نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن تولیدی

طرح توجیهی تولید انواع هود با فناوری نانو

سفارش طرح توجیهی

کاربرد هود

نقش هود تامین آسایش بهره برداران از ساختمان وایمنی کارکنان آشپزخانه و ساکنان ساختمان است هود جزء اصلی هر سیستم آشپزخانه است. وظیفه هود خارج ساختن موادزائد پخت از محیط میباشد. این مواد شامل بخار آب و مواد آلی موجود درمواد غذایی وحرارت وگازهاي مضر میباشد. سوخت متداول در تامین حرارت آشپزخانه گاز (مایع یا طبیعی) و ذغال است. احتراق این مواد باعث تولید بخار آب-دیاکسید کربن و سایر گازهاي مضر است هود وظیفه خارج ساختن این گازها را نیز به خارج از ساختمان دارد.

هود آشپزخانه هاي مسکونی با هود آشپزخانه هاي تجاري بسیار متفاوت است زیرا درآشپزخانه هاي تجاري مقادیر زیادي آب روغن درمواد زائد پخت وجود دارد و براي جلوگیري از ورود این بخارات چرب به داخل کانال انتقال هوا فیلترهاي چربی گیر وصفحات منحرف کننده وجدا کننده چربی درهود تعبیه می کنند.

هود و هواکش

هود و هواکش بخش جدایی ناپذیر هر آشپزخانه اي هستند. براي خارج کردن بخار و بوي غذا وجود هواکش در آشپزخانه ضروري است. گزینه هاي متعددي براي هود و هواکش موجود می باشند، مانند: هود تعبیه شده، هودهاي استیل، هودهاي دیواري و کابینتی. انتخاب هودهاي مناسب به شما این فرصت را می دهد تا بر زیبایی دکوراسیونی آشپزخانه خود بیفزایید.

هود آشپزخانه

به دلیل آنکه بخارات ودودهاي گرم به طرف بالا حرکت میکنند یک دهانه ي ورودهوا بالاي تجهیزات پخت درنظر میگیرند.که باتوجه به قرارگیري تجهیزات پخت هودها انتخاب میشوند.

  1. هودهاي دیواري(تمام تجهیزات کناردیوارقرارگیرند)
  2. هودهاي یک ردیفه(تمام تجهیزات پخت به صورت خطی درکنارهم قرارمیگیرند)
  3. هودهاي دو ردیفه(تمام تجهیزات پخت پشت به پشت هم قرار میگیرند)
  4. هودهاي قفسه اي(تجهیزاتی که هم ارتفاع پیشخوان هستندوکناردیوارنصب میشوند)
  5. هودهاي با تخلیه از یک انتها (تجهیزات هم ارتفاع پیشخوان هستند وغذا ازیک طرف سرو میشود)

صنعت تولید و ساخت هود در ایران با توجه به گذشت زمانی کمتر از 30 سال از آغاز آن، صنعتی نوپا و جوان به حساب می آید، ولی صنعتگران خوش فکر ایرانی با ابتکار و ذوق و سلیقه فراوان در تولید انواع هود، توانسته اند کالایی را به بازار وارد کنند که نه تنها توانایی رقابت با نمونه هاي معروف خارجی را دارد، بلکه گوي سبقت را از همتایان اروپایی و آمریکایی خود ربوده و به گونه اي بازار معاملات این کالا را در سیطره تولیدکنندگان ایرانی نگاه داشته است.

طرح توجیهی تولید هود با فناوری نانو

در حال حاضر با توجه به اینکه تمامی قطعات و لوازم هود و هواکش هاي ساخت ایران در داخل کشور تولید میشود، تولیدکنندگان ایرانی، با ارایه انواع ضمانتنامه، گارانتی و خدمات پس از فروش توانسته اند نظر اکثریت متقاضیان این کالا را به خود جلب کنند، به گونه اي که نه هودهاي گرانقیمت آمریکایی و نه نمونه هاي ارزان قیمت چینی در بازار ایران حرف چندانی براي گفتن ندارند.

تقسیم بندي هودهاي آشپزخانه

به طور کلی انواع هود و هواکش را میتوان به دو دسته هودهاي خانگی و صنعتی تقسیم بندي کرد. هودهاي خانگی همانطور که از نامشان پیدا است در منازل مسکونی و آشپزخانه شرکتها و دفاتر مختلف که متراژ پایین دارند، استفاده میشوند و هودهاي صنعتی نیز در کارخانه ها و رستورانها و به طور کلی در آشپزخانه هاي بزرگ مورد استفاده قرار میگیرند. انواع هود براساس یک موتوره یا دو موتوره بودن نیز تقسیم بندي میشوند.

در حال حاضر از هر دو نوع یک موتوره و دو موتوره هود با دورهاي مختلف یک، دو و سه دور در بازار وجود دارد. هودهاي تایمردار نیز نمونه هاي نسبتا جدیدي هستند که در کنار هودهاي بدون تایمر قدیمی خرید و فروش 90 و 100 سانتیمتري در مدلها و ،80 ، میشوند. تمامی هودهاي خانگی موجود در بازار در 4 سایز 60 رنگهاي مختلف تولید و عرضه میشوند و متقاضیان براساس اندازه گاز و طرح کابینت هاي آشپزخانه شان، باید یکی از این 4 سایز را انتخاب کنند.

ساختمان هود

هود از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل میشود که بخش بیرونی شامل قطعات فلزي، شیشه اي و پلاستیکی از جمله کلیدهاي مربوط به لامپ، موتور و دور موتور، تایمر به همراه قاب و خرطومی هواکش بوده و بخش داخلی نیز شامل قطعاتی از جمله موتور و فیلتر هوا است. تمامی قطعات ذکر شده در بازار موجود بوده و قابل تعویض است.

همچنین مهمترین بخش هر دستگاه هود، موتور آن است که از سه نمونه ایرانی، ایتالیایی و چینی با قیمتهاي مختلف در بازار موجود است. اکثر فروشندگان، آلبوم عکسی از انواع هود نصب شده در آشپزخانه ها دارند که طرحها، مدلها و رنگهاي مختلف هود را در منازل مختلف به متقاضی نشان میدهد. همچنین متقاضیان باید بدانند که گرچه هودهاي دوموتوره، کارایی بیشتري در مقایسه با هودهاي یک موتوره دارند ولی براي آشپزخانه هاي کوچک که فضایی کمتر از 10 متر دارند، هود یک موتوره کفایت کرده و به خوبی جواب میدهد.به همین دلیل استفاده از هود دو موتوره با توجه به سر و صداي زیادي که دارد در آشپزخانه هاي کوچک توصیه نمیشود.

انواع هود

به طور کلی در حال حاضر دو نوع هود در بازار موجود است:

  1. هودهاي تصفیه کننده هوا
  2. هودهاي داراي خروجی هوا
  • هودهاي تصفیه کننده، گرد و غبار و بو را به داخل میکشند، ذرات معلق را تا حد ممکن از هوا میگیرند و دوباره هواي تصفیه شده را به داخل آشپزخانه باز میگردانند.
  • هودهاي داراي خروجی هوا به یک کانال متصل شده اند که گرد و غبار، چربی و بوهاي نامطبوع از طریق آن به بیرون فرستاده میشود. این هودها به دو شکل هودهاي معمولی و شومینه اي در بازار موجود است.

مکان مناسب براي نصب هود

بهترین مکان براي نصب هود بالاي اجاق گاز و در فاصله 40 تا 60 سانتیمتري است. به همین دلیل به نظر میرسد هودهاي معمولی کارآمدتر از نسل جدید هودهاي شومینه اي و جزیره اي اند.

روش پاك کردن هود آشپزخانه

هود آلودگی موجود در هوا را به سمت خود میکشد، به همین خاطر داخل هود فضاي مناسبی براي رشد کپکها و باکتريها است. حداقل ماهی یک بار، به ویژه اگر از گریل استفاده میکنید، هود را تمیز کنید. فیلترهاي متالیک را میتوانید به آسانی در ماشین ظرفشویی بشویید. براي تمیز کردن هودهایی از جنس فلزهاي اکسید نشدنی هم میتوانید از موم عسل استفاده کنید. یک دستمال آغشته به نفت هم به سادگی میتواند هرگونه رد چربی را از بین ببرد.

طرح توجیهی تولید هود با فناوری نانو

تجهیزات و وسایل تشکیل دهنده هود آشپزخانه

  • فیلترها:
    تمامی هودها فیلتري دارند که مقدار زیادي از چربی و گرد و غباري که گاهی وارد کانال هواکش میشود را جذب میکند. در صورتی که به هر دلیلی امکان نصب هواکش براي شما مقدور نیست، از فیلترهاي زغالی استفاده کنید. این نوع فیلترها گرد و غبار و چربی را بهتر به خود جذب میکنند و گر چه به اندازه هودهاي داراي هواکش موثر نیستند اما به هر حال موجب پاكتر شدن هواي آشپزخانه میشوند.

    فیلترهاي متالیک طول عمر زیادي دارند و در صورتی که همراه با فیلتر زغالی استفاده شوند میتوانند بسیار کاربردي باشند. فیلترهاي چربی فقط چربی را جذب میکنند و فیلترهاي زغالی بوهاي نامطبوع را جذب میکنند ولی به تنهایی چندان کارآمد نیستند.

  • لامپ:
    تقریبا تمامی هودها مجهز به لامپی هالوژنی هستند که به شما کمک میکند تا اجاق گاز و غذایتان را بهتر ببینید.
  • حسگر:
    برخی از هودها به حسگرهایی مجهز هستند که اجازه میدهد قدرت مکش هود با مقدار آلودگی موجود در هوا هماهنگ شود.
  • کلید تنظیمکننده دور موتور:
    هودها داراي سه سرعت هستند که میزان قدرت دور موتور را برحسب میزان آلودگی هوا تنظیم میکند. براي آنکه قدرت مکش یک هود را آزمایش کنید، کافی است یک برگ کاغذ یا تکهاي نخ را زیر آن قرار دهید.

طرح توجیهی تولید هود با فناوری نانو

طراحی اندازه هود

هود با توجه به این که ازکدام یک ازانواع هودها باشد باید از اطراف تجهیزات پخت داراي پیش آمدگی معینی باشد که درجدول زیر آمده است.

نوع هود طول اضافه از طرفین (cm) طول اضافه از جلو (cm) طول اضافه از پشت (cm)
هوددیواري 15 30
هودیک طرفه 30 30 30
هوددوطرفه 15 30 30
هودقفسه اي 15
هود هلالی 30
هود باتخلیه از یک انتها 15

این اندازهاي اضافی جهت پوشش کامل از اطراف دهانه هود باید گذاشته شود، هر چند دبی هواي تخلیه را افزایش میدهد.

*جهت انتخاب هواکش هود باید دبی تخلیه را محاسبه کنیم و محل نصب هواکش را معین کنیم وبا توجه به طول کانال وسرعت هوا افت فشار استاتیکی را تعیین میکنیم. دبی تخلیه به مساحت دهانه هود و نوع کار بستگی دارد.

انواع کارهود درجدول زیر آمده است.

کارسبک اجاق هاي کوچک-گرم خانه ها-دم کن ها تا دماي 400 درجه فارنهایت
کارمتوسط پلوپزها-گریل ها-سرخ کن ها تا دماي 400 درجه فارنهایت
کارسنگین کباب پزهاي گازي وذغالی تا 600 درجه فارنهایت
کارفوق العاده سنگین تجهیزات با سوخت جامد تا 700 درجه فارنهایت

تامین هواي جایگزین

تامین هواي جایگزین میتواند به صورت مکانیکی وطبیعی باشد،ولی جریان هواي ورودي نباید باعث اغتشاش درجریان هواي هودشود. مقدارهواي جایگزین بین 60 تا 70 درصد هواي تخلیه است وبا توجه به نفوذ هوا ازدرزها وفضاهاي مجاوربه آشپزخانه وتامین فشارمنفی نسبت به فضاهاي مجاور دبی هواي جایگزین ازهودهایی که داراي این سیستم ها هستند استفاده کرد.

بادزن هود

باد زن هود با توجه به افت فشارسیستم ودبی هود انتخاب میشود. افت فشار استاتیکی به فیلترچربی گیر و طول کانال ومحل قرارگیري هواکش بستگی دارد. افت فشار استاتیکی درفیلتر براي کباب پزها حدودا 0.5 – 0.75 و برای سایر تجهیزات 0.5-0.25 درنظر بگیرید. درانتخاب بادزنهاي سانتریفوژ درنظر داشته باشید برای افت فشارهاي بالا ودبی کم وبازده بالا ازبادزن سانتریفوژ باپروانه ي خم عقب و براي افت فشار کم دبی بالا بازده کم ازبادبزن سانتریفوژ با پروانه خم جلو استفاده کنید.

در این قسمت به دلیل استفاده از تکنولوژي نانو به خصوص در قسمت فیلترینگ طرح به توضیح این صنعت می پردازیم.با ایـ توجیهی در ادامه همراه باشید.

نانو تکنولوژي

نانو تکنولوژي عبارت است از مهندسی هدفمند مواد در ابعاد کوچکتر از nm 100 جهت رسیدن به خواص و کاربردهاي وابسته به اندازه ذره. از نظر تاریخی، چهل سال قبل نظریه پرداز کوانتوم و برنده جایزه نوبل ، “ریچارد فایفن” در سال 1959 در سخنرانی معروف خود تحت عنوان “آن پایین فضاي بسیاري وجود دارد” به بررسی بعد نیافته اي از علم پرداخت و جرقه هاي رویکرد به سمت فناوري هاي ریز را بنیان نهاد.

فرآیند هاي تولید نانو ذرات

نانو ذرات، را می توان از روشهاي متنوعی تهیه کرد. روشهاي متفاوت به منظور بدست آوردن خواص ویژه بهینه مواد استفاده می شوند. این خواص شامل اما نه محدود به ، سایز ( قطر ، طول و حجم)، توزیع اندازه ذرات ، تقارن خواص سطحی ، پوشش هاي سطحی ، خلوص ، کاربري راحت ، بهره و مناسب براي تولید انبوه می باشند.

روشهاي استفاده براي اهداف تجاري یا تولید نانو ذرات به 4 گروه عمده تقسیم بندي می شوند که عبارتند از:

  1. پروسه هاي فاز گازي شامل تولید با پیرولیز شعله ، تبخیر در دماي بالا و پلاسما.
  2. رسوب دهی فاز بخار deposition-vapor.
  3. روشهاي فاز مایع یا کلوئید که در آن واکنشهاي شیمیایی در حلال ، باعث تشکیل کلوئید می شود.
  4. پروسه هاي مکانیکی شامل سایش ، آسیاب کردن و آلیاژسازي.

براي تمام این پروسه ها ، مرحله بازیابی ( بدست آوردن ) تقریبا” شبیه هم می باشد و شامل تکنیکهاي جابجا کردن پودرها یا دوغابها می باشد.

فیلتر نانو نقره

امروزه در بازار شاهد طیف وسیعی از محصولاتی هستیم که در ساختار آنها از ذرات نانو متري نقره جهت دستیابی به خاصیت آنتی باکتریالی استفاده شده است. فیلتر هاي نانو سیلور ساخت شرکت نانو پاك محصول دیگري است که می توان به کمک آن خاصیت آنتی باکتریالی نانو ذرات نقره را در جهت تصفیه هوا و استریل سازي اماکن عمومی و رفع آلاینده ها و بیماري هایی که منشا باکتریایی دارند بکار برد.

عملکردهای فیلتر نانو نقره:

  • اختلال در سیستم متابولیسمی باکتریها و انهدام آن ها
  • از بین برنده بیماري هایی که منشا باکتریایی دارند

مشخصات فیلتر نانو نقره:

  • استفاده از نانو ذرات نقره با ابعادي در حدود 50-5 نانو متر در ساختار این فیلتر
  • دارنده گواهی نامه از شرکت FITIکره جنوبی در رابطه با کارایی 99% این فیلتر در جهت انهدام باکتري ها
  • مقاوم در برابر سرما-گرما و آبهاي شور

کاربردها فیلتر نانو نقره:

  • قابل استفاده به صورت فیلتر هاي تصفیه هوا در اماکن عمومی
  • استفاده در بیمارستان ها-مطب ها و آزمایشگاه ها که بار آلودگی محیط زیاد است
  • اتاق هاي کودك و مهد کودك ها

طرح توجیهی تولید هود با فناوری نانو

شرح مواد اولیه مورد نیاز تولید هود

شرح تجهیزات مورد نیاز تولید هود

  • پرس هیدرولیک
  • دستگاه بسته بندي
  • تجهیزات پانچ CNC
  • خم CNC
  • قالب
  • خط تولید و مونتاژ پنوماتیک
  • خط تولید و پانچ فیلتر نانو

امتیاز کاربران: 2.8 ( 1 رای)
سفارش طرح توجیهی
گرد آورنده
ایـ توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی