سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید شکلات مرکب با پایه فندق

برای سفارش طرح توجیهی تولید شکلات مرکب با پایه فندق به روز و اختصاصی با نرم افزار کامفار (فایل word , pdf) جهت اخذ جواز تاسیس و تسهیلات بانکی می توانید با شماره ۰۹۱۲۰۰۸۵۲۴۳ تماس حاصل فرمایید

معرفي محصول

کاکائو بومي آمريکاي جنوبي، آمريکاي مرکزي و مکزيک است و حداقل به مدت سه هزار سال در اين منطقه کشت ميشده است. مدارک باستان شناسي حاکي از کشت و استفاده خوراکي از اين ماده در هندوراس در حدود ۱۱۰۰ سال پيش از ميلاد مسيح است. شکلات در قسمت آمريکاي مرکزي، نوعي کالاي لوکس محسوب ميشد و از دانه هاي کاکائو هم به عنوان پول استفاده ميکردند. درگذشته شکلات بيشتر در نوشيدني هاي شکلاتي کاربرد داشته است.

در سال ۱۸۲۸م، هلنديها روشي اختراع کردند که طي آن، چربي دانه هاي کاکائو را ميگرفتند و از آن، کره کاکائو تهيه ميکردند. از باقي مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهيه نمودند. همچنين طي روشي ديگر، شکلات را قليايي نموده و به اين ترتيب، مزه تلخ آن را از بين ميبردند. از آن زمان بود که شکلاتها به شکل امروزي تهيه شد. گفته شده که جوزف فراي، اولين کسي بود که در سال ۱۸۴۷م، شکلاتهاي امروزي را عرضه نمود که به راحتي قابل خوردن باشند.

درخت کاکائو

شکلات در ايران

توليد و مصرف شکلات در ايران نيز همچون بسياري از کشورها سابقه اي چندان طولاني ندارد. اولين کارخانه شکلات سازي در ايران حدود ۶۰ سال پيش توسط دو برادر مهاجر روسي در تبريز راه اندازي شد. محصول اين کارخانه تا مدتها فقط آب نبات و تافي براي بچه ها بود. اين کارخانه و کارخانه هاي متعددي که بعد از آن بوجود آمدند، بتدريج دامنه فعاليت خود را گسترش دادند و انواع ديگري از محصولات را توليد کردند.

در دهه هاي اخير اين شرکتها بطرف توليد شکلاتهاي تخته اي و لقمه اي در قالب مجلسي حرکت کردهاند. بطوري که امروزه انواع تافي، کارامل، کرم کاکائو، کارولين و شکلات هاي مغزدار، فانتزي، تيره و روشن در اشکال مختلف با بسته بندي هاي مناسب توليد ميکنند.

مطلب مرتبط : طرح توجیهی مواد غذایی و ویژگی های آن

موارد مصرف و کاربرد شکلات مرکب

نام محصول شکلات مرکب با پايه فندق مي باشد که شكلات يكي از شيريني هاي پر طرفدار در بين مردم جهان مي باشد ضمنا اين محصول به صورت يك ماده غذائي به صورت مستقل نيز مورد استفاده قرار ميگيرد.اين محصول از ويژگي هاي جالبي برخوردار است ، چرا كه در دماي اتاق به حالت جامد ميباشد اما به محض قرار گرفتن در دهان ذوب ميگردد، دليل اين خاصيت وجود نوعي چربي در تركيب شكلات است كه كره كاكائو ناميده ميشود. كره كاكائو در دماي زير ۲۵ درجه سانتيگراد جامد است و به هنگام تهية شكلات با كاكائو و شكر تركيب ميشوند.

نقطة ذوب اين چربي تقريبا ً برابر با دماي بدن است و به همين دليل هنگامي كه با ساير اجزاء تشكيل دهنده شكلات مخلوط ميشود باعث ميگردد كه تركيب جديدي به محض قرار گرفتن در درجه حرارت دهان تبديل به يك مايع نرم و مطبوع شود. علاوه بر اين شكلات داراي طعم بسيار دلچسب و شيرين است كه اكثر مردم آنرا مي پسندند. اين ماده غذايي پر طرفدار و انرژي زا، بطور معمول از ترکيب شير، شکر، کره کاکائو و پودر کاکائو با نسبتهاي متفاوت توليد ميشود.

طبقه بندي محصول

شکلات با در صدهاي گوناگون شکلاتها معمولا ً با شير ترکيب شده و وارد بازار ميگردند. هر قدر درصد شکلات استفاده شده بيشتر باشد شکلات سياه تر و تلخ تر ميشود. شکلاتها از ٪۱۰ (شکلات سفيد) تا ٪۹۹ (دارک چاکلت يا شکلات تلخ) درجه بندي ميشوند. معمولا ً اسانس نعنا، پرتقال، موز، توت فرنگي و… را براي طعم دادن به شکلات اضافه ميکنند

در شکلاتهاي تخته اي از مغز ميوه جات مثل، گردو، فندق، بادام زميني و… استفاده ميشود. گاهي عسل، کارامل، مربا، کشمش يا … هم در تهيه شکلات به کار ميرود.

انواع شکلات

انواع شکلات:

  • شکلات ساده : شکلات بدون شکر، شکلات پوششي، شکلات شيرين
  • شکلات شيري: که ٣٠تا ٤٠ درصد از كاكائو تشكيل ميشود و مخلوط با شير است شامل شکلات طعم دار، شکلات مرکب، شکلات پرشده (مغزدار) .
  • شکلات سفيد : شکلات روکش دار وشکلات صبحانه مي باشدكه بعضا ميوه و طعم هايي به آن اضافه ميشود.

كالاهاي قابل جايگزين شکلات

اصولا ً در تهيه و توليد شكلات ميتوان تغييراتي در مواد مصرفي توليد كنندة آن به نسبت درصد مقدار آن ماده در تشكيل شكلات ايجاد كرد كه اين خود در كيفيت محصول نهايي اثر ميگذارد. براي مثال ميتوان به تغيير ميزان كره كاكائو در توليد شكلات عمليات انجام داد.

اما كم كردن اين ماده به اندازة غير مجاز و جايگزين كردن روغنهاي ديگر از كيفيت شكلات مي كاهد به طوري كه شكلات در دهان بسيار سفت و شكننده ميشود و همچنين تغيير ديگر مواد نظير شكر و شير خشك و يا خود پودر كاكائو در تغيير كيفيت شكلات به صورت محصول نهايي بسيار موثر است.

در جايگزيني خود محصول ميتوان از انواع ديگر شكلات به جاي شكلات با پايه فندق استفاده نمود ليکن به دليل خواص منحصر به فرد فندق (مغز فندق داراي ۶۰ درصد روغن ، ۱۷,۵ درصد كربوهيدرات ، ۱۳ درصد پروتئين و ۰,۳۵ درصد فسفر و همچنين ويتامين ها شاملB۱,B۲ ,E,C, ميباشد. روغن فندق مقوي و اشتها آور بوده و براي تسكين سرفه مفيد بوده) هيچ جايگزيني براي شکلات با پايه فندق وجود ندارد .

مطالب مرتبط: طرح توجیهی کارخانه تولید و بسته بندی کشمش

اهميت اين محصول در ايران نيزبه خصوص از جنبه صادراتي به كشورهاي حوزه خليج فارس و آسياي ميانه بسيار حائز اهميت است ودر اين زمينه نيز در يك دهه اخير سرمايه گذاريهاي نسبتا ً قابل توجهي صورت گرفته است.و ليكن در صورت امكان شايسته است به سمت توليداتي با برند جهاني در ايران پيش برويم.

کشورهاي عمده توليد کننده و مصرف کننده شکلات

سه ناحيه عمده براي كشت كاكائو وجود دارد. افريقا غربي، اسياي جنوب غربي و امريكاي جنوبي. در حال حاضر بيش از ٤٠% كاكائوي دنيا، در ساحل عاج كشت داده ميشود. در طول ٣٠ سال اخير اين توليد افزايش چشمگيري داشته و مواد اوليه حجم عظيمي از شكلاتهاي اروپايي از اين كشور تهيه ميگردد. امروز اندونزي كشت و كار كاكائو را توسعه بخشيده است و تقريبا ً توليد خود را هم سطح توليد كشور غنا كرده است.

اما از جمله كشورهاي توليد كنندة عمدة محصول شكلات ميتوان در اروپا كشورهاي المان، تركيه و اتريش وسوئيس را نام برد كه بيش از ٧٠% از توليد كل اروپا و ٥٠% از توليد كل جهان را به خود اختصاص ميدهند و در واقع توليد كنندگان اصلي اين محصول و تكنولوژي توليد آن ميباشند.

بهترين شكلاتهاي دنيا در سوئيس توليد ميشود كه شامل انواعي از شكلاتهاي شيري، تلخ و ميوهاي ميشود كه در طرحها و اندازه و وزنهاي مختلف با بسته بندي هاي منحصر به فرد و زيبا پوشيده شده است.

طبق آمار منتشر شده سوئيسيها بيشتر از همه مردم دنيا شكلات ميخورند. در سال ٢٠١٠ برابر با ١١/٩ كيلوگرم مصرف متوسط هر سوئيسي در سال بود و رتبههاي بعدي از اين حيث متعلق به بلژيكيها و آلمانيها است.بيش از ٦٠درصد توليدات شكلات اين كشور صادر ميشود كه از اين ميزان ١٩/٥درصد به آلمان، ١٢درصد به فرانسه، ١٠/٤ به انگليس و ٧/٦درصد به آمريكا و مابقي به روسيه و ديگر كشورها صادر ميشود.

بررسي اجمالي تكنولوژي و روش توليد شکلات

در ساخت شكلات به صورت محصول مغز دار و يا حتي تخت هاي، تكنولوژي توليد در كشور ما يك تكنولوژي كاملا ً وارداتي ميباشد. حتي در ساخت ماشين آلات توليد (كه به آن اشاره خواهد شد) كليه ماشين آلات و تكنولوژي توليد آن از ماشين آلات خارجي كپي برداري ميشود. البته در توليد ماشين آلات يادآور ميشويم كه قيمت تمام شدة دستگاهها و ماشين آلات بسيار ارزانتر از مشابه خارجي ميباشد. در رابطه با اختلاف قيمت ماشين آلات ميتوان گفت كه حتي قيمت توليد بعضي از اين ماشين آلات در داخل به ۱۰% قيمت ماشين الات مشابه خارجي آن ميباشد.

در بررسي تكنولوژيكي ساخت شكلات ابتدا به مواد اوليه و ميزان آن در محصول ميپردازيم:

مواد اولية شكلات مرکب با پايه فندق عبارتند از :

پودر شكر، پودر كاكائو، روغن جامد، وانيلين ، شير خشک و فندق براي مغز آن استفاده كرد. جدول درصد مواد اوليه به صورت زير ميباشد.

مواد اوليه مواد
پودر شكر %۲۵
پودر كاكائو %۳۳
روغن جامد %۲۶
وانيلين
شير خشک %۱۵

اگر بخواهيم تعريف عاميانه از شكلات مرغوب داشته باشيم، شكلات مرغوب شكلاتي است كه در دماي دهان آب شود. اين تعريف اگر چه بسيار ساده به نظر ميرسد اما نكات ظريفي در آن نهفته است.

ميدانيم دماي دهان و بدن انسان حدودا ً ۳۶ْC است، پس شكلات بايد در اين دما بايد به شكل مايع در بيايد، مهمترين تأثير مادة اوليه در اين خاصيت شكلات، روغن جامد استفاده شده در آن ميباشد.

مرغوب ترين روغن جامد، كرة كاكائو ميباشد كه از دانه هاي كاكائو بدست ميآيد. هر چقدر از ميزان كرة كاكائو كاسته شده و به جاي آن از ديگر روغنهاي نباتي و جامد استفاده كنيم، شكلات ما سفتتر و شكننده تر ميشود.

در توليد شكلات، ابتدا شكر را بوسيلة آسياب چكشي به حالت پودر با دانه هاي بسيار ريز، آسياب ميكنند، سپس پودر شكر را به همراه پودر كاكائو وشير خشک و وانيلين و ۳۰% از روغن اوليه را وارد يك مكيسر (همزن) ميكنند و ۳ تا ۴ ساعت آن را هم ميزنند.

سپس مخلوط را وارد دستگاهي به نام والس ميكند. اين دستگاه عبارتست از يك سري غلطتک هاي صاف و صيقلي كه به موازات هم قرار دارند و يكي در ميان بالا و پايين هستند وجه حالت چرخان باشند. مخلوط وارد اين دستگاه شده تا مواد اوليه به طور كامل له شوند.

و در انتهاي دستگاه شكلات به صورت ورقه از دستگاه خارج ميشود بعد از اين مرحله ورق شكلات به همراه ۷۰% از باقي روغن وارد يك مخزن همزن دار شده و شكلات به حالت مايع از مخزن وارد دستگاه همگن سازي (conch) ميشوند. دستگاه كنچ عبارتست از يك مخزن كه در آن همزنهايي به شكل غلظت قرار دارد و حول يك محور ميچرخند و يك مخزن ديگر موازي با مخزن اصلي قرار ميگيرد كه شكلات پس از ورود به دستگاه كنچ و انجام عمليات از آن خارج شده و وارد مخزن دوم ميشود و بعد از پرشدن مخزن مجددا ً به دستگاه كنچ باز گرديده ميشود كه عمليات همگن سازي به خوبي انجام شود، عمليات كنچ يا همگن سازي حدود ۱۲ الي ۱۴ ساعت به طول مي انجامد.

بعد از توليد شكلات به صورت تختهاي، شكلات تخته را مجددا ً با حرارت آب كرده وارد دستگاههاي غالب زن ميريزند. اين دستگاه ها در واقع از يك طرف شكلات را به صورت پوسته غالب ريزي كرده و مغز فندق را به داخل پوستة شكلاتي تزريق ميكند. بعد از انجام اين عمليات شكلات جهت بسته بندي وارد دستگاه بسته بندي ميشود و در بسته هاي مختلف نسبت به وزن و اندازه بسته بندي ميشوند .

نمودار كلي فرآيند توليد شکلات مرکب با پايه فندق
نمودار كلي فرآيند توليد شکلات مرکب با پايه فندق

بررسی نقاط قوت و ضعف تكنولوژي هاي مرسوم در فرايند توليد محصول

تعيين نقاط قوت و ضعف تكنولوژيهاي مرسوم (به شكل اجمالي) در فرايند توليد محصول تكنولوژي توليد شكلات در داخل و يا خارج كشور به صورت مشروح همين شرح در قسمت قبلي ميباشد. تنها تفاوت ميتوان به دقت دستگاهها و شرايط كاري آنها و مواد اوليه از قبيل كيفيت و خالص بودن مواد ميتوان اشاره كرد.

كه البته هر كدام از اين نكات در كيفيت محصول نهايي و قيمت محصول تأثيرگذار است . براي مثال چنانچه از مقدار كرة كاكائو در توليد شكلات كاسته شود و به جاي آن از ديگر روغنهاي نباتي استفاده شود، اگر چه در قيمت تمام شدة محصول اثر ميگذارد و مقدار آنرا كاهش ميدهد اما در كيفيت محصول تأثير بسزايي ميگذارد و كيفيت محصول بسيار كاهش مييابد.

در مورد ماشين آلات و دستگاهها نيز همين نكته قابل اشاره است. مثلا ً در دستگاه كنچ و يا دستگاه والس اگر از غلطک هاي سنگي استفاده شود، دستگاه عمر بيشتري كرده و عمليات را به نحو بهتري انجام ميدهد. در عوض قيمت اين نوع دستگاهها نسبت به دستگاههاي معمولي با غلطك هاي فلزي ۳ تا ۴ برابر آن است. صنعت شكلات سازي در عين سادگي، نكات ريز و قابل توجهي دارد كه اگر رعايت نشود در توليد محصول نهايي اثر خواهد گذاشت. لذا در تهية ماشين آلات و مواد اوليه توصيه ميشود مرغوب ترين كالاها را پس از بررسي تهيه و مورد استفاده قرار دهند.

خط تولید شکلات

خط تولید شکلات (کارخانه شکلات سازی)

ردیف نام ماشین آلات کشور سازنده
۱ مخلوط كن ايران
۲ والس ايران
۳ همگن ساز (CONCH) ايران
۴ غالب زن و تزريق كن ايران
۵ بسته بندي ايران

مطلب مرتبط : طرح توجیهی تولید بیسکويت و ویفر

پيشنهاد منطقه مناسب براي احداث کارخانه شکلات

انتخاب منطقه و محل مناسب براي طرح از جنبه هاي مختلف از جمله اثرات بر محيط زيست حائز اهميت است. در اين مورد بايد محل ايجاد كارخانه به فاصله ۱۲۰ كيلومتري از مراكز شهر باشد. همچنين دسترسي به مواد اوليه و نيروي انساني نيز و دسترسي به بازار فروش و تاسيسات زيربنايي و راه هاي ارتباطي از مواردي است كه در انتخاب محل مناسب دخيل مي باشد.

چه بسا اشكال در هر يك از موارد فوق ممكن است در قيمت تمام شده محصول و يا حتي كيفيت كالا اثر بگذارد. مثلا ً دور بودن فاصله محل توليد از بازار فروش باعث افزايش هزينه حمل و نقل و در نتيجه افزايش هزينه توليد خواهد شد و يا دسترسي نداشتن به تاسيسات زيربنايي نظير آب و برق و … موجب كاهش در اثر توليد و تغيير در كيفيت محصول نهايي خواهد شد.

با اين مقدمه با توجه به اينكه محصول توليدي يك محصول غذائي ميباشد،نزديكي به بازار مصرف يك پارامتر مهم در مكان يابي طرح است.در نتيجه استانهاي اطراف تهران و اصفهان و آذربايجان شرقي وكلا ً استانهاي پر جمعيت از اهميت بالاتري برخوردار هستندو در ضمن احداث اين واحد در استان آذربايجان شرقي شرايط خوبي براي صادرات محصول به کشور ترکيه را دارد و نيز به دليل اينکه استان زنجان يکي از استانهايي است که عمده فندق کشور را دارا مي باشد و اين استان در همسايگي استان آذربايجان شرقي مي باشد و نيز استان آذربايجان داراي ۴۵ هکتار فندق است توليد شکلات مرکب با پايه فندق در استان آذربايجان شرقي کاملا توجيه پذير مي باشد.

سخن پایانی

در نهایت متخصصان ما آماده مشاوره به کاربران عزیز هستند. تمام تلاش کارشناسان موسسه ما بر این است که هر سرمایه گذار، با کمترین دغدغه، گامی در راستای توانمندسازی صنعت ایران بردارد. ما، در «ای توجیهی» برای رفاه حال مشتریان، ۴ الی ۶ ماه اصلاح رایگان طرح توجیهی را در نظر گرفته ایم. این امتیاز باعث می شود چنانچه اتفاقات خارج از اراده ای در حوزه کسب و کار مشتری پیش آمد، با اصلاح رایگان ما، کماکان طرح توجیهی تولید شکلات مرکب با پایه فندق، منطبق بر اطلاعات واقعی جامعه فعلی بوده و دارای کمترین انحراف باشد. در صورت تمایل و نیاز به مشاوره با ما تماس بگیرید.

امتیاز نویسنده

امتیاز کاربران: 0.45 ( 2 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی