سفارش طرح توجیهی
نمونه بیزینس پلننمونه بیزینس پلن دام و طیور

کسب و كارى به نام پرورش جلبک

مقدمه

بيشتر از 40 سال است كه دنيا از انواع جلبكهاى دريايى به طرق مختلف استفاده مىكند و برخى كشورها مانند چين، كره جنوبى، مالزى، اندونزى و هند حدود 150 هزار تن از اين محصول را توليد، مصرف و بخشى از آن را هم صادر مىكنند. خواص متعدد جلبكها موجب شده تا حدود 40 تا 50 نوع محصول با كاربرىهاى مختلف درزمينه توليد مواد غذايى، آرايشى بهداشتى، دارويى و كشاورزى، تصفيه آب، تأمين علوفه و مكمل غذايى دام و شيلات و. . . به كاربرده شود. ايران هم به عنوان يكى از كشورهاى مصرف كننده اين ماده چندكاره، سال هاست كه به طور ميانگين ده ها تن از اين ماده را وارد كشور مىكند و به مصرف مىرساند.

از طرفى برخى مطالعات و تحقيقات كارشناسان نشان مىدهد كه سواحل هرمزگان يكى از مناسبترين مكانها براى توليد و پرورش جلبك دريايى است و هرگونه سرمايه گذارى در اين زمينه مىتواند موجب اشتغالزايى و درآمدزايى به شكل ارزى براى كشور باشد.

اين در حالى است كه از اين ظرفيت تاكنون استفاد هاى نشده و نبود اعتبار و مهمتر از آن دانش فنى لازم و عدم حمايت دولت، مهمترين عامل فرصت سوزى در اين زمينه عنوان مىشود، همين عدم پيش قدم شدن از سوى دولت موجب شده تا بخش خصوصى هم حاضر به پذيرش ريسكهاى سرمايه گذارى براى اينچنين صنعت نوپايى نشود.

جلبک گیاهی است که صد ها شغل را به وجود می آورد . جلبک یکی از بهترین محصولات برای کسب درآمد می باشد ، گیاهی با خواص و کاربرد های فراوانی که هر روز به کاربردهای آن افزوده می شود . اگر شما در این زمینه فعالیت کنید ، می توانید روز به روز کسب و کارتان را گسترش و به درآمد بیشتری برسید .

جلبک علاه بر کاربرد های فروانش و ایجاد درآمد بالا ، سرمایه ی بسیار کمی برای پرورش آن نیاز است . امروزه جلبک بازاری بسیار گرم و مشتریان زیادی دارد . ریسک فعالیت در پرورش جلبک صفر می باشد شما بدون هیچ سختی و دغدغه ای می توانید این کار را راه اندازی کنید .

ما در ايران هم پتانسيل لازم و هم گونه مناسب براى پرورش را داريم، جالبتر اينكه مثلاً در سال 88 تقاضاى بازار براى 33 تن جلبك خوراكى بوده است و اين يعنى نياز بالاى صنايع ايرانى به جلبك، اما نبايد فراموش كرد كه ابتداى راه هستيم و اين صنعت نوپا نياز به توجه و حمايت دارد.

يكى از فرآورده هايى كه مىتوان از جلبكها به دست آورد، آگار است. آگار پلى ساكاريد به دست آمده از برخى اعضاى خانواده جلبكهاى قرمز است كه بيش از 53 درصد از آگار توليدشده در جهان از جلبک گراسيلاريا به دست مى آيد. از آگار به عنوان محيط كشت باكترىها، مواد دندانپزشكى، داروهاى ملين، تهيه قرص و كپسول، تهيه چسب و مواد آرايشى و ژلهاى الكترونيک استفاده مىشود.

خوب است بدانيد كه ميانگين نياز كشور به آگار استخراج شده از جلبك طى 18 ماه گذشته حدود 23 ميليون دلار بوده است و اين يعنى اگر ما بتوانيم با توليد جلبك از آن آگار به دست آوريم از خروج اين ارزها از كشور جلوگيرى مىكنيم به علاوه امروزه قيمت هر كيلوى اين محصول در دنيا نزديك به 18 دلار است كه مىتواند درآمدهاى بسيارى در بحث صادرات براى كشور رقم بزند.

توليد جلبک و بحث فرآورى آن دو مقوله جداست كه لازم است بدانيد پروسه فرآورى جلبک حتى از توليد آن هم مهمتر و سودآورتر است، درواقع امروزه قيمت هر كيلو جلبک خشک در دنيا حدود 60 سنت تا دوونيم دلار بسته به ژلاتين گياهى جلبک است اما فرآورده هاى جلبک قيمت هاى بسيار بالاترى نسبت به اين دارند، همچنين فرآورده ها متقاضيان بيشترى در دنيا دارند.

بازار فروش و بازار هدف پرورش جلبک بسیار وسیع و پیشرفت در این کار بی نهایت است . درآمد شما نه تنها هیچ وقت کاهش نمی یابد و برای فروش آنها هیج نگرانی ندارید ، بلکه این شغل روز به روز در حال وسعت است . در واقع جایگاه محکمی در بازار و صنایع مختلف دارد .

نحوه فروش جلبک پرورشی

به دو صورت می توان جلبک را فروخت:

  1. به صورت خام
  2. به صورت فرآوری شده. که در ایران به صورت فرآوری آن بسیار اندک است و نیاز بازار فراوان . در حالی که جلبک فرآوری شده مورد نیاز ، هر ساله حدود ۷۰۰ میلیون دلار ، از کشورهای دیگر وارد می شود . همچنین ایران در تحریم است در صورتی که خود می تواند صادر کننده باشد و شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برای این کار دارد که شما می توانید با فرآوری جلبک ، نه تنها نیاز کل کشور بلکه آن را به کشورهای دیگر صادر کنید .

کاربرد های مختلف جلبک

از جمله کاربرد های جلبک در صنایع مواد غذایی و شیرینی سازی به عنوان تولید کنسرو های ضد یبوست ، کیک ، ماکارانی ، ماست و شیر ، تصفیه آب ، تامین علوفه و مکمل غذایی دام ، در کشاورزی به عنوان کود ، چرم سازی و نساجی و پزشکی برای ساخت پروتز دندان و….. را می توان نام برد .

کاربرد های مختلف جلبک

نحوه استخراج جلبک ها

جلبک ها را می توان هم به صورت فیزیکی و هم شیمیایی استخراج کرد:

  1. استخراج فیزیکی : قرار دادن جلبک تحت فشار برای گرفتن روغن جلبک
  2. استخراج شیمیایی : استفاده از حلال های شیمیایی برای گرفتن روغن جلبک

برای شروع پرورش جلبک چه کار کنیم؟

برای شروع تولید جلبک در سطح کوچک به ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه و می توان در هر مکان غیر قابل استفاده ای ، شروع کنید . درآمد ماهانه تولید جلبک ، برای شروع با ۱۰ میلیون سرمایه ، یک و نیم تا سه میلیون تومان در ماه می باشد . فضای مورد نیاز برای راه اندازی پرورش جلبک تنها ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است . برای این کار به تعدادی وان نیاز دارید و مقداری مواد شیمیایی که به عنوان مواد غذایی جلبک ها استفاده خواهد شد.

محیط و شرایط پرورش جلبک

جلبک ها در محیط های سطحی و جایی که نور خورشید وجود دارد رشد می کنند . که در آب های سرد ، معتدل برداشت می شوند . جلبک در محیط طبیعی مثل دریا و مزارع برنج که مکان بسیار مناسبی برای رشد جلبک ها هستند و علاوه بر محیط های طبیعی شما می توانید در استخر های خاکی پرورش دهید . حتی یکی از شهروندان کره ای نایلون هایی را به طناب رخت خانه اش آویزان کرده و با ریختن آب دریا در آنها جلبک اسپیرونا پرورش داده و کیلویی صد دلار به سازمان جهانی می فروشد . تنها از طناب رخت خانه اش ماهانه ۵ الی ۶ هزار دلار درآمد ایجاد می کند .

تجهیزات مورد نیاز برای پرورش جلبک

اکسیژن متر ، شوری سنج ، ph متر ، ترازو با دقت یک گرم ، دما سنج ، جمع آوری جلبک استوک از دریا آب استخرها هر ۳ روز یک بار نیاز به تعویض دارد و چند گرمی ، بسته به این که استخر چه اندازه باشد ، هر هفته ، چند گرمی نیاز به کود دهی دارد و هر هفته یک بار باید از نظر زمان زیست سنجی فاکتورهای فیزیک و شیمیایی از قبیل دمای آب ، شوری آب و اکسیژن اندازه گیری شود .

شما می توانید تولید و پرورش جلبک را گسترش و آن را به یک مزرعه ی شش هکتاری و یک کارخانه ی تولید جلبک تبدیل کرده و درآمد سالانه ۷۰۰ میلیون دلاری را از آن خود کنید.به تازگی در هرمزگان تولید و پرورش جلبک و تامین آن به صورت جلبک خشک تاسیس شده است .

برای گسترش تولید و پرورش جلبک البته اگر بطور گسترده و وسیع باشد ( پرورش در زمینی چند هکتاری ) به تخصص و داشتن علم دریایی نیاز است .

به کارآفرینان عزیزی که در سطح کوچک تا متوسط حرفه کشت و پرورش جلبک اسپیرولینا را در نظر دارند توصیه میشود ابتدا با سطح کوچک آغاز نمایند تا پس از مدتی که به رموز اطلاعات کار آشنا شدند سپس آن را گسترش دهند و بدین ترتیب این کار فوق العاده رو به رشد را پیشه کرده و در آینده نزدیک از پیشگامان این کار فراگیر باشند .

شرایط سرمایه گذاری در پرورش جلبک به صورت صنعتی

براى ایجاد یک مزرعه صنعتی پرورش جلبک، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به علاوه شش هکتار فضا براى نگهدارى، نشا، عملیات گلخانه و آزمایشگاه لازم است. البته بخش اصلى تولید در بستر دریا صورت مى گیرد. میزان برآورد شده تولید این تأسیسات ۲۱۵ تن جلبک خشک در سال است.

البته مبالغ گفته شده فقط براى بحث تولید جلبک خام است و براى پرورش آن یا استخراج آگار از جلبک، نیاز به تجهیزات پیشرفته و کارخانه و نیروى متخصص است تا بتوان از آب هاى آزاد درآمد و سود مناسب صید کرد. با توجه به قیمت پایه جلبک که حدود دو دلار است حتى در بدترین حالت یعنى اگر به قیمت یک دلار هم این جلبک ها صادر شود بعد از گذشت دو سال کل سرمایه بازگشت خواهد داشت.

الزامات سرمایه گذاری در صنعت جلبک

تخصص و داشتن علم دریایى نخستین لازمه این کار است، پس از آن مباحث بازاریابى و فروش هم در اولویت هاى بعدى هستند چرا که ما در کشور چندان استفاده براى جلبک نداریم و بیشتر مواد فرآورى شده آن وارد مى شود مثلاً طبق آمار وزارت بازرگانى، استابلایزرها در ۱۸ ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، از این رو شما یا باید جلبک را به مرحله فرآورى برسانید یا تا مدتى آن را به صورت خام به کشورهاى دیگر صادر کنید که این بحث صادرات نیاز مبرمى به معرفى و بازاریابى دارد. البته ارزش فرآورى محصول خیلى بالاست و بعد از فرآورى، قیمت آن و همچنین سود حاصله بسیار افزایش مى یابد.

سواحل هرمزگان یکى از مناسب ترین مکان ها براى تولید و پرورش جلبک دریایى است و هرگونه سرمایه گذارى در این زمینه مى تواند موجب اشتغال زایى و درآمد زایى به شکل ارزى براى کشور باشد، این در حالى است که از این ظرفیت تاکنون استفاده اى نشده و نبود اعتبار و مهمتر از آن دانش فنى لازم و عدم حمایت دولت، مهمترین عامل فرصت سوزى در این زمینه عنوان مى شود.

نحوه پرورش جلبک در خانه

راه اندازی پرورش جلبک در خانه نیاز به فضای اندکی دارد و حتی این کار را میتوانید در حوضچه، آکواریوم یا وان کوچکی انجام دهید و نهایتا ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است. پس اولین گام برای پرورش جلبک تهیه مخزن یا تانک کوچک است. همچنین برای برداشت جلبک ها نیاز به وسایل جمع آوری دارید که میتوانید آن را از فروشگاه های آکواریوم تهیه کنید.

  • کشت جلبک یک نوع از کشت آبی است که شامل پرورش ذرات جلبک است. برای شروع کشت شما نیاز به خرید اولیه جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاه های مطمئن تهیه نمایید.
  • مخزن خود را در یک مکان گرم و روشن از خانه قرار دهید. در صورت امکان، مخزن خود را تنظیم کنید تا در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار بگیرد که آفتاب زیادی می گیرد. جلبک های اسپیرولینا که رایج ترین و بهترین نوع جلبک برای پرورش در خانه هستند، برای رشد بهینه به نور و گرما نیاز دارند. لازم به ذکر است برخی از تولید کنندگان خانگی جلبک اسپیرولینا از نور مصنوعی استفاده می کنند، اما نتایج با نور طبیعی بهتر می شود.
  • مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی را با توجه به دستورالعمل بسته اضافه کنید. توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاه های آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.
  • دمای محیط را بررسی کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود ۳۵ درجه سانتیگراد باشد. از دماسنج آکواریوم استفاده کنید تا مطمئن شوید که مخزن شما درجه حرارت مناسب را برای پرورش جلبک فراهم می کند. لازم است بدانید جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می کند.
  • اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید که آن را می توانید در فروشگاه‌ های آکواریوم یا فروشگاه حیوان خانگی خریداری نمایید.
  • استارتر جلبک را اضافه کنید. شما باید دستورالعمل های دقیقی را که با بطری شروع کننده جلبک هستند، به طور دقیق پیروی کنید.
  • برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم استفاده کنید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.
  • پس از حدود ۳-۶ هفته، جلبک ها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه گرفته اید قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید.
  • این خمیر سبز جلبک تولید شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام به فروش برسانید.

پارامترهای مهم برای پرورش جلبک در خانه
آب، دی اکسید کربن، نور و مواد غذایی مصرفی پارامترهای مهمی است که برای پرورش جلبک در خانه لازم است. البته ذکر این نکته ضروری است که جلبک های متفاوت نیازهای متفاوتی نیز خواهند داشت.

  • نور: جلبکها نیز مانند گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور دارند با این تفاوت که نیاز نوری آنها کمتر است و یک دهم نور خوشید برای رشد جلبک ها کافی است. در اکثر سیستم های پرورش جلبک در خانه، نور تنها به بالای آب در حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتری نفوذ می کند با این وجود هنگامی که جلبک ها شروع به رشد می کنند، سطح آب متراکم می گردد و جلوی نفوذ نور را به داخل آب می گیرد. بنابراین قرار دادن منبع نور در سیستم و بین مخازن لازم است.
  • دما: هنگامی که نور کافی برای جلبک تامین گردد، گام بعدی این است که مطمئن شوید که دمای مناسب برای رشد جلبک ها وجود دارد. به طور کلی جلبک ها در محدوده وسیعی از دما رشد می کنند، اما هر نوع جلبک در دمای خاصی به حداکثر تولید میرسد.
  • هوادهی: لازم است یک پمپ هوای کوچک داشته باشید تا نیاز به اکسیژن و دی اکسید کربن مورد نیاز جلبک ها را بتوانید تامین کنید.
  • مواد غذایی: در دسترس بودن مواد غذایی به رشد جلبک کمک خواهد کرد. شما می توانید مواد مصرف لازم برای جلبک را از فروشگاه‌ های آبزیان و یا محصولات کشاورزی تهیه کنید. مواد مورد نیاز شامل بیکربنات سدیم، سولفات منیزیم، نیترات پتاسیم، اسید سیتریک، نمک، اوره، کلرید کلسیم، سولفات آهن و سولفات آمونیوم می شود.

امتیاز کاربران: 4.42 ( 6 رای)
سفارش طرح توجیهی
دانلود رایگان طرح توجیهی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس فقط جهت سفارش طرح توجیهی