سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن دام و طیور

چگونه مزرعه گاوداری راه اندازی کنم؟

راه اندازی مزرعه گاوداری نیازمند هزینه و سرمایه بسیار زیادی است، چیزی بیشتر از آنچه یک مزرعه تولید گوشت نیاز دارد. قبل از برنامه ریزی برای این کار و تصمیم برای راه اندازی گاوداری، از مسیر آن و چگونگی ورود به آن آگاه باشید. حتی اگر در یک مزرعه بزرگ شده باشید مدیریت خودتان یعنی نشستن طولانی مدت و جلسات برنامه ریزی طولانی مدت. ایـ توجیهی در طول این مسیر شما را راهنمایی می کند اما به یاد داشته باشید اطلاعات اهل محل برای هر مزرعه داری با ارزش است.

1

برنامه ریزی برای راه اندازی گاوداری

تحقیق درباره گونه ها و دام پرورده: معمول ترین حیوانات شیری،گاوها و بزها (مناسب برای یک مزرعه کوچک) هستند. با تولید مثل هر کدام محصولات لبنی فراوانی خواهید داشت و اطلاعات محلی بهترین روش انتخاب بین آنها است. با سازمان های دولتی مربوطه (جهاد کشاورزی)، رابط های دانشگاه های کشاورزی و گاوداری ها در تماس باشید و از آنها اطلاعاتی را که در تصمیم گیری به شما کمک می کند بخواهید:

    • جلوگیری از جفت گیری و اصلاح نژادهایی که در شرایط آب و هوایی شما ناموفق است.
    • برای هر تولید مثل، هزینه نگهداری سالانه را با تولید شیر سالانه تقسیم کنید تا هزینه تولید را با هر واحد شیر تولیدی حساب کنید.
    • آیا تقاضای محلی برای شیر تولید شده (بر اساس گونه های جانوری و درصد چربی شیر) هست؟ کره و پنیر چطور؟ (محصولاتی که درصد بالایی از چربی مفید است)؟
    • چقدر زمان و هزینه برای پرورش یک گوساله تا سن شیردهی لازم است؟ چقدر می توانید گوساله ها را بفروشید؟

مطالب پیشنهادی: راهنمای کامل پرورش گاو شیری

2

یک منبع غذایی را انتخاب کنید

یک منبع غذایی را انتخاب کنید

غذا دادن به دام ها به صورت متمرکز نیازمند کار کمتر اما هزینه بیشتری است. مزارع جدید اغلب با افزودن مدیریت چرای فشرده و معقولانه (MRG ) به آن در هزینه ها صرفه جویی می کنند. به قیمت اجاره زمین ها نگاهی بیاندازید و تعیین کنید هر جریب (هر جریب ۴٬۰۴۶ مترمربع می باشد) زمین ظرفیت چه تعداد دام را دارد. دام ها حدود 40% از وزنشان را هر روز برای ذخیره خوراک و علوفه نیاز دارند. به طور ایده آل، چراگاه شما باید در زمان مخصوص تولیدی بیشتر از این داشته باشد تا به این ترتیب بتوانید اضافه آن را برای زمستان انبار کنید.
اجاره زمین بهتر از خرید یک مزرعه جدید است. تا راه اندازی کامل مزرعه تان صبر کنید و به این ترتیب به انعطاف پذیری مالی احتیاجی ندارید.

مطالب پیشنهادی: طرح تولید علوفه تازه به روش هیدروپونیک

3

برای تولید مثل دام ها برنامه ریزی کنید

برای تولید مثل دام ها برنامه ریزی کنید

گاوهای نر شیری به حرکات خطرناک مشهور هستند و در هر حالت هر چه سنشان بیشتر می شود گران تر می شوند. گزینه های امن تر با هزینه ای برای خدمات هنگام تولد یا عمل لقاح مصنوعی (Artificial Insemination) ارائه می شوند. لقاح مصنوعی تقریبا همیشه ارازان ترین گزینه است و وقتی به درستی (به طور ایده آل با آموزش تکنولوژی های Al ) انجام شود میزان موفقیت مساوی یا بالاتری از روش های دیگر دارد.

برنامه های لقاح مصنوعی در حال حاضر در هند و بسیاری از کشورهای آفریقایی گسترده شده است. نجات یافته ها تعداد چشمگیری نیستند و برنامه ها کیفیت مختلفی دارند اما هنوز هم ارزش دارند.

نر: شاخص گله ماده نسبت به گونه ها و سن نرها متفاوت هستند. یک گاو نر جوان معمولا می تواند به 20 تا 25 گاو ماده سرویس بدهد در حالی که یک گاو نر سالم و بالغ می تواند از عهده 40 گاو ماده بر بیاید.

4

روندهای مزرعه داری را مطالعه و بررسی کنید

روندهای مزرعه داری را مطالعه و بررسی کنید

اگر تا به حال تجربه مزرعه داری و گاوداری نداشته اید، برای یادگیری درباره اصلاح نژاد، زاییدن، مدیریت کودها، از شیر گرفتن گوساله ها، دوشیدن شیر گاوها و مدیریت محصولات وقت بگذارید. مزرعه داری مستلزم زمان، کار و دانش زیادی است به همین دلیل با چشمانی باز قدم به این راه بگذارید.

جهت شرکت در دوره خصوصی مزرعه گاوداری با بخش پشتیبانی ایـ توجیهی تماس حاصل فرمایید.

  • اگر در تمام این موارد تازه کار هستید ابتدا سعی کنید در مزرعه گاوداری دیگری کمی تجربه کاری به دست بیاورید.
5

سرمایه گذاری کنید

سرمایه گذاری کنید

یک مزرعه گاوداری برای راه اندازی به سرمایه ای بلندمدت نیاز دارد. خرید یک مزرعه گاوداری آماده کار را راحت تر می کند و اگر خودتان تمایل به مقداری تعمیرات داشته باشید می توانید در پولتان هم صرفه جویی کنید.

اگر می خواهید مزرعه گاوداری را بخرید یا خودتان آن را کاملا راه اندازی و اداره کنید مطمئن باشید که امکانات زیر را دارید:

  • امکاناتی ضدعفونی شده برای ذخیره و پاستوریزه کردن شیر اگر در منطقه شما نیاز است.
  • اتاقک یا انبارهای خشک و رو به آفتاب ایمن از تغییرات آب و هوایی و دما.
  • فضای مخصوص شیردوشی یا قاب گردن
  • مخزن خوراک و مخزن کود
  • فضای جداگانه برای گوساله ها
  • تجهیزات (شامل تراکتورها) و تجهیزات انبارداری منطقه ای
  • چاه برای آب دادن به گاوها به علاوه سیستم انتقال آب به تانک ها در چراگاه
  • سیستم آبیاری برای چراگاه ( الزامی نیست)

توجه: اگر ممکن است فضایی را برای گسترش یک گله بزرگ فراهم کنید.

مطالب پیشنهادی: طرح پرورش بز سانن و آلپاین

6

منبعی خوب برای حیوانات پیدا کنید

منبعی خوب برای حیوانات پیدا کنید

قبل از خرید تمام حیوانات شیرده را شخصا بررسی کنید مثلا چند بار شیرشان را بدوشید. حیوان باید سالم و در برابر بیماری ها واکسینه باشد. بهترین کار این است که حیوانات را فوری بعد از تولد در دومین یا سومین شیردهی ( وقتی تولید شیر در بیشترین حد ممکن است) تا زمانی که شیرگروه اول رو به خشک شدن باشد برای خرید نیمه دوم گله صبر کنید به این ترتیب مزرعه شما ظرفیت یک سال کامل تولید شیر را دارد.

7

درباره بازارهای محلی شیر جستجو کنید

درباره بازارهای محلی شیر جستجو کنید

اگر فقط با چند حیوان کارتان را شروع کردید با کشاورزان نزدیکتان که گاوداری دارند صحبت کنید و درباره فروش به فروشگاه ها و فروشندگان محلی با آنها مشورت کنید. اگر گله ای نسبتا بزرگ تر دارید می توانید با فروش شیر به شرکتی که پخش چنین محصولاتی را به عهده دارد درآمدی ثابت تر داشته باشید.

8

با جهاد کشاورزی در تماس باشید

با جهاد کشاورزی در تماس باشید

ممکن است جهاد کشاورزی محلی یا منطقه ای شما برای راه اندازی مزرعه گاوداری، فروش شیر، آبیاری زمین یا کرایه وسایل کمکی از شما مجوز یا کاغذبازی و تشریفات اداری بخواهد.

9

طرح توجیهی تهیه کنید

طرح توجیهی تهیه کنید
تمام برآوردهای مالیتان در برنامه ای قرار دهید که چند سال اول کسب و کار شما را پوشش دهید که برای این منظور می توانید طرح توجیهی گاوداری را تهیه فرمایید. علاوه بر اقلام الزامی بالا، به یاد داشته باشید هزینه تقریبی مراقبت های دامپزشکی هر حیوان و هزینه هر کارگری را هم که می خواهید استخدام کنید در نظر بگیرید. همچنین یک منبع سود اضافه را هم به دقت بررسی کنید: فروش کود.

  • قبل از گرفتن وام از بانک، با موسسات دولتی درباره یارانه ها و وام های کشاورزان تماس بگیرید.
  • وقتی سودهای آتی را تخمین می زنید، از متوسط قیمت شیر(یا کمی پایین تر) در چند سال گذشته استفاده کنید. شما نمی خواهید اگر قیمت شیر پایین آمد ورشکست شوید.
  • به عنوان یک قاعده کلی، شما برای هر 10 دام شیرده یک کارگر و برای هر 20 دامی که شیرشان خشک می شود به یک کارگر دیگر برای گاوداری تان نیاز دارید.

جهت سفارش طرح توجیهی فرم سفارشرا تکمیل فرمایید کارشناسان ایـ توجیهی در کوتاهترین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت.

10

یادگیری اصول کار

یادگیری اصول کار
هر حیوان را جداگانه علامت گذاری کنید : اگر تعداد حیواناتی که دارید زیاد هستند باید آنها را علامت گذاری کنید تا از آنها جداگانه اطلاعات داشته باشید. این کار به شما کمک می کند تولید شیر جداگانه و بیماری هر حیوان را پیگیری کنید. برچسب زدن روشی رایج است.

11

شیوع بیماری را کنترل کنید

شیوع بیماری را کنترل کنید
همیشه حیوانات عاری از بیماری را بخرید و آنها را در طول انتقال به مزرعه گاوداری تان از دیگر حیوانات جدا کنید. قرنطینه کردن تازه واردها (و حیواناتی که بیمار شده اند) توصیه می شود به خصوص اگر اخیرا سابقه سلامت قابل اعتمادی نداشته باشند.
جهاد کشاورزی یا دامپزشکی محلی می توانند توصیه هایی مخصوص درباره بیماری ها در منطقه تان به شما بدهند.

  • تجهیزاتی که به طور مشترک بین مزارع استفاده شده می توانند بیماری را سرایت دهد. سعی کنید از محل استفاده قبلی این تجهیزات و سلامت حیوانات آنجا مطمئن شوید.
  • کنه های حامل بیماری مشکلی اساسی برای دام است. حیوانات را مرتب برای نبود کنه ها معاینه کنید و محل زندگیشان را با برس مخصوص پاک کنید.

مطالب پیشنهادی: آشنایی با پرورش بز مورسیا

12

یک رژیم غذایی مناسب برای حیوانات تعیین کنید

یک رژیم غذایی مناسب برای حیوانات تعیین کنید
غذا دادن به گاوها و دیگر دام ها می تواند کاری پیچیده باشد. انواع مختلفی از خوراک و علوفه دام وجود دارد که مقادیر مختلفی از انرژی، پروتئین، مواد زبرسبوس دار و مغذی را فراهم می کند. یک دامپزشک یا کشاورز باتجربه می تواند در استفاده از مواد غذایی که در حال حاضر دارید به شما کمک کنند. مواد معدنی لیسیدنی یا مکمل های معدنی بخشی مهم از رژیم غذایی حیوانات هستند.

خوراک کپک زده یا خوراک ذخیره شده در محلی مشابه مثل مواد بیماری زا و دیگر مواد آلوده کننده می توانند خطر مسمومیت را به شیر منتقل کنند. حیواناتی که شیرشان فعلا خشک شده است احتیاجات غذایی بیشتری در مقایسه با حیواناتی که برای تولید گوشت پرورش می یابند دارند. مواد غذایی نامناسب می تواند منجر به تولید کمتر شیر یا شیری با کیفیت پایین تر شود.

مطالب مرتبط: طرح توجیهی گاوداری گوشتی 100 راسی

13

حیوانات را بارها بدوشید

حیوانات را بارها بدوشید
حیوانات شیرده به طور معمول باید دو تا سه بار در روز دوشیده شوند. حیوان را به محلی تمیز منتقل کنید. دست هایتان و پستان های حیوان را قبل از دوشیدن بشویید و خشک کنید.

  • اگر تا به حال حیوانی را ندوشیده اید یاد بگیرید چطور یک گاو یا بز را بدوشید.
14

از چرخه زایش اطلاع داشته باشید

 از چرخه زایش اطلاع داشته باشید

شما باید مرتب به زاد و ولد حیوانات ماده رسیدگی کنید تا آنها را تا جایی که امکان دارد شیرده نگه دارید. چرخه جفت گیری، زاییدن و از شیر گرفتن به نیازهای غذایی، سلامت و البته تولید شیر حیوان بستگی دارد. راهنمای ما درباره گاوها اصول را به شما ارائه می دهد اما این اصول بر اساس گونه و سن متفاوت است.

بر خلاف گاوداری هایی که دام را برای گوشت پرورش می دهند شما حیوانات را تمام سال برای ثابت نگه داشتن تولید شیر جفت گیری و زاد و ولد می کنید. پیگیری مسیری که هر حیوان در چه مرحله ای از این چرخه است بسیار مهم است به همین دلیل شما می توانید طرحی را دنبال کنید که درآمدتان را تا حد ممکن ثابت نگه دارد.

15

برای تغییراتی در گله برنامه ریزی کنید

برای تغییراتی در گله برنامه ریزی کنید

فروش، کشتار یا نگه داشتن یک حیوان یکی از مشکل ترین سوالات یک گاودار است. کشتن حیوانات ضعیف تر به شما امکان جایگزینی یک حیوان کم بازده با یک حیوان باکیفیت تر و بالا بردن کیفیت ژنتیک گله را به شما می دهد. هر دو این ها عواملی مهم هستند اما اجرای آنها بدون برنامه ریزی می تواند هزینه های بسیار زیادی برای جایگزینی حیوانات اضافه کند. این نکته را در طرح توجیهیتان در نظر بگیرید و هزینه و سود تولید هر گاو نر یا ماده را هم در طرحتان قرار دهید.

نکات مهم

  • سلامت گله برای کار تولید لبنیات بسیار مهم است. گاوهای شیرده می توانند به آسانی مریض شوند و از قسمت پاها و پستان ها بیشتر از گاوهای گوشتی مستعد آسیب دیدن هستند. به منظور داشتن یک گله لبنی سالم، اقدامات بهداشتی سختگیرانه باید همیشه در نظر گرفته شود.
  • دقت داشته باشید روش های خوبی برای فراهم کردن راحتی هر چه بیشتر گاوها هنگام دوشیدن آنها به کار گرفته اید.
  • اجازه بدهید گوساله ها برای قدرت کافی گرفتن حداقل تا یک ماه شیر بخورند.
  • کود دام لبنی بدبو است. اجازه ندهید در طویله ها انباشته شوند. سیستمی داشته باشید که برای به حداقل رساندن بوی آمونیاک تولید شده در ادرار و مدفوع به راحتی کود را از طویله به تالاب ها حرکت دهد.
  • زمستان می تواند دورانی مشکل برای گله باشد. آنها باید طویله ای خوب و سرپوشیده یا ساختمانی مشابه و ایمن در برابر باد و وضعیت نامناسب هوایی داشته باشند.

تذکرات

فکر نکنید این کار مسیری هموار و بدون مشکل است. شما هر روز قبل از طلوع آفتاب تا بعد از غروب آفتاب سرتان شلوغ است و کارهای زیادی از دوشیدن گاوها تا کاغذبازی ها و تعمیر ماشین آلات را دارید. استخدام افرادی قابل اعتماد به شما کمک می کند اما باید بر آنها نظارت داشته باشید تا اداره مزرعه را بدون مشکل پیش ببرند.

راه اندازی گاوداری خیلی گران است. زیر بار سنگین قرض رفتن بدون داشتن شغل دومی که بشود به آن تکیه کردن می تواند خیلی خطرناک باشد چرا که یک تغییر قیمت در شیر یا گندم و سایر غلات می تواند شما را ورشکسته کند. اگر در حال حاضر منبع مالی قابل اطمینانی ندارید به پرورش حیوانات برای تولید گوشت (گاو پرواری،گوسفند پرواری،شتر و…) فکر کنید.

مطالب پیشنهادی: سرمایه‌گذاری در پرورش دام سبک و تولید شیر

کپی بخش یا کل این مطلب تنها با کسب مجوز مکتوب و لینک فعال منبع امکان پذیر است.

جستجوی کاربران برای این مطلب:

  • گاوداری صنعتی
  • گاو‌داری
امتیاز نویسنده

امتیاز کاربران: 3.08 ( 10 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی