سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن کشاورزی

طرح پرورش گیاه آنغوزه یکی از پرسودترین گیاهان

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

طرح پرورش گیاه آنغوزه یکی از پرسودترین گیاهان

طرح زراعت آنغوزه با نام علمی Ferula assa foetida

درباره گیاه آنغوزه

آنغوزه از گیاهان دارویی مهم تیره چتریان با خواص فراوان است.گیاه تولید کننده آنغوزه به نام‌های فارسی خوراکما، آنگوزاکما و کورن کما، بوته ای بزرگ، علفی و چند ساله است که ارتفاع آن گاهی به 2/5 متر می‌رسد. ساقه آن نسبتاً محکم و ضخیم با سطحی خشن است.

مطالب پیشنهادی :پکیج آموزشی کاشت و بهره برداری آنغوزه

برگ‌های قاعده بزرگ و ضخیم هستند؛ به طوری که طول آن‌ها تا 60 سانتی متر می‌رسد. این برگ‌ها تقسیمات زیادی دارند به طوری که به قطعاتی (لوب دار) دندانه دار تبدیل می‌شوند. گل‌های این گیاه زردرنگ هستند و به صورت گل آذین چتری در انتهای ساقه قرار می‌گیرند.
میوه ها دوفندقه ای، بیضی شکل و تقریباً مسطح می‌باشند که روی هر کدام پنج خط وجود دارد و کناره ها بال مانند هستند. رنگ میوه‌ها قهوه ای تیره است. از ریشه یا قاعده ساقه این گیاه بر اثر تیغ زدن ماده ای به نام اولئوگم رزین به دست می‌آید که به آنغوزه مشهور است. آنغوزه ابتدا شیری رنگ است و مزه ای تند و تلخ و نیز بوی بد و متعفنی دارد که تهوع آور است؛ به همین دلیل از قدیم به نام مدفوع شیطان معروف شده است. این گیاه در ایران (استان خراسان، بلوچستان، کرمان و نواحی جنوبی) وجود دارد.

اهداف

  1. جلوگیری از تخریب رویشگاههای اصلی گیاه
  2. اقتصادی کردن زراعت برای کشاورزان در روستاهای دارای پتانسیل کشت گیاه مذکور
  3. ایجاد اشتغال پایدار و جلوگیری از مهاجرت روستاییان
  4. تولید بذر جهت گسترش رویشگاهها در مراتع مستعد

اگر به دنبال محصولات کشاورزی پر سود هستید پیشنهاد می کنیم این مطالب را مطالعه فرمایید.

مقدمه:

بخل آسمان برگستره وسیعی از کشورمان بر کسی پوشیده نیست بارندگی متوسط سالانه 70 میلی متر و تبخیر 3000 میلی متری در شهرستان خوربیابانک گویای وضعیت منابع آب در شهرستان است. کشتهای سنتی از قبیل جو و گندم با نیاز ابی بیش از 10000 متر مکعب و عملکرد متوسط سه تن در هکتار گویای غیر اقتصادی بودن زراعت در شهرستان است (بخاطر محدودیت آب نمیتوان سطح زیر کشت را افزایش داد تا زراعت جو و گندم اقتصادی شود.).
پس از این مجمل لزوم تغییر الگوی کشت محرز می شود.

آموزش کسب و کارهای پر سود

پراکندگی جغرافیایی در ایران

آنغوزه در مراتع مناطق خشک و در اراضی آهکی و نسبتاً شیب دار قاره آسیا میروید. این گیاه بومی استپهاي ایران و افغانستان است. این گیاه در مناطق مختلف ایران شامل: خراسان، بلوچستان، کرمان، دشت مرغاب، آباده، نائین ،سبزوار، کاشمر و دیگر مناطق تپه ماهور که داراي بارش متوسط سالانه حداقل 170 تا 200 میلیمتر و داراي بافت خاك مارنی آهکی باشد به خوبی در ایران می روید رشد میکند.همچنین گونه هاي دیگري نیز از جنس که از آنها نیز آنغوزه گرفته میشود. این گونه ها که به صورت مستقل یا واریته هایی از یک گونه میباشند شامل: بوده F.Kurdica Pol. و F.Kuma ،F.alliacea Boiss. ،F.foetida Regel. در بلوچستان ، خراسان، شاهرود، بسطام ، F.foetida که از میان آنها گونۀ میامی، دامغان و سبزوار شناسایی شده و جزء دسته اي است که صمغ آن معروف است. در خراسان و کرمان پراکنده F.alliacea دیگر گونه هاي آنغوزه از جمله که در کوه هاي ساوجبلاغ و همدان و در آذربایجان F.Kurdica بوده و گونۀ غربی زیاد است، صمغ آن به اندازه یک باقلاست و بوي تند لیمو دارد و در زبان که در مراتع سرشیو، سقز F.Kuma میگویند . گونۀ « بیوزا » محلی به آن کردستان، ارتفاعات اورامانات، کوههاي بی برسن و پوکیده، کردستان و نیز در کهکیلویه و لرستان فراوان است، علوفه پربهایی براي چاق کردن اسب و گاو معروف است از گونههاي به نام گیاه آنغوزه « ویه » و « کَما » دارد و با نام محلی میباشند. از نظر شکل، گونه هاي بالا خیلی شبیه به یکدیگر می باشند ؛ ولی ارتفاع ساقه آن ها مختلف است و به علاوه در بعضی گونهها گلها سفید رنگ و میوة آن پس از رسیده شدن، پهن و سکه مانند و خوشبو می باشد. این نوع اخیر که بیوزا گفته میشود در کتب طب سنتی انجدان طیب یا انجدان سفید نام دارد.

چرا انغوزه جایگزین شود؟

دلایل فراوان است اما به مواردی اشاره میکنم

  1. گیاه از نظر نیاز به اب کم توقع است تنها با یکدهم نیاز ابی جو و یا گندم میتوان از زراعت ان بهره برد.
  2. مقاوم بودن : مقاومت در برابر سرما و گرمای شدید و قابلیت ثمردهی بعداز یک دوره طولانی خشکسالی از مزیتهای دیگر این گیاه است.
  3. اشتغالزایی بالا: یک نفر به طور مستمر وسالانه برای هر هکتار کشت به کار گرفته می شود.
  4. قابلیت کشت تلفیقی: از خصوصیات دیگر این کشت این است که می توان آن را با زیره سیاه که گیاهی پایا است ویا قدومه شیرازی که گیاهی یکساله است به صرت تلفیقی کشت نمود و از هر دو کشت سود قابل توجهی به دست اورد.
  5. تنوع برداشت از یک کشت چهار محصول متفاوت برداشت می شود.
    • برداشت برگ: برگ گیاه پس از برداشت در سایه خشک می شود و به عنوان ضد عفونی کننده دستگاه گوارش انسان ، دام و طیور استفاده می شود.
    • برداشت شیرابه: شیرابه استحصالی آن که از اقلام ارز اور و صادراتی کم نظیر کشور به حساب می آید و در کشورهای پیشرفته بیش از 600 نوع دارو از آن می سازند.
    • برداشت انغوزه: برداشت مخلوطی از شیرابه و لایه هایی از ساقه زیر زمینی که به انغوزه معروف است و کشورهایی با جامعه گیاه خوار به عنوان ادویه ضد نفخ از مشتریان پروپاقرص آن هستند.
    • برداشت بذر: که حداقل استفاده از آن گسترش رویش گاه هاست

    مطالب پیشنهادی : طرح توجیهی تولید انواع گل و گیاهان داروئی و صنعتی (آپدیت آذر۹۷)

ظرفیت اقتصادی طرح

با مقدار آب معین و لازم برای کشت یک هکتار گندم می توانیم ده هکتار آنغوزه کشت کنیم. بهره برداری و برداشت از مزرعه در سال پنجم انجام می شود سال ششم تنفس خواهد بود و دوباره سال هفتم برداشت تا 500 الی 2000 کیلو از هر هکتار می باشد .این مقدار آنغوزه از نظر وزنی چندین برابر گندمی است که میتوانستیم تولید کنیم .

هزینه ها و سود کشت آنغوزه در سال 98

  1. هزینه بستر سازی و تهیه بذر و کاشت بذر و کود مورد نیاز و آبیاری سالانه برای هر هکتار جمعا 3 میلیون تومان است.
  2. هزینه ی برداشت ، سالانه 240 نفر کارگر برای برداشت محصول در هر هکتار لازاست. (از اول خرداد تا پایان شهریور هر روز دو کارگر) 240 نفر× 50 هزار تومان دستمزد هر کارگر =12.000.000

جمع هزینه ها

(12.000.000 تومان هزینه برداشت)+(3.000.000 تومان هزینه کاشت و داشت) = 15.000.000 تومان

درآمد کشت آنغوزه در هر هکتار

  • بسته به گونه آنغوزه و شرایط منطقه در یک هکتار بین 500 تا 2000 کیلو برداشت خواهید داشت.برای رسیدن به حداکثر بازدهی برداشت (2 تن) نیاز به فراهم سازی شرایط و امکانات خاصی است که شما می توانید با شرکت در دوره ی تخصصی آموزش کشت آنغوزه این موارد را آموزش ببینید و محصولی با بهترین کیفیت و بازدهی در دوسال بهره برداری (سال پنجم و هفتم) داشته باشید.
  • قیمت بسته به نوع آنغوزه و کیفیت محصول کیلویی بین 400 هزار تا 1,200,000 تومان بصورت تضمینی خرید می شود.
  • طبق آمار و ارقام بالا حداقل درآمد سالیانه(در دو سال بهره برداری) 200 میلیون تومان خواهد بود.

مطالب پیشنهادی:

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_separator css=”.vc_custom_1512308155712{padding-bottom: 20px !important;}”][/vc_column][/vc_row]

امتیاز کاربران: 3.31 ( 9 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام در فسا هم قابل کشت هست؟؟ زمین کشاورزی با شوری اب حدود 8 هزار وتغییرات دمایی -2تا 45درجه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی