما از اره دستی استفاده میکنید میتوانید این مقدار را به یک شانزدهم ۱.۵ میلیمتر کاهش دهید.

  1. از ۴ تخته 244 سانتیمتر، یک ۱۵۲.۴ سانتیمتر، ۵۱.۴ سانتیمتر و ۳۱.۷ سانتیمت ببرید. این برش ۴ ستون 152.4 سانتیمتر، ۴ قطعه تکیه‌گاه ۲۰.۲۵ سانتیمتر و ۴ عدد از ۳۲ ریل مورد نیازتان را برای شما تامین میکند.
  2. ۴ تخته باقی مانده را به قطعات ۳۱.۷ سانتیمتر تقسیم کنید. از هر تخته ۷ عدد ریل به دست خواهد آمد. ما چوب ها را در ۳۱.۷ سانتیمتر, 63.82 سانتیمتر، 95.88 سانتیمتر ، 127.95 سانتیمتر، 160.02 سانتیمتر،192.09 سانتیمتر و 224.15 سانتیمتر از سمت چپ علامتگذاری کرده و سپس از سمت راست هر علامت برش زدیم.(با اینکار فاصله تیغه اره هم محاسبه میشود)
  3. با دریل ۲ سوراخ به اندازه پیچ هایی که دارید در قسمت 5.08 سانتیمتر آخر هر ریل ایجاد کنید. سبدها زیاد سنگین نخواهند شد بنابراین در صورت تمایل میتوانید فقط برای یک پیچ حفره ایجاد کنید.
  4. صاف ترین سمت هرکدام از ستون ها را بردارید و آن سمت را با «ز» برای قسمت زیرین علامتگذاری کنید و سر دیگر را به عنوان بالای کار با «ب» مشخص کنید.
  5. از قسمت «ب» هر تخته هر8.9 سانتیمتر یک علامت بگذارید (۳.۵, ۷, ۱۰.۵, ۱۴ و….). بهترین کار انتخاب یک شیء 8/89 سانتیمتری است و همه فاصله ها را چک کنید چون احتمال اشتباه در این بخش زیاد است.
  6. ۲ عدد از ستون ها را روی زمین صاف و تراز بگذارید. سمت «ب» را به جایی مثل کنج دیوار بگذارید و سر و ته چوب ها رو 31.7 سانتیمتر از هم فاصله دهید.
  7. وقتی به طور صحیح سر ته ۲ چوب را با فاصله صحیح قرار دادید، یک ریل را دقیقا مماس با قسمت بالایی پیچ کنید و یکی دیگر در پایین دقیقا زیر آخرین علامتی که گذاشته‌اید. لطفاً توجه داشته باشید که در پایین آرین قسمت کار نیازی به گذاشتن ریل نیست چون سید آخر به جای طبقه، روی زمین قرار خواهد گرفت.
  8. سپس ریل های بعدی را در زیر علامت ها پیچ کنید.
  9. با دو ستون بعدی هم همین روند را ادامه دهید. حالا شما ۲ نردبان با تعداد زیادی پله دارید.
  10. ۲ نردبان را روبه‌روی هم روی زمین قرار دهید به نحوی که ریل ها به سوی همدیگر باشند. مطمئن شوید از بیرون یکی تا بیرون دیگر نردبان دقیقا 51.44 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.
  11. ۴ قطعه چوب نگهدارنده را بردارید و با دریل ۲ سوراخ در هر سر آنها ایجاد کنید. یک سوراخ در وسط 2.54 سانتیمتر اول و یک سوراخ در وسط 2.54 سانتیمتر بعدی باشد.
  12. یک نگه دارنده دقیقا مماس با بالای کار پیچ کنید. در هر سر فقط یک پیچ ببندید.
  13. همین کار را مماس با پایین سازه انجام دهید.فقط یک پیچ را ببندید.
  14. سازه را بلند کنید و چک کنید که سازه کاملا صاف و مکعب باشد. اگر نیست با فشار اندکی سعی کنید سازه را کاملا صاف کنید.
  15. یک نگه دارنده دیگر دقیقا روبروی نگه دارنده بالایی در قسمت جلو نصب کنید.
  16. اگر همه چیز صاف و تراز است آخرین نگه دارنده را جایی در وسط سازه در قسمت پشتی پیچ کنید و سپس پیچ دوم همه نگه دارنده ها را ببندید.
  17. میتوانید سازه را رنگ بزنید.

توجه: اگر قادر به ساخت این سازه نیستید میتوانید از فایل های پلاستیکی استفاده کنید.

پرورش میل ورم

4

بررسی اجمالی سبدها

میل ورم ها، لارو سوسک شبرو (دارکلینگ بیتل) هستند. ۴ مرحله کلی رشد وجود دارد : سوسک های بالغ، تخم، لارو(کرم)، شفیره. این ۴ مرحله را باید جدا نگه دارید و مطمئن شوید که سوسک های بالغ تخم ها و شفیره های بی پناه را نخورند. و بتوانید از هر مرحله راحت‌تر مراقبت کنید.

مطالب پیشنهادی : پرورش عقرب در ایران

این سازه طراحی شده تا ۳ واحد مختلف را در برگیرد،هرکدام شامل طبقه ای برای سوسک های بالغ، تخم ها، پرورشگاه و دو طبقه مخصوص میل ورم های در حال رشد ( که میشود ۵ طبقه برای هر واحد). و یک طبقه برای کرم هایی است که آماده برداشت هستند و طبقه دیگر مربوط به مدفوع میل ورم ها. برای درک بهتر ترتیب طبقه بندی لطفاً عکس ها را نگاه کنید. شما می توانید بنا به نیازتان ترتیب را تغییر دهید،اما این ترتیبی است که ما استفاده کردیم.

برای برآورده کردن نیاز هر گروه ما نیاز به درست کردن سبد متفاوتی داریم. همه سبدها به فویل آلومینیوم در کناره ها نیاز دارند، به علت اینکه نه سوسک‌ها و نه کرم‌ها نمی‌توانند از سطح لغزنده بالا بروند.

در کف طبقه تخم‌ها، پرورشگاه و طبقه مدفوع به فویل آلومینیوم احتیاج داریم، چون شما نمی خواهید که هیچ چیزی و یا نوزادی به طبقه پایین ریخته شود.
در کف طبقه سوسک های بالغ و کرم های آماده برداشت توری پنجره نصب کنید که مدفوع و غذاهای پودری و یا تخم بتوانند از میان توری رد شده و به طبقه پایینی ریخته شوند.

کف طبقه کرم های در حال رشد باید دارای شبکه پلاستیکی باشد تا مدفوع بتواند به طبقه پایینی ریخته شود ولی غذاها به طبقه پایین ریخته نشود. حرکت طبیعی کرم‌ها باعث می شود که مدفوع به طبقه مورد نظر شما ریخته شود.

نیاز است که برای شفیره هایی که قرار است به طبقه سوسک‌های بالغ منتقل شوند، زیستگاه خاصی تعبیه شود.

5

قرار دادن فویل در انتهای سبدها

  1. ۷ سبد بردارید.
  2. قطعه ای به ابعاد 45.72 سانتیمتر در54.61 سانتیمتر از فویل ببرید.
  3. از هر طرف در فاصله 8.9 سانتیمتر علامت گذاری کنید. این فاصله علامت گذاری شده دیوار سبدهای فویل دار را تشکیل می‌دهد.
  4. فویل را در دو قسمت روبروی هم از محل علامت گذاری به سمت داخل خم کنید.
  5. برای هرطرف این کار را تکرار کنید.
  6. اضافی را از هر سمت به دیواره بیرونی جعبه تا کنید ولی چسب نزنید تقریباً شبیه به بستن انتهای جعبه کادو.
  7. نقطه هایی از سیلیکون را دورتادور لبه کف سبد قرار دهید و همچنین مابین و دیواره سبد و فویل در قسمت بالایی (لبه سبد نباشد) نیز سیلیکون بزنید. چند نقطه سیلیکون هم در وسط فویل کف بگذارید.
  8. جعبه فویل را داخل سبد قرار دهید به نحوی که دقیقا در وسط قرار گیرد و به سمت سمت سیلیکون ها فشار دهید. ابتدا به سمت وسط کف سبد و سپس کناره های کفه.
  9. دیواره های فویل را به سمت بیرون فشار دهید تا در شیب سبد قرار بگیرند و هر دیواره را به سمت سیلیکون ها فشار دهید. فویل اضافی را در گوشه ها جمع کنید و در جای مناسب چسب بزنید.
  10. اضافه ها را از قسمت بالا جدا کنید و لبه های بالای کار را ثابت کنید.
  11. از مرحله ۲ تا ۱۰ را برای ۶ سبد باقیمانده تکرار کنید.
  12. ۴ سبد را خالی بگذارید. یکی برای مدفوع که از بین سبدهای دیگر میریزد و در زیرین ترین قسمت سازه قرار میگیرد. برچسب مدفوع بر روی آن بزنید. سه سبد دیگر برای پرورشگاه است، که با محتویات طبقه تخم ها پر خواهد شد وقتی که تخم به سن کافی رسیدند. با برچسب هر یک از این سه طبقه را با نام های « پرورشگاه ۱» ,«پرورشگاه ۲» و ««پرورشگاه ۳» مشخص نمایید.
  13. زمانی که سیلیکون خشک شد،سه سبده باقی مانده (برای تخم ها) را با 1.27 تا 2.54 سانتیمتر سبوس گندم بپوشانید و این سه سبد را با نام های «تخم های ۱»، «تخم های ۲» و «تخم های ۳» برچسب گذاری کنید.
6

قرار دادن توری در انتهای سبدها

  1. ۴ سبد بردارید.
  2. قطعه توری در ابعاد 38 سانتیمتر در 27 سانتیمتر جدا کنید.
  3. دو قطعه فویل در ابعاد 8.9 در 41.91 سانتیمتر و ۲ قطعه دیگر در ابعاد 8.9 در 30.48 سانتیمتر جدا کنید.
  4. 0.95 سانتیمتر از هر سمت تا کنید (این لبه ها به کف سبد و باقی 6.67 سانتیمتر به دیواره های سبد چسبانده خواهند شد.
  5. نواری از چسپ را به دور کف سبد بکشید و چند نقطه هم در وسط سبد قرار دهید.
  6. توری را به چسپ فشار دهید. ابتدا در قسمت وسطی و سپس در گوشه‌ها تا صاف و بدون چروک شود.
  7. دقیقا در قسمت لبه دیواره ها هم کمی چسپ قرار دهید.
  8. یکی از سمت های بلند فویل را بگیرید و بین دستتان صاف کنید و درون سبد ببرید و وسط فویل را با وسط دیواره هماهنگ کنید و به چسپ فشار دهید، ابتدا از وسط بالای سبد شروع کنید و به سمت کناره ها پیش بروید. سپس لبه هایی که پیشتر تا زدید دارد نیز در کف کار به چسپ که از میان توری بیرون زده فشار دهید.
  9. در گوشه های دیواره ها کمی چسپ قرار دهید.
  10. تکه های کوچکتر فویل را نیز به دیواره متصل کنید و از وسط به سمت کناره ها فشار دهید. قسمت روی هم آمده را به چسپ کناره ها که بر روی فویل اول می‌باشد فشار دهید.اگر چسپ از قسمتی بیرون زد لطفاً اطمینان حاصل کنید که آن را پاک کنید چون کرم ها می‌توانند از چسپ بالا روند.
  11. از مرحله ۲ تا ۱۰ را برای ۳ سبد دیگر هم تکرار کنید.
  12. یک سبد را خالی بگذارید برای سبد برداشت. این سبد با کرم‌ها و موادی پر میشود که در سبدهای رشد هستند.زمانی که کرم ها به اندازه کافی بزرگ شده باشند. کف این سبد توری خواهد بود که غذاها به طبقه پایین بریزد و فقط کرم های قابل استفاده باقی بمانند. روی برچسب این طبقه بنویسید «برداشت».
  13. زمانی که چسپ ها خشک شد. ۳ سبد را با لایه ای 1.27 تا 2.54 سانتیمتر از جودوسر پر کنید. این سبد ها برای سوسک های بالغ هستند. توری‌ باعث می‌شود تخم‌ها به سبد پایینی منتقل شوند، اما جودوسر از توری رد نشود. این ۳ سبد را با نام های «سوسک های ۱», «سوسک های ۲» و «سوسک های ۳» برچسب گزاری کنید.
7

زیستگاه شفیره

شما باید اجازه دهید برخی از کرم ها به مرحله شفیره وارد شوند، تا بتوانید دوباره ذخیره سوسک‌های بالغ خود را پر کنید،چون عمر آنها میان ۲ تا ۳ ماه می باشد. در این مرحله از زندگی آنها بسیار آسیب پذیرند و می توانند توسط کرم ها و سوسک های بالغ خورده شوند. بنابراین شما نیاز به یک خانه امن برای آن ها دارید.

مطالب پیشنهادی : پرورش مرغ بومی

سیستمی که ما در نظر گرفتیم این است که آنها را در یک طبقه پلاستیکی بالاتر در سبد سوسک های بالغ نگهداری کنیم. پلاستیک باعث می شود که سوسک ها نتوانند بالا بروند و به شفیره ها برسند و بعد از زمانی که شفیره تبدیل به سوسک شد میتواند از لبه ها بالا برود و به بقیه سوسک های بالغ ملحق شود.

  1. دو ظرف پلاستیکی بردارید اصولا در این ظرف ها دونات می گذارند ( مطابق عکس) آنها باید 10.16 سانتیمتر ارتفاع داشته باشند و از وسط باز شود و دو نیمه 5.08 سانتیمتر را تشکیل دهند. بهترین حالت این است که قسمت وسط و قسمت بیرونی با هم هماهنگ باشند تا وقتی که روی سطح صاف مانند میز قرار می گیرند لبه ها با هم اختلاف اندازه نداشته باشند و ایجاد لبه نکند.
  2. هر دو ظرف پلاستیکی را از وسط نصف کنید و این کار به شما چهار ظرف با ارتفاع 5.08 سانتیمتر خواهد داد. یکی از آنها را کنار بگذارید چون شما فقط به سه عدد ظرف پلاستیکی احتیاج دارید.
  3. دیواره ها را 54/2 سانتیمتر از کناره ها ببرید کناره های خالی باعث می شوند که علاوه بر اینکه ظرف شفیره ها را جدا نگه می دارند ولی سوسک ها می توانند به صورت آزادانه و بدون گیر افتادن به حرکت در زیر ظرف ادامه دهند.
  4. یک ظرف در هر یک از طبقات سوسک های بالغ قرار دهید.
  5. یک لایه نازک 0.63 سانتیمتر سبوس گندم در ظرف بریزید و به محض پیدا کردن شفیره آن را منتقل نمایید. سبوس گندم باعث می‌شود که سوسکهای تازه تبدیل شده چیزی برای خوردن داشته باشند تا زمانی که بتوانند قدرت کافی به دست آورده و از لبه ظرف به بقیه سوسک ها ملحق شوند.
8

مدیریت مزرعه

سازه شما در این مرحله آماده پرورش میل ورم می باشد. پیش از اینکه تمامی جزئیات مدیریت مزرعه تان را بررسی کنیم باید مقداری در مورد چرخه زندگی این حشره بدانید.

سوسکهای شبرو ( دارکلینگ بیتل) دارای چندین مرحله در چرخه زندگی هستند. چیزهایی مانند دما و رطوبت می تواند روی هر مرحله تاثیر بگذارد. اما برای اینکه کمی در مورد چرخه زمانی زندگی این حشره بدانید در اینجا جزئیات آن را برای شما بیان می کنیم.

  • آنها تنها چند روز پس از درآمدن از پیله به بلوغ کامل میرسند. در طول زندگی دو تا سه ماهه یک سوسک ماده می تواند صدها و یا حتی هزاران تخم بگذارد.
  • تخم ها برای رشد کامل به چهار تا ۱۹ روز زمان نیاز دارند (میانگین ۱۲ روز است).
  • آنها به صورت کرم های سفید رنگ به دنیا می آیند که در ابتدا دیدن آنها بسیار سخت است.
  • لاروها چندین بار پوست می اندازند (تا ۲۰ مرتبه)، همینطور که بزرگتر میشوند اسکلت خارجی خود را نیز تعویض می کنند. آخرین پوست اندازی تقریبا سه ماه پس از آنکه آنها از تخم بیرون آمدند انجام میشود، که به رنگ قهوه ای طلایی خواهد بود و حدود ۱ تا ۱.۴ اینچ (2.54 تا 3.56 سانتیمتر) طول خواهد داشت.
  • در این مرحله اگر میل ورم‌ها را برداشت نکنید آنها وارد مرحله شفیره می شوند، خود را تبدیل به یک پوسته سخت و کرم رنگ میکنند که تحرک زیادی ندارد و چیزی نمی خورد.
  • پس از ۶ تا ۱۸ روز یک سوسک به وجود خواهد در ابتدا به رنگ قهوه ای کمرنگ و بسیار ضعیف می باشد ولی طی چند روز به رنگ سیاه براق در می‌آید و چرخه دوباره ادامه پیدا میکند.

ترجیحا شما در هر واحد ۱۵۰ تا ۲۰۰ سوسک احتیاج دارید. این میزان برای شما ۱ تا ۱.۵ پوند (45.6 تا 680.4 گرم) میل ورم در هر هفته تولید می‌کند.
اگر با میزان کمتری شروع کردید بهتر است اجازه دهید تمام کرم ها تبدیل به شفیره شوند تا شما به میزان جمعیت لازم دست یابید ما در ابتدا ۲۰ عدد میل ورم خریدیم و مزرعه خود را از این طریق گسترش دادیم ولی این کار به زمان نیاز دارد.
در زیر می توانید برنامه ریزی برای یک واحد را ببینید شما می توانید برای واحد دوم و سوم هر کدام با فاصله یک هفته برنامه ریزی کنید تا تولیدات آن پایدار بماند.

  1. سوسک ها را در طبقه «سوسکهای بالغ ۱» قرار دهید و طبقه «تخم‌ها۱» را در زیر آن قرار دهید.
  2. پس از ۳ هفته محتویات طبقه ی «تخم های۱» را به داخل «پرورشگاه ۱» منتقل کنید. پس از آن یک لایه دیگر به قطر 0.5 تا 1 اینچ ( 1.27 تا 2.54 سانتیمتر ) سبوس گندم (و یا غذای دیگری) درون طبقه «تخم های ۱» بریزید و آن را دوباره زیر طبقه سوسک ها قرار دهید.
  3. پس از سه هفته دیگر،محتویات طبقه « پرورشگاه ۱» را به داخل طبقه «درحال رشد ۱» منتقل کنید. پس از آن دوباره محتویات طبقه «تخم های ۱» را داخل «پرورشگاه ۱ »منتقل کنید.
  4. پس از سه هفته دیگر، شما باید محتویات طبقه «درحال رشد ۱» را به طبقه‌ی «برداشت» منتقل نمایید و دوباره آن را با محتویات طبقه «پرورشگاه ۱» پر نمایید و طبقه ‌ی«پرورشگاه ۱» را با محتویات طبقه ‌ی «تخم‌های۱» پر نمایید.
  5. اجازه دهید کرم ها به مدت یک هفته در طبقه «برداشت» بماند این باعث می شود تا تمام غذاها به طبقه پایین بریزد و شما فقط کرم خالص آماده مصرف داشته باشید.
  6. برای نگه داشتن جمعیت و سوسک های خود، شما باید اجازه دهید تا تعدادی از کرم ها تبدیل به پیله شوند. می‌توانید برای ارتقاء سطح تولید خود کرم هایی را انتخاب کنید که میان بقیه بزرگتر و سالم تر هستند و همچنین زودتر از بقیه وارد مرحله شفیره شده‌اند.

    9

    مراقبت و تغذیه

    میل ورم ها محیط گرم و خشک را دوست دارند پس بهتر است که سازه مزرعه خود را در داخل خانه بنا کنید در جایی که دما یکسان بماند.این مزرعه کمتر از 0.186 متر مربع جا اشغال میکند. پس کمبود جا مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. آنها محیط های تاریک را بیشتر ترجیح می‌دهند که این فاصله کم میان هر سبد را توجیه می کند. و شما می توانید آنها را در کناری از اتاق پشتی خود پنهان کنید.

    این حشرات در تبدیل غذا به پروتئین بسیار کارآمد هستند و نسبت تبدیل آنها دو به یک می باشد. غذای معمول میل ورم ها سبوس گندم است و بسیار ارزان قیمت است همچنین شما می توانید به آنها جو پرک، علف خشک شده و همچنین هر نوع غذای آلی بدهید. همینطور آنها از کود زراعی نیز خوششان می آید؛ نوعی که از ضایعات و مدفوع خرگوش،خوکچه هندی و بز به وجود می آید. شما می توانید این کود را به نسبت مساوی با چیزی مانند سبوس گندم مخلوط کنید.

    این حشرات آب نمی خورند و به جای آن رطوبت را از سبزیجات دریافت می‌کنند. ما هر روز مقداری پوست یا قطعه های میوه و سبزیجات را که شامل هویج، سیب زمینی، خیار، کدو و سیب و… می باشد در طبقات آنها قرار می‌دهیم. شما باید دقت کنید که زیستگاه نباید مرطوب شود، پس از میوه های بسیار مرطوب و میوه هایی که سریع خراب می شوند خودداری کنید. – مانند توت فرنگی.

    کپی بخش یا کل این مطلب تنها با کسب مجوز مکتوب و لینک فعال منبع امکان پذیر است.

    [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=”.vc_custom_1563118925940{padding-bottom: 20px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column]

    طرح توجیهی پرورش کرم میل ورم (آپدیت بهار ۱۴۰۱)

    149,000 تومان

    38 صفحه فایل word و pdf
     حجم فایل : 1.6 مگابایت
    لینک دانلود این فایل بلافاصله پس از پرداخت برای شما نمایان خواهد شد.همچنین یک نسخه به ایمیل وارد شده در صفحه پرداخت ارسال میشود.

    wws پشتیبانی واتساپ سفارش اختصاصی سازی این طرح توجیهی
    الف) اطلاعات  ظرفيت و میزان ارائه خدمات در ضریب نقطه سربسر
    ردیف عنوان شاخص اطلاعاتی میزان واحد
    1 ضریب ميزان ارائه خدمات در نقطه سربسر 24 درصد
    ب ) اطلاعات مالي و اقتصادی طرح
    ردیف عنوان شاخص اطلاعاتی میزان واحد
    1 میزان سرمایه کل مورد نیاز اجرای طرح 30,714 میلیون ریال
    2 میزان سرمایه ثابت 30,409 میلیون ریال
    3 میزان سرمایه در گردش 304 میلیون ریال
    4 نرخ برگشت سرمایه 31 درصد
    5 مدت زمان برگشت سرمایه 3.3 سال
    6 سود خالص 9,406 میلیون ریال
    7 سود ناخالص 18,639 میلیون ریال
    8 هزینه خرید قطعات و مواد اولیه 1,261 میلیون ریال
    9 هزینه های عملیاتی سالانه مورد نیاز طرح 5,692 میلیون ریال
    10 ارزش افزوده خالص طرح 16,216 میلیون ریال
    11 ارزش افزوده ناخالص طرح 18,069 میلیون ریال
    12 هزینه های نگهداری و تعمیرات (نت) سالانه طرح 462 میلیون ریال
    13 هزینه های استهلاک طرح 1,276 میلیون ريال
    14 سرمایه مورد نیاز جهت تامین ابنیه و سالن ها 12,426 میلیون ریال
    15 سرمایه مورد نیاز خرید تجهیزات 2,662 میلیون ریال
    16 هزینه های متغیر طرح 3,028 میلیون ریال
    17 سرمایه مورد نیاز تامین وسایل حمل و نقل شهری و کارگاهی 1,500 میلیون ریال
    18 ارزش فروش محصولات 19,900 میلیون ریال
    19 هزینه های ثابت طرح 3,988 میلیون ریال
    20 تعداد پرسنل ستادی و اجرایی مورد نیاز اجرای طرح 6 نفر
    21 هزینه های قبل از بهره برداری طرح 578 میلیون ریال
    22 هزینه های حاملهای انرژی(سوخت ، آب شرب ، برق و…) 107 میلیون ریال
    23 میزان حقوق سالانه پرسنل ستادی و اجرایی طرح 3,197 میلیون ریال
    24 نسبت افزوده ناخالص به ارزش خدمات ارائه شده 91 درصد
    25 نسبت افزوده خالص به ارزش خدمات ارائه شده 81 درصد
    26 نسبت افزوده خالص به سرمایه گذاری کل 53 درصد
    27 سرانه سرمایه ثابت 5,068 میلیون ریال
    28 سرانه سرمایه گذاری کل 5,119 میلیون ریال
    29 نسبت سود خالص به ارزش خدمات ارائه شده 47 درصد
    30 سرانه ارزش خدمات ارائه شده 3,317 میلیون ریال
    31 نسبت سود خالص به سرمایه ثابت 12 درصد
    32 مقدار NPV 7,645 میلیون ریال
    33 مقدار NPV/I 20 درصد
    34 میزان IRR در حالت عادی 33 درصد
    35 میزان IRR در حالت بدبینانه 28 درصد

    سرفصل های طرح توجیهی میلورم :

    • محاسبه سرمايه ثابت مورد نياز طرح
      – زمین
      – سرمايه مورد نياز جهت محوطه سازي
      – سرمايه مورد نياز جهت ساخت و سازهای
      – سرمايه مورد نياز جهت تامين ؛ نصب و راه اندازی تاسیسات
      – سرمايه مورد نياز جهت تامين وسايل حمل و نقل کارگاهی و شهري
      – سرمايه مورد نياز جهت تامين وسايل اداري ، آزمایشگاه و پشتيباني
      – سرمايه مورد نياز جهت تامين , نصب و راه اندازي تجهيزات مورد نياز
      – سرمایه مورد نیاز خرید انشعابات مورد نیاز
      – هزينه هاي قبل از بهره برداري
      – جمع بندي تعیین میزان سرمایه ثابت مورد نیاز اجرای طرح
    • محاسبه هزینه های عملیاتی سالانه مورد نياز طرح
      – هزینه های حقوق و مزاياي سالانه کارکنان
      – هزینه های سالانه حامل¬های انرژی و ارتباطات
      – هزینه های سالانه استهلاک
      – هزینه های سالانه نگهداری و تعمیرات
      – هزینه های سالانه اداری و پشتیبانی
      – جمع بندي تعیین میزان هزینه های عملیاتی سالانه مورد نیاز اجرای طرح
    • محاسبه سرمایه در گردش مورد نياز طرح
      – هزینه های خرید سالانه مواد اولیه مورد نیاز
      – جمع بندي تعیین میزان سرمایه در گردش مورد نیاز اجرای طرح
    • محاسبه سرمايه کل مورد نياز طرح
      – ارزش محصولات توليد شده
    • متوسط ارزش سود خالص درطول يک سال کاري
      – محاسبه سود ناخالص
      – محاسبه سود قبل از پرداخت مالیات
      – محاسبه سود خالص
    • متوسط ميزان برگشت سرمايه نسبت به سود خالص
    • مدت زمان برگشت سرمايه
    • تعیین نقطه سربسری– محاسبه متوسط هزینه های ثابت سالانه
      – محاسبه متوسط هزینه های متغیر سالانه
      – محاسبه نقطه سربسری ارائه خدمات ارائه شده
    • تجزيه و تحليل شاخص های (نسبت های) مالی طرح
    • محاسبه شاخص های تصمیم گیری و تحلیل اقتصادی
      – محاسبه ارزش فعلی خالص طرح Net Present Value ) NPV)
      – محاسبه ارزش فعلی درآمدهای طرح
      – محاسبه ارزش فعلی هزینه های طرح
      – نحوه محاسبه مقدار NPV
      – محاسبه نرخ بازگشت سرمایه NPV Ratio) NPV/I)
      – محاسبه نرخ بازده داخلی Internal Rate of Return ) IRR)
      – تحلیل حساسیت

    دیدگاهها

    هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

    اولین نفری باشید که دیدگاهی را ارسال می کنید برای “طرح توجیهی پرورش کرم میل ورم (آپدیت بهار ۱۴۰۱)”

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    [/vc_column][/vc_row]

    امتیاز کاربران: 3.79 ( 7 رای)
    سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

20 دیدگاه

  1. با سلام و احترام
    توی جایی که صرو صدا هست مثل سالن پرورش ماهی آکواریومی میشه این کرم را پرورش داد؟
     

    1. سلام و احترام
      تو جایی ک سر و صدا هست هم میشه . به شرطی که پرورشگاه میلورم سرپوشیده و مسقف باشه.

  2. با سلام بنده اصلا اطلاعی از پرورش ندارم چگونه میتوانم با شما تماس بگیرم واز همه چی مطلع شوم کلاسها چند روزه هست چون از شهرستان باید بیام تشکر از شما

    1. با سلام و احترام
      دوره میلورم یکروزه اس. دوره ها فعلا به خاطر شرایط کرونا فقط آنلاین برگزار میشه.
      شماره تماس برای اطلاع از دوره ها (ساعات پاسخگویی 9 الی 15) 02128421508 (داخلی ۲)

  3. سلام و خسته نباشید
    به نظر من فقط شما بیشتر اموزش دادید که چطور یه سازه درست کنیم که کسی میخواد تازه شرو کنه بهش احتیاج نداره با چنتا چیز ساده میتونه راه بندازه و اگر علاقه مند بود بره سراغ این کارا
    شما باید اول درباره چگونگی پرورش از صفر تا صد توضیح کامل میدادید
    سپاس

    1. با سلام
      صفر تا صد کار رو کارشناسانمون توی دوره آموزش حضوری و آنلاین پرورش و تکثیر میلورم و جیرجیرک اموزش میدن.مقاله رو اصلاح کردیم اصلاحیات جدید (سرمایه مورد نیاز و سود پرورش کرم میل ورم) میتونه توی تصمیم گیریتون برای شروع کمک کنه در صورت تمایل مطالعه بفرمایید.

  4. سلام.

    لطف بفرمائید توضیحاتی در مورد طرح توجیهی پرورش میلورم بدهید.
    مقدار تولید درج شده در طرح قابل تغییر هست. مجوز های قانونی برای تولید از چه ارگان و سازمانی !؟ تصحیلاتی که میشه دریافت کرد !؟
    اینکه مدارک آموزشی شما در روند ایجاد این کسب و کار چه مقدار تاثیر گذار هست هم بجهت اجرای کسب وکار و هم از نظر ارائه به ارگان های مربوطه برای دریافت مجوز فعالیت واحد تولیدی

    1. با سلام
      تغییرات جزئی میتونید بدید اما ظرفیتش رو نمیشه چون بایستی کل جداول رو تغییر بدید که نیاز به دانش نگارش طرح توجیهی داشته باشید.اگر دانشش رو ندارید هر ظرفیتی خواستید میتونیم بنویسیم واستون کافیه روی لینک زیر کلیک کنید و روی تب “طرح توجیهی اختصاصی نیاز دارید؟” کلیک کرده و اطلاعات مربوط رو به همراه ظرفیت مورد نظر تکمیل بفرمایید تا همکارانمون طرحتون رو اختصاصی بنویسن

      طرح توجیهی پرورش کرم میل ورم

      مجوز ها رو از محیط زیست بایستی اقدام بفرمایید.برای تسهیلات از جهاد کشاورزی شهرتون بپرسید بهتر در جریانن

      بله یکی از مدارکی که برای دریافت مجوز لازمه مدرک دوره هست که مدرک دورمون مورد تاییده نظام مهندسی کشاورزی و محیط زیسته

      گذراندن دوره در روند کار بسیار بهتون کمک میکنه چون در حین کار با مدرس دوره و سایر کاراموزان از طریق گروه تلگرامی در ارتباط خواهید بود

  5. با تشکر از سایت مفیدتون.جسارتن میخواسم بدونم دلیل سیاه شدن و مردن شفیره های میلورم چیه.مقداری کرم اوردم تو محیط مزرعه دما 25 رطوبت 50 الی 60 اما شفیرها بعد از جدا سازی و قرار گرفتن در ظرف پلاستیکی دیگه باز سیاه میشن!!!!!!!!! ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.سپاس

    1. با سلام و احترام
      جنتا دلیل داره
      ضربه و فشار مرحله اوله
      بعد سیاه شدن
      مثل ویروس واگیر میمونه
      و البته واسه شفیره رطوبت بالاس انفد
      و باید تو ظرف حتما بستر باشه
      دما نسبی 24
      رطوبت نسبی 40نهاییییت45
      واسه شفیره 40
      واسه میلورم تا 60هم موردی نداره
      شفیره تو تاریکی باشه
      نور مستقیم به هبچ عنوان نگیرن
      همینارو اوکی کنید دوره بعد شفیره بازدهیش عالی می‌شه

  6. با سلام و تشکر از راهنماییهاتون
    میخواستم بدونم چطور میتونم میل ورم ها رو خشک کنم.آیا دستگاه خاصی نیاز هست؟
    و بعد از خشک کردن شرایط نگهداریشون به چه صورت هست؟
    با تشکر

    1. با سلام واحترام

      ما پرورش دهنده نیستیم ولی دوره ای هست در شیراز که میتونیم شما رو معرفی کنیم و برید اونجا و آموزش 0 تا 100 پرورش میلورم رو ببینید.
      برای اطلاع از شرایط ثبت نام در دوره پرورش میل ورم و سرفصل های آموزشی به اینجا کلیک کنید.

  7. با سلام واحترام:
    مطلبی که انتخاب کردید میتونست خیلی مفید باشه اگه بجای کپی صرف از مطالب خارجی یه زحمت کوچیک میکشیدید و یه سری نکات رو رعایت میکردید
    1_در ایران کل ملت از واحدهای اندازه گیری متر و سانتی متر و برای وزن از گرم و کیلوگرم استفاده میکنن و بنابراین عملا مطالبتون هیچ کاربردی ندارن و قول میدم برای 90 درصد بازدید کننده هاتون بلااستفاده هستند
    2_مورد بعدی استقاده نکردن از تصویر هست . کلی مطلب و آموزش دارید که هیچ تصویری براش دیده نمیشه و باید بدونید که صرفا مطلب تئوری کارآیی چندانی نداره و کمتر کسی میتونه با اتکا به این مطلب چیزی بسازه و اگه هم بسازن معمولا یه چیز دیگه از آب در میاد
    3_مورد بعدی استفاده از کلیپ زبان اصلیه /آخه چند نفر دیدید که زبانش اینقدر فول باشه که بفهمه این بنده خدا چی داره میگه و اینکه فقط به کار عملی که تو کلیپ نشون میده بسنده کنن خیلی کارآیی نداره
    شما که زحمت میکشید ،کارتونو کامل کنید تا مفید باشه یه زیرنویس برای کلیپ ،تغییر واحدهای اینچ و پوند به واحدهای قابل فهم برای ایران و اضافه کردن تصویر برای هر مطلب که ارائه میدید میتونه سایتتونو به یه سایت خیلی عالی و کارا تبدیل کنه

    ان شاءالله بنده رو بخاطر نقد مطالبتون ببخشید. با تشکر

  8. سلام
    واقعا بابت توصضیحات خوبتون ممنونم
    چنتا سوال دارم
    اول:از زمان به دنیا اومدن سوسک تا به دنیا اومدن لارو حدود یک ماه زمان برد حالا سوال من اینه سوسک هایی که از تخم جدا کردم ، آیا دوباره تخم میذارن؟ زمان چقده ؟ اصلا دوباره جفتگیری میکنند؟
    دوم: لارو های کوچک غذا میخوان؟ (سنشون حدود یک هفتس)
    سوم: آیا واقعا این سوسک ها برای سلامتی ضرر داره؟

    1. با سلام و احترام.
      بله دوباره تخم میزارند، غذا هم میخوان لاروها،، بله بوی اونا برا سلامتی مضر است و دوباره هم جفت گیری انجام می شود

      1. سلام خسته نباشید اگ بوشون برا سلامتی ضرر داره باید چیکار کنیم ماسک بزنیم ؟و چ ضرری داره چ اتفاقی برا بدن یک انسان میوفته ؟ممنون از شما

        1. با سلام و احترام

          یله ماسک بزنین، ماسک فیلتر دار و اگر ازین ماسک های شیمیایی هم بتونید تهیه کنید که خیلی هم بهتره.
          اگر بدون ماسک وارد محیط بشید باعث مشکلات تنفسی و حساسیت میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی