سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن کشاورزی

درخت مورینگا درختی مخصوص جنوب ایران

کشت درخت مورینگا

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

درخت مورینگا درختی مخصوص جنوب ایران

درخت مورینگا اولیفرا در جنوب ایران به نام “گز روغنی” مشهور می باشد همچنین به عنوان مهم ترین منعقد کننده طبیعی دنیا شناخته شده است. مورینگا اولیفرا یک درخت گرمسیری متعلق به خانواده مورینگاسه است که شامل 14 گونه می باشد. در اطراف رود نیل به خصوص کشور سودان از دانه های این درخت جهت کاهش کدورت آب استفاده می شود.

نهال مورینگا مرغوب موجود، ارسال به سراسر کشور، جهت تهیه و خرید با ما تماس بگیرید : ۲۸۴۲۱۵۰۸-۰۲۱ داخلی ۳
شماره واتس اپ : ۰۹۳۹۴۷۱۰۴۶۲

درخت مورینگا اولیفرا در اطراف رود نیل به شجره الرواق یا درخت زلال مشهور است. گونه اولیفرا بومی هند شمالی و معروفترین گونه در بین همه گونه ها می باشد. این درخت که نسبتاً به خشکی مقاوم است هم در نواحی خشک و نیمه خشک و هم در نواحی مرطوب رشد می کند و به درخت معجزه معروف است. از جمله موارد مصرف مورینگا میتوان به مصرف آن در غذای کودک، علوفه حیوانات، تصفیه آب، داروهای طبیعی، باروری، حصار، سوخت چوبی، آفت کش طبیعی اشاره نمود. علاوه براین برگ های مورینگا را می توان جهت افزایش سوخت و ساز بدن و در نتیجه کاهش وزن بدن استفاده نمود، به دلیل اینکه مورینگا انرژی بدن را بدون قند فراهم می کند . همچنین برگ ها می توانند جهت زیباسازی پوست مورد استفاده قرار گیرند، این برگ های کوچک می توانند جان میلیون ها نفر را نجات دهند.

برگ ها دارای مقادیر بالایی از ترکیبات ضد التهابی و ضد سمی و مواد آنتی اکسیدانی می باشند. خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی برگ های مورینگا نیز زمانی مفید است که هنگام گزش حشرات و ایجاد زخم استفاده شوند. قرار دادن برگ مورینگا درون خاک می تواند از بیماری Pythium debaryanum در نها لها جلوگیری کند. همچنین از برگ های خرد شده آن می توان برای تمیز کردن ظروف پخت و پز و حتی دیوارها استفاده نمود. در بعضی از بخش های هند و آفریقا، غلاف ها، برگ ها و گ لهای این درخت به عنوان یک منبع غذایی به کار می رود. برگ های این درخت سرشار از ویتامین ها ، مواد معدنی و پروتئین ها می باشد.

محتوی کلسیم و آهن دانه های درخت مورینگا بسیار بالا است و در فیلیپین جهت کم خونی تجویز می گردد. روغن استخراج شده از دانه های درخت مورینگا دارای 73 درصد اولئیک اسید است و جهت پخت و پز و روغن کاری استفاده می گردد. محققان نشان دادند که تغذیه گاوها با برگ های درخت مورینگا با پروتئین بالا، افزایش وزن آن ها را تا 32 درصد و تولید شیر آن ها را 43 تا 65 درصد افزایش داده است.

شرایط رشد درخت مورینگا اولیفرا

بهترین دمای رشد درخت مورینگا 25 تا 35 درجه سانتی گراد می باشد، ولیکن تا دمای 48 درجه سانتی گراد نیز مقاومت نشان می دهد. نیز مقاومت دارد. بدین معنا که قادر است در 9/pH 5= نیز مقاومت دارد بدین معنا که قادر است در خاک های اسیدی و خنثی نیز رشد کند. تنها 250 تا 3000 میلی متر بارندگی سالانه نیاز دارد. حتی می تواند در خاک های رسی خشک رشد کند، اگر چه بافت شنی زهکشی شده شرایط مطلوب تری برای رشدش می باشد. علاوه براین می تواند در گل و لای نیز رشد کند ولیکن قادر به تحمل جاری شدن سیل طولانی مدت و یا زهکشی ضعیف نمی باشد.

مطالب پیشنهادی : بررسی گیاهان دارویی متناسب با هر اقلیم

رشد درخت مورینگا می تواند از طریق بذز یا قلمه زنی باشد . پس از یک سال از کاشت می توان برگ هایش را برداشت نمود. همچنین گل و غلاف آن را نیز می توان پس از دو سال از کاشتش برداشت نمود. در عرض سه سال، یک درخت مورینگا 400-300 غلاف تولید می کند.ارتفاع رشدش تا 12 متر می رسد پودر اصلی و 100 %خالص مورینگا از برگ های جوان و تازه درخت هایش بدست می آید. این درختان هر چندماه یکبار هنگامی که ارتفاع آن ها حدوداً به 5 متر می رسد، برداشت می شوند.درختان مورینگا از لحاظ سرعت رشد، مقام دوم را پس از بامبو در جهان به خود اختصاص می دهند همچنین پس از قطع درخت، بافت گیاه شدیداً برای رشد و افزایش تولید برگ تمایل دارد

برگ های درخت مورینگا

برگ های درخت مورینگا بسیار سالم هستند زیرا آن ها حاوی تمامی نه اسید آمینه ضروری می باشند که معمولا تنها محصولات پروتئین، آهن و ،C حیوانی حاوی تمامی این مواد مغذی ضروری است. برگ ها حاوی مقدار قابل توجهی بتا کاروتن، ویتامین بیشتر از هویج، کلسیم بیشتر از شیر، پتاسیم A بیشتر از پرتقال، ویتامین C پتاسیم است. برگ های درخت مورینگا حاوی ویتامین بیشتر از موز، آهن بیشتر از اسفناج و از لحاظ کیفی حاوی پروتئینی برابر با شیر و تخم مرغ می باشد. علاوه براین برگ های مورینگا اولیفرا منابع غنی از فیبرهای رژیمی، نشاسته، بتاکاروتن، مواد معدنی (روی، منیزیوم و سلنیوم)، ید، لوتئین، زئاتین و غیره 8 گرم پروتئین، 434 میلی گرم کلسیم، 404 میلی گرم پتاسیم، 738 میکروگرم / می باشند.
درخت مورینگا
100 گرم از برگ درخت مورینگا حاوی 8/3 گرم پروتئین، 434 میلی گرم کلسیم، 404 میلی گرم پتاسیم، 738 میکروگرم ویتامین A و 164 میلی گرم ویتامین C می باشد پودر استخراج شده از برگ های مورینگا برای تولید مکم لهای غذایی نیز بکار می رود. از جمله این کاربرد می توان به استفاده پودر برگ مورینگا جهت مبارزه با بیماری سوء تغذیه و بیماری های دیگر و همچنین مکمل غذای مادران باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان به علت کمبود مواد معدنی و ویتامین در این افراد اشاره نمود.

مزایای استفاده از مورینگا اولیفرا

  • درمان و بهبود بی خوابی
  • دارای فیبر بالا
  • کنترل میزان قند خون
  • سرشار از آهن
  • کاهش درد عضله ها و مفاصل
  • کاهش میزان کلسترول در بدن
  • جلوگیری و درمان سرطان
  • درمان و بهبود سلامت قلب
  • سرشار از آنتی اکسیدان
  • جوان سازی و رفع چین و چروک پوست
  • مقاومت و درمان ریزش مو
  • جلوگیری از التهابات پوست سر در زمان رنگ زدن مو
  • تصفیه خون بدن
  • التیام سر دردها
  • افزایش استحکام و مقاومت استخوان ها
  • درمان و بهبود قدرت بینایی
  • افزایش سرعت بهبود زخم های عمیق
  • درمان چاقی
  • درمان ضایعات عروقی

درخت مورینگا

همان طور که در عکس فوق مشاهده می کنید خواص گیاه مورینگا، بیش از 11 برابر ویتامین A نسبت به هویج، 17 برابر کلسیم نسبت به شیر، 26 برابر آهن نسبت به اسفناج، 5 برابر ویتامین B1 نسبت به لوبیا چشم بلبلی، 18 برابر پتاسیم نسبت به موز، 2 برابر پروتئین نسبت به تخم مرغ، 15 برابر فیبر نسبت به گندم، 30 برابر ویتامین B2 نسبت به بادام و 4 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال می باشد.

نسبت میزان پروتئین ها و ویتامین های موجود در گیاه مورینگا، در برگ های تازه و خشک آن متغیر است؛ به این معنا که درصد پروتئین ها و ویتامین های موجود در برگ های تازه و برگ های خشک مورینگا با هم متفاوت است. نسبت ارزش غذایی موجود در برگ های تازه و خشک مورینگا را، در جدول زیر را مشاهده کنید:

برگ تازه موربرگ تازه مورینگاینگا رگ خشک مورینگابرگ خشک مورینگا
4 برابر ویتامین A نسبت به هویج 10 برابر ویتامین A نسبت به هویج
7 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال 1/2 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال
7 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال 17 برابر ویتامین C نسبت به پرتقال
3 برابر پتاسیم نسبت به موز 15 برابر پتاسیم نسبت به موز
3/4 برابر آهن نسبت به اسفناج 25 برابر آهن نسبت به اسفناج
2 برابر پروتئین نسبت به ماست 9 برابر پروتئین نسبت به ماست

تحقیقات علمی بر روی گیاه مورینگا تأیید می کند که برگ های آن سرشار از ارزش غذایی و درمانی می باشد؛ برگ های مورینگا حاوی تمام اسید های آمینه ضروری (ایزولوسین، لوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین، تریپتوفان و والین) و غیر ضروری (آرژنین و هیستیدین)، که 2500 برابر نسبت به چای سبز و 242 برابر نسبت به سیب، می باشد؛ به علاوه روغن مورینگا نیز سرشار از چربی های امگاست. جالب است که بدانید، برگ های مورینگا را در سال تنها به مدت 30 الی 45 روز می توان برداشت کرد.

به زودی دوره حضوری آموزش کشت درخت مورینگا برگزار خواهد شد و محصول شما توسط کارشناسان و همکاران ایـ توجیهی خریداری می شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=”.vc_custom_1569230392286{margin-top: 20px !important;}”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column css=”.vc_custom_1569230558305{margin-bottom: 20px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

امتیاز کاربران: 3.66 ( 4 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

17 دیدگاه

  1. سلام. برداشت برگ مورینگا در چه بازه فصلی انجام میشه؟ در کشت گلخانه ای ارتفاع درخت تا چه اندازه خواهد بود؟

    1. با سلام و احترام
      از زمان کاشت تا زمان برداشت اولین بار 6ماه بعد و بعد از این مرحله هر 45روز برداشت دارید.
      و سعی میشه تا ارتفاع 2متری سایز درخت حفظ بشه

  2. با سلام و وقت بخیر
    می خواستم ببینم کاشت این گیاه برای منطقه بندر انزلی امکان پذیر هست یا خیر؟
    اطراف تهران چطور؟

    1. با سلام و احترام
      درخت مورینگا برای کاشت در مناظقی که دما زیر صفر نمیاد مناسبه برای تهران یا شمال که عرض کردید باید گلخونه ای کشت کنید.

  3. سلام . کاشت این درخت در منطقه خفر از توابع شهرستان جهرم استان فارس را پیشنهاد میدید ؟

    1. با سلام و احترام
      دلایل زیادی میتونه داشته باشه ، باید خود درخت یا عکسشو دید .اگر میتونید عکسشو تلگرام کنید.
      ممکنه کمبود مواد غذایی یا افت و یا بیماری باشه.

    1. با سلام
      درخت مورینگا مخصوص جنوب ایران هست نه قابل کشته و سوداوری بالایی داره

  4. سلام
    1.در چه خاکی رشد می کنه؟
    2.در درمای 2درجه تحمل سرما را داره یا خیر؟
    3.در رمای بالای 60زنده می مونه ؟
    4.نحوی فروش برگ هر کیلویی چقدره هست؟
    5.زمان کاشت در مزرعه چه فصلی است؟

    1. با سلام و احترام
      برای درخت مورینگا خاک سبک مناسبه.
      مورینگا تحمل به سرما نداره. و مخصوص مناطق گرمسیره.
      در حال حاضر هر کیلو برگ حدود 100 هزار تومنه.
      زمان کاشت از بهار تا آبان ماه.
      مورینگا توی دمای ۶۰درجه هم زنده میمونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی