سفارش طرح توجیهی
دسته‌بندی نشده

آشنايي با ماشین الات تولید جک هاي هیدرولیکی

آشنايي با ماشین الات تولید جک هاي هیدرولیکی

امروزه در بسیارى از فرآیندهاى صنعتى، انتقال قدرت آن هم به صورت کم هزینه و با دقت زیاد مورد نظر است، در همین راستا بکارگیرى سیال تحت فشار در انتقال و کنترل قدرت در تمام شاخه هاى صنعت رو به گسترش است. استفاده از قدرت سیال به دو شاخه مهم هیدرولیک و نیوماتیک (تکنولوژی جدید) تقسیم می شود.
از نیوماتیک در مواردى که نیروهاى نسبتاً پایین (حدود یک تن) و سرعت هاى حرکتى بالا مورد نیاز باشد (مانند سیستم هایى که در قسمت هاى محرك رباتها به کار مى روند ) استفاده می کنند در صورتی که کاربردهاى سیستمهاى هیدرولیک عمدتاً در مواردى است که قدرت هاى بالا و سرعت هاى کنترل شده دقیق مورد نظر باشد (مانند جک هاى هیدرولیک، ترمز و فرمان هیدرولیک و…). حال این سوال پیش میاید که مزایاى یک سیستم هیدرولیک یا نیوماتیک نسبت به سایر سیستمهاى مکانیکى یا الکتریکى چیست؟ در جواب مى توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحى ساده
  • قابلیت افزایش نیرو
  • سادگى و دقت کنترل
  • انعطاف پذیرى
  • راندمان بالا
  • اطمینان

در سیستم هاى هیدرولیک و نیوماتیک نسبت به سایر سیستم هاى مکانیکى قطعات محرك کمترى وجود دارد و می توان در هر نقطه به حرکت هاى خطى یا دورانى با قدرت بالا و کنترل مناسب دست یافت،چون انتقال قدرت توسط جریان سیال پر فشار در خطوط انتقال (لوله ها و شیلنگ ها) صورت می گیرد ولى در سیستمهاى مکانیکى دیگر براى انتقال قدرت از اجزایى مانند بادامک، چرخ دنده، گاردان، اهرم، کلاچ و… استفاده می کنند.
در این سیستم ها می توان با اعمال نیروى کم به نیروى بالا و دقیق دست یافت هم چنین می توان نیرو هاى بزرگ خروجى را با اعمال نیروى کمى (مانند بازو بسته کردن شیرها و …) کنترل نمود. استفاده از شیلنگ هاى انعطاف پذیر، سیستم هاى هیدرولیک و نیوماتیک را به سیستم هاى انعطاف پذیرى تبدیل می کند که در آنها از محدودیتهاى مکانى که براى نصب سیستم هاى دیگر به چشم مى خورد خبرى نیست. سیستم هاى هیدرولیک و نیوماتیک به خاطر اصطکاك کم و هزینه پایین از راندمان بالایى برخوردار هستند، همچنین با استفاده از شیرهاى اطمینان و سوئیچ هاى فشارى و حرارتى می توان سیستمى مقاوم در برابر بارهاى ناگهانى، حرارت یا فشار بیش از حد ساخت که نشان از اطمینان بالاى این سیستم ها دارد.
جک هیدرولیک وسیله اي است که در آن نیرویی بر روغن موجود در یک استوانه کوچک وارد می شود. این نیرو سبب می شود که روغن غیر قابل تراکم به استوانه بزرگ منتقل شود. روغن به پیستون استوانه بزرگ فشار می آورد و باعث بلند شدن بار روي استوانه (مثلا ماشین) می شود. مکانیزم کار ماشینهاي جرثقیل، و غیره نیز چنین می باشد که در عین سادگی ، کار مفید زیادي با بازده بالا انجام می دهد . در ساختمان جک هیدرولیک از این واقعیت استفاده می شود که روغن تقریباً تراکم ناپذیر است و نیروي وارد بر خود را منتقل می کند. فشار وارد بر پیستون کوچک عیناً به پیستون بزرگ منتقل می شود و آنرا به طرف بالا می راند.
جک هیدرولیکی براي انجام کار یا جابجایی به کار می رود که عمده آن در طراحی و تجهیزات ادوات و ماشین آلات مخنلف مانند تزریق، بسته بندي، نساجی، کاشی سازي، جرئقیل ها و ماشین آلات راهسازي می باشد. جریان روغن ایجاد شده توسط عملکرد پمپ هیدرولیک و کنترل آن با شیر مناسب، سبب اعمال نیرو می شود. انرژي ناشی از سیال یا روغن به انرژي مکانیکی تبدیل می شود.

فرآیند تولید جک هیدرولیک به صورت زیر است:

  1. سوراخکاري: سوراخکاري قطعات نیم ساخته چدنی درپوش، رابط محور براي محل قرارگیري محور میله مهار بوسیله دریل انجام می گیرد.
  2. قلاویزکاري: این عملیات براي قطعات نیم ساخته و پس از سوراخکاري به لحاظ اتصال محور و میله مهار انجام می شود.
  3. برشکاري: عملیات برشکاري براي برش لوله و مفتول در تولید سیلندر، محور و میله مهار با استفاده از اره لنگ انجام می شود.
  4. تراشکاري: تراشکاري در مورد قطعات سیلندر (پخ زنی و پرداخت سطوح برش خورده)، درپوش (داخل تراشی)، محور (پیچ تراشی)، گلویی (تراشکاري محل قرارگرفتن سیلندر) و پیستون (روتراشی و پیشانی تراشی) با استفاده از ماشین تراش اونیورسال انجام می شود.
  5. مونتاژ: مونتاژ قطعات بر روي قطعه اصلی سیلندر پس از انجام زیر مونتاژهاي محور به رابط محور، گلویی به رابط محور و پیستون به رابط محور انجام می شود که قطعات درپوش، مجموع رابط محور و میله مهار به ترتیب با استفاده از قطعات اتصال پیچ و مهره انجام می شود . لازم به توضیح است که قطعات آب بندي نیز به تناسب در موقعیت مناسب نصب می شوند.
  6. چربی گیري: قبل از عملیات رنگ آمیزي و فسفاته کردن چربی گیري به روش اسپري صورت می گیرد.
  7. بعد از چربی گیري و فسفاته کردن عملیات شستشو سطوح خارجی محصول بوسیله اسپري صورت می گیرد.
  8. فسفاته کردن: جهت آماده سازي سطوح براي عملیات رنگ آمیزي فسفاته کردن نیز به روش اسپري گرم انجام می شود.
  9. بسته بندي: محصول ابتدا در کارتن هاي مقوایی قرار می گیرد و سپس در جعبه چوبی قرار می گیرد.

آشنايي با ماشین الات تولید جک هاي هیدرولیکی

امتیاز کاربران: 2.6 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی